بازار بر سر دو راهی 17هزار!
گروه بورس - همایون دارابی: بورس در آخرین روز کاری پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان توانست به مرز 17هزار واحد نزدیک شود و در فاصله کمتر از 5واحد به این مرز تاریخی به کار خود پایان دهد.

در بازار روز چهارشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار به مرز ۱۶هزار و ۹۹۵ و یک دهم واحد رسید. این امر در شرایطی رخ داد که با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان، به صورت سنتی از سرعت رشد بازار کاسته می‌شود.
رکود بازار در ماه مبارک رمضان البته در سال گذشته کمتر به چشم خورد و انتظار می‌رود امسال نیز با توجه به سطح قابل‌ملاحظه نقدینگی در بازار و فعالیت معامله‌گران، تاثیر عمده‌ای بربازار نداشته باشد.
در همین حال برخی معامله‌گران با توجه به رشد سنگین بازار در هفته‌های اخیر، در انتظار استراحت قیمتی بازار هستند، امری که البته تحقق آن چندان ممکن نمی‌نماید.
بازار سهام در هفته جاری شاهد نخستین عرضه اولیه اصل 44در خلال چند ماهه اخیر است. بیمه دانا روز چهارشنبه شاهد برگزاری جلسه معارفه بود. در این جلسه البته همچنان مساله قیمت‌گذاری این شرکت نامشخص باقی ماند. سود 147ریالی سال 88 شرکت در کنار افزایش سود بیمه دانا برای سال 89 به نزدیک 2هزار ریال که یک‌هزار و 300ریال آن غیر عملیاتی و ناشی از فروش دارایی است، ناشی از واگذاری برخی قراردادها به شرکت که تمدید آنها در سال‌های آینده قطعی نیست، شرایط قیمت‌گذاری این شرکت را با مشکل مواجه ساخته است. در همین حال پس از ماه‌ها انتظار، عرضه شرکتی با 100میلیون سهم که در روز اول هم تنها 5میلیون سهم آن عرضه خواهد شد مشکل جدی را ایجاد می‌کند، چرا که کمبود سهام می‌تواند قیمت‌گذاری آن را با اشکال مواجه سازد.
در بازار سهام معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد تداوم خوشبینی در مورد احتمال کاهش تنش‌های سیاسی در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان هستند. در همین حال در صحنه داخلی نیز ایجاد کارگروه حل مشکلات مربوط به ابلاغ برخی از قوانین، باعث بازگشت آرامش به بازار شده است.
در کنار مسایل سیاسی در صحنه اقتصاد کشور، شرایط البته همچنان با ابهاماتی در مورد طرح تحول مواجه است. درحالی که نزدیک به 5هفته به آغاز فصل پاییز مانده است همچنان ابعاد این طرح و شرایط اجرایی آن با ابهام مواجه است. در همین حال تبعات این طرح و در کنار آن بحث نحوه تعیین نرخ تبدیل ارز نیز از دیگر موضوعاتی است که معامله‌گران را به خود مشغول کرده است.
در صحنه اقتصاد کشور، بحث توقف صادرات خودرو توسط دو شرکت تویوتا و بی‌ام‌دبلیو به کشورمان مباحثی را مطرح ساخته است؛ در حالی که این توقف صادرات می‌تواند بازار انحصاری شرکت‌های داخلی را انحصاری‌تر سازد، اما نیاز شرکت‌های داخلی به دریافت قطعات و تکنولوژی، شرایط دشواری را ترسیم می‌سازد، به خصوص برخی از خودروسازان نظیر گروه بهمن (با مونتاژ خودروهای مزدا) و پارس خودرو (با مونتاژ برخی از خودروهای نیسان) می‌توانند با شرایط دشواری مواجه شوند.
در همین حال با محدود شدن نقل‌و‌انتقال ارز به کمتر از 40هزار یورو، تداوم همکاری شرکتی‌های خودرویی اروپایی با طرف‌های ایرانی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود. در همین حال مجمع سایپا در هفته گذشته نیز با ابهاماتی در مورد تداوم خط تولید زانتیا و عدم وجود مدل‌های جانشین در این خط نیز همراه بود. عدم فروش کالاهایی مصرفی خود می‌تواند نشانه‌ای از دشواری‌های بیشتر در واردات تکنولوژی و ماشین آلات صنعتی باشد.
در صحنه بازار جهانی نیز معامله‌گران با حالتی از ثبات نسبی مواجه هستند. در بازار جهانی فلزات، معامله‌گران در آخرین معاملات هفته گذشته، بهای مس شاهد نرخ ۷هزار و ۱۸۰دلاری بود. موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز در حد ۴۰۶هزار و ۳۲۵تن بوده است. بهای آلومینیوم روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار ۱۳۱دلار، ۲هزار و ۱۰دلار و ۲هزار و ۲۸دلار بوده است. بهای بیلت فولادی نیز در قراردادهای سه ماه به ۴۹۷دلار رسیده است. شاخص بالتیک نیز در حد ۲هزار و ۴۳۷واحد رقم خورده است. بهای محصولات پتروشیمی نیز با رشد محدودی در بازارهای جهانی مواجه شده است.
در تحولات درون بازار سرمایه نیز معامله‌گران در روز چهارشنبه شاهد پذیرش سه شرکت در فرابورس بودند تا معامله‌گران در انتظار شکسته شدن طلسم عرضه‌های اولیه در فرابورس باشند.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار سهام معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد عرضه‌های سنگینی بودند که اکثر نمادهای بازار را در برگرفت و صف‌های خرید برخی از نمادها را از میان برد.
در بازار روز چهارشنبه در مجموع ۴/۷۷میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۸/۲۵درصد آن را معاملات نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران تشکیل می‌داد. روز چهارشنبه مپنا که پس از جهش قیمتی اخیر مورد توجه برخی از معامله‌گران حقوقی از جمله مجموعه مهر اقتصاد قرار گرفت، در مقابل عرضه‌های آب و برق صبا و سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا مجموعا با ۴۷میلیون سهم معامله روبه‌رو شد. در گروه پیمانکاری، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد اطلاعیه شفاف‌سازی آذراب بودند که در آن قرارداد ۷۰میلیون یورویی این شرکت مورد تایید قرار گرفته است، هر چند که این قرارداد در صورت یک ساله بودن نیز نمی‌تواند تاثیری بر پی به ‌ای سهم قرار دهد. در این گروه ماشین‌سازی اراک پس از بازدید روز سه‌شنبه فعالان بازار با صف خرید همراه شد. در این بازدید آمار ارائه شده از احتمال تحقق سود ۲۰۰ریالی در سال جاری خبر داد هر چند که با تحقق این سود تا سال ۹۵، این شرکت در گیر مساله زیان انباشته خواهد بود. در این گروه صدرا نیز همچنان با توجه به تغییر مدیرعامل و عدم‌پذیرش پیش بینی ۲۵۰ریالی به عنوان سود این شرکت با توقف نماد مواجه است. در گروه مالی، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد اقبال به گروه بانکی بودند. در این میان با تشکیل صف خرید برای نماد بانک تجارت و عدم وجود عرضه‌کننده، معامله‌گران به سوی نماد بانک ملت گرایش پیدا کردند که به معاملات پرحجمی در این نماد منجر شد. برخی از کارشناسان رشد مداوم سود آوری و نبود مشکلی خاص در جریان فعالیت بانک‌ها را سبب این اقبال ارزیابی می‌کنند. در گروه بیمه‌ای نیز بیمه البرز با رشد قابل‌ملاحظه قیمتی دو هفته اخیر روز چهارشنبه به تعادل رسید. در گروه واسطه گری مالی، رشد شاخص در خلال ماه‌های اخیر سبب شده است تا کارشناسان بازار بازنگری در ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین میزان احتمالی بازگشت ذخایر این شرکت‌ها را مد نظر قرار دهند. در بازار سهام روز چهارشنبه سرمایه‌گذاری توسعه ملی با عبور از ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) در بالای این ارزش مورد معامله قرار گرفت. در گروه شرکت‌های هلدینگی سرمایه‌گذاری بانک ملی با توجه به انتظار خبرهایی در مورد تمایل بانک ملی برای فروش این شرکت با صف خرید همراه شد. در بازار شایعاتی در مورد فروش سه شرکت سرمایه‌گذاری متعلق به بانک‌های دولتی شامل سرمایه‌گذاری امید، بانک ملی و صنعت و معدن وجود دارد. برخی خبرها از تمایل یک گروه سرمایه‌گذاری وابسته به صندوق‌های نظامی برای خرید سرمایه‌گذاری بانک ملی
خبر می‌دهد. در گروه خودرویی کلاف سردرگم معاملات عمده این گروه با عدم قطعیت معامله بلوک 18درصدی ایران خودرو پیچیده‌تر شده است. هر چند که برخی از کارشناسان از احتمال قطعی شدن این معامله با برخی شروط خبر می‌دهند اما این عدم قطعیت، احتمال عدم قطعیت معامله 18درصدی سایپا و به تبع آن احتمال انصراف گروه بهمن از واگذاری بلوک سایپا خود را به همراه خواهد داشت. با قطعی نشدن معامله بلوک ایران خودرو، همچنان این نماد مورد توجه سرمایه‌گذاران عمده قرار خواهد گرفت بخصوص که عملا شرایط به ابتدای سال در نماد ایران خودرو
بازگشته است. در این گروه بی خبری در مورد شرایط پتروشیمی خارک به انتشار شایعات متعدد منجر شده است. در این میان برخی منابع با توجه به تقسیم سود قابل‌ملاحظه ۴۲۰میلیارد تومانی و بروز حادثه انفجار، شرایط دشواری را پیش روی این واحد تصویر می‌کنند. در گروه فلزی مدیرعامل ملی مس در سخنانی از برداشت ۳۳میلیون تن ماده معدنی در سال جاری خبر داده است. به گفته سعدمحمدی میزان تولید فلز مس تا ۴سال آینده به ۴۴۰هزار تن خواهد رسید. در گروه برقی نماد موتوژن برای برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب هیات مدیره متوقف شد.