افزایش سودآوری «البرز» با رونق بورس

گروه بورس- قائم‌مقام بیمه البرز از احتمال تعدیل مثبت پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت خبر داد و گفت: همزمان با اعلام گزارش عملکرد ۶ ماهه، پیش‌بینی سود هر سهم شرکت افزایش خواهد یافت.

سید رسول تاجدار در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت که طی سال‌های گذشته به دلیل شرایط بد بورس در صورت‌های مالی شرکت لحاظ شده بود، امسال به واسطه رشد بازار، برنامه دقیق‌تر برای اداره پرتفوی سهام و افزایش قیمت سهام جبران شده است. به این ترتیب در صورت ادامه روند روبه‌رشد بورس اوراق بهادار، این ذخیره برگشت شده و پیش‌بینی سود هر سهم بیمه البرز با تعدیل مثبت همراه خواهد بود.

همچنین ادامه این روند، عایدی پیش‌بینی شده شرکت را از محل سرمایه‌گذاری‌های بورسی بهبود خواهد بخشید. این در حالی است که در شرکت‌های غیربورسی نیز سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شده است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها با بیان اینکه به دلیل دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود ۳۰‌درصد منابع در بورس و ۶۰‌درصد را در سپرده بانکی و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی و استراتژی‌های تعیین شده در سرمایه‌گذاری‌های بورسی

سه‌راهبرد را دنبال می‌کنیم. بر این اساس در بعضی سهام به دنبال شرایط مناسب برای خروج هستیم، مانند چند شرکت سیمانی که طی سه ماه نخست سال سهام خود را واگذار کردیم. همچنین در برخی سهام که آینده خوبی را متصور هستیم و ذخیره لازم را نیز گرفته‌ایم، همچنان حضور خواهیم داشت. از سوی دیگر خرید سهام برخی شرکت‌ها به دلیل نرخ جذاب EPS و سود تقسیمی که برای ما بازده بالاتری از نرخ‌های بانکی دارند، همچنان در اولویت قرار دارد.

تاجدار عملکرد مطلوب و وضعیت مناسب شرکت را مدیون وجود بدنه کارشناسی، سرمایه‌گذاری فعال، انتخاب عقلایی ریسک‌ها و وجود دارایی‌های مناسب دانست که زمینه‌ساز عملکرد بهتر شرکت در سال ۸۹ و سال‌های بعد خواهد بود. به عنوان نمونه، برای بهره‌برداری مناسب از زمین‌های کرج، برنامه‌ریزی لازم جهت دعوت از پیمانکاران بزرگ داخلی و خارجی در حال انجام است که به طور قطع تاثیر قابل‌توجهی در روند سودآوری آینده شرکت خواهد داشت.

این درحالی است که به دلیل دولتی بودن شرکت و هم به واسطه آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه طی سال‌های گذشته از این زمین جهت سرمایه‌گذاری استفاده نشده بود.

قائم‌مقام شرکت بیمه البرز با انتقاد از رقابت غیرحرفه‌ای شرکت‌های بیمه افزود: بازار با حذف نظام تعرفه در بسیاری زمینه‌ها به سمت یک رقابت غیرحرفه‌ای حرکت کرد. این درحالی است که خوشبختانه به واسطه حاکم بودن تفکر حرفه‌ای در بیمه البرز و پایبندی به نظام کارشناسی و نظام بهای تمام شده که حاشیه سود، یکی از پارامترهای مهم آن است، بیمه البرز هر ریسکی را به هر قیمتی نمی‌پذیرند. به این ترتیب بسیاری از ریسک‌ها را چون منافع سهامداری برای ما در اولویت قرار دارد، نمی‌پذیریم. کما اینکه افزایش بی‌رویه ضریب خسارت بسیاری از شرکت‌های بیمه به واسطه پذیرش ریسک‌های مختلفی است که کارشناسی نشده‌اند. تاجدار گفت: در سال ۸۹ بسیاری از شرکت‌هایی که قبلا پرتفوی خود را به سایر شرکت‌ها منتقل کرده بودند، در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد مجدد با شرکت بیمه البرز بوده و منتظر اتمام مهلت قرارداد قبلی خود هستند.

وی در ادامه توضیح داد: شرکت‌هایی که با نرخ غیرکارشناسی اقدام به انعقاد قرارداد بیمه‌ای کرده‌اند، در عمل قادر به ایفای تعهدات نبوده و در نتیجه آینده از آن شرکت‌هایی چون بیمه البرز خواهد بود که دارای چارچوب کارشناسی و نگاه علمی به موضوع قراردادهای بیمه‌ای هستند. به اعتقاد تاجدار سال ۱۳۹۰، سال شروع این رفتار منطقی و عقلایی از جانب شرکت‌ها و بیمه‌گذاران خواهد بود که در انتخاب بیمه‌گذار به پارامترهای اصلی از قبیل توان تخصصی، توان مالی، صورت‌های مالی شفاف و ... توجه خواهند داشت و نه صرفا نرخ‌های غیرکارشناسی.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدهی ۱۰۰‌درصدی قیمت سهام بیمه البرز خاطرنشان کرد: قبل از عرضه اولیه، برداشت‌های بازار نسبت به قیمت عرضه سهام به دلیل عدم شناخت از بیمه و کارکرد آنها مربوط بود که اقلام صورت‌های مالی شرکت‌ها را نمی‌شناختند، ولی رفتار سهامداران دلیلی برای عدم ارزندگی سهم نبود، این درحالی است که با گذشت یک سال از زمان عرضه و تقسیم سود در مجامع، سهام بیمه البرز به ارزندگی و جایگاه واقعی در میان سهامداران رسیده است.

قائم مقام بیمه البرز همچنین در خصوص افزایش سرمایه شرکت تاکید کرد: برنامه افزایش سرمایه به سازمان حسابرسی ارسال شده است که بعد از تایید به سازمان بورس ارسال خواهد شد. بر این اساس سرمایه شرکت از ۴۰۰‌میلیارد‌ریال به ۶۰۰‌میلیارد‌ریال معادل ۵۰‌درصد در صورت موافقت سهامداران افزایش خواهد یافت.

تاجدار یادآور شد: وقتی ریسکی از بازار پذیرفته می‌شود، اینکه چه میزان سهم نگهداری باشد و چه میزان اتکایی شود، به سرمایه و ذخایر شرکت مربوط می‌شود؛ بنابراین افزایش سرمایه موجب کاهش سهم اتکایی واگذاری از یک سو و افزایش سهم قبولی اتکایی از سوی دیگر خواهد شد که این موضوع به نوبه خود و با توجه به ضریب خسارت معقول ریسک‌های واگذار شده، منجر به افزایش بازدهی شرکت خواهد شد.

وی همچنین در خصوص اثرات تحریم‌ بر فعالیت شرکت یادآور شد: ضریب خسارت ریسک‌هایی که به خارج از کشور منتقل کرده‌ایم در کل صنعت کمتر از ۲۰‌درصد و در بیمه البرز کمتر از ۱۰‌درصد است.

این در حالی است که با حمایت دولت (وزارت دارایی) و برنامه‌ریزی مناسب بیمه مرکزی، جلسات هفتگی و متعددی جهت برون‌رفت از شرایط فعلی برگزار شده که نتایج بسیار خوبی داشته، به طوری که این موضوع از یک تهدید به یک فرصت برای شرکت‌های بیمه تبدیل شده است.

بر این اساس با توزیع مناسب ریسک و حمایت دولت همه‌جانبه ادامه دارد و شرکت‌های بیمه می‌توانند سود بسیار خوبی از محل ریسک‌هایی که قبلا به خارج از کشور واگذار می‌شد، داشته باشند.