گروه بورس - بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است.

نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است. این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد. از اوایل شهریور ماه نیز معاملات قرارداد آتی ۶ شرکت دیگر شامل غدیر، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری چادرملو، معادن و فلزات، ملی مس و سایپا برای شهریور و آبان ماه آغاز شد.
ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از 9 صبح تا 12 ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از 20 درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از 20 درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
معاملات پرحجم در فولاد آبان ماه
قراردادهای «وکار» و «غدیر» شهریور ماه و فولاد آبان ماه روز گذشته در بازار آتی معامله شدند.
نماد «وکار» شهریور ماه در قیمت تسویه سه‌هزار و 811 ریال در 4 قرارداد و دو معامله به ارزش 91‌هزار و 464‌ریال دادوستد شد.
معامله غدیر نیز در قیمت تعیین شده برابر سه‌هزار و ۵۹۲‌ریال انجام شد. تعداد ۲۰ قرارداد از فولاد آبان ماه نیز در دو نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.
در سایر نمادها به غیر از نماد «فملی» عرضه‌ای وجود نداشت. اما تقاضا برای نمادهای «وکار» شهریور و آبان ماه، «فولاد» شهریور و آبان ماه، «وپارس» شهریور و آبان و دی ماه، «فولاد» شهریور و آبان ماه، «فملی» و «غدیر» آبان ماه و «کچاد» و «ومعادن» آبان ماه وجود داشت.