جدیدترین فهرست 50 شرکت فعال‌ بورس منتشر شد

گروه بورس- مدیریت بازار از انتشار فهرست ۵۰ شرکت فعال‌تر در بورس اوراق بهادار تهران خبر داد. علی صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: بر این اساس ۳۳۷ شرکت بورسی مورد بررسی قرار می‌گیرند و در این بین شرکت‌هایی که از نظر این نماگر در ۵۰ رتبه نخست جای دارند به عنوان فعال‌ترین‌ها شناخته می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که نحوه محاسبه این رتبه‌ها در نماگر فعالیت به چه صورت است، افزود: وضعیت یک ساله هر یک از نمادها مورد محاسبه قرار می‌گیرد و هر سه ماه یک بار این نمادها بر اساس فاکتورهای مورد نظر مورد ارزیابی جدید قرار می‌گیرند.

صحرایی در خصوص معیارهای تعیین ۵۰ شرکت فعال‌تر تصریح کرد: این معیارها بر پایه ترکیبی از نقدشوندگی و میزان تاثیرگذاری شرکت‌ها بر بازار تعیین شده است.

وی گفت: این معیارها بر پایه فاکتورهای سه‌گانه مبناگذاری شده که هر یک از این سه فاکتور شامل دو عامل دیگر است.

صحرایی با اشاره به این مطلب که با فرمول میانگین هارمونیک، نماگر فعالیت محاسبه می‌شود، خاطرنشان کرد: اولین فاکتور، میزان دادوستد سهام است که شامل تعداد سهام معامله شده و ارزش سهام معامله شده است. دومین مبحث به تناوب دادوستد سهام در بازار باز می‌گردد که این بخش نیز تعداد روزهای معامله و دفعات معامله شده را شامل می‌شود. وی ادامه داد: ‌در سومین فاکتور که معیار تاثیرگذاری بر بازار است، میانگین تعداد سهام منتشره و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی لحاظ شده است.

وی در پایان یادآور شد که در این بین نمادهای معاملاتی بر اساس تغییر میزان فعالیت با تغییر رتبه مواجه می‌شوند.

آخرین رتبه‌بندی

بر اساس اطلاعیه منتشره از سوی مدیریت بازار، شرکت «سایپا» با کسب ۱۴۲۶ امتیاز از نماگر فعالیت محاسبه شده، توانست رتبه نخست را در فهرست یاد شده از آن خود کند. «سایپا» در دوره سه ماهه قبل که مربوط به سه ماهه چهارم سال ۸۸ بود نیز همین رتبه را با کسب امتیاز ۱۴۳۲ به خود اختصاص داد.

در همین حال سرمایه‌گذاری بهمن از جایگاه دوم به جایگاه سوم تنزل کرد و جای خود را به بانک تجارت داد.

بانک تجارت در ارزیابی قبلی رتبه چهل‌وچهارم را داشت که با صعود ۴۲‌پله‌ای به این جایگاه دست یافت.

در فهرست اخیر که مربوط به فصل بهار است سرمایه‌گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات، سرمایه‌گذاری ملی، بانک ملت، توسعه صنایع بهشهر و سایپا آذین رتبه‌های چهارم تا دهم را از آن خود کردند. این در حالی است که ۱۰ شرکت برتر در فهرست قبلی را به ترتیب سایپا، سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌گذاری بوعلی، بانک ملت، سرمایه‌گذاری ملی ایران، بانک کارآفرین، ایران ترانسفو، مپنا، توسعه صنایع بهشهر و بانک سینا تشکیل می‌دادند.

در فهرست سه ماهه اول سال ۸۹ شرکت‌های جدیدی از جمله بانک صادرات، سرمایه‌گذاری بانک ملی، پتروشیمی اصفهان، سیمان شرق، فولاد امیرکبیر، هپکو، سیمان تهران، گل‌گهر و رینگ‌سازی مشهد به جمع ۵۰ شرکت برتر پیوسته‌اند.

«فولاد مبارکه» و «ملی مس» دو شرکت صدر اصل ۴۴ نیز که از نماگر فعالیت به ترتیب امتیازهای ۱۲۴۸ و ۱۲۴۶ را کسب کرده‌اند، در رتبه‌های ۴۲ و ۴۳ نشسته‌اند.

«بانک تجارت» که دیگر شرکت صدر اصل۴۴ است با کسب امتیاز ۱۴۲۰ در جایگاه دوم قرار گرفت.