گروه بورس- شرکت مپنا دلایل تغییرات عملکرد سال مالی ۸۸ را همراه با بودجه سال مالی مزبور اعلام کرد. بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی سود هر سهم سال ۸۸ مپنا از ۴۲۴ریال به مبلغ ۵۹ریال افزایش یافته است. بر این اساس افزایش فروش شرکت در سال ۸۸ عمدتا ناشی از شروع زودهنگام عملیات اجرایی، طبق درخواست کارفرما و مبادله قرارداد ۷ نیروگاه گازی (قابل تبدیل به سیکل ترکیبی) و عملیاتی شدن پروژه‌های نیروگاه‌های پره‌سر و علی‌آباد بوده است.

همچنین افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ در شرکت‌ها عمدتا ناشی از افزایش حجم عملیات شرکت‌های مذکور و نیز افزایش میزان فروش برق شرکت‌های گروه بوده است.

از سوی دیگر دلیل افزایش سایر درآمدهای عملیاتی عمدتا ناشی از سود تسعیر ارز به دلیل تغییر نرخ ارز اعلام شده است.

این در حالی است که افزایش خالص سایر درآمدهای غیرعملیاتی ناشی از مدیریت نقدینگی و کاهش هزینه‌های تامین مالی به دلیل کاهش نرخ بهره تسهیلات ارزی و انتقال بخشی از هزینه‌های مالی به سایر سرفصل‌ حساب‌ها رخ داد.

این در حالی است که شرکت مپنا در اطلاعیه جداگانه فهرست قراردادها و موافقت‌نامه‌های منعقده گروه مپنا را با کارفرمایان منتشر کرده است.

بر این اساس مبادله قطعی قرارداد تامین تجهیزات و خدمات مهندسی ۷نیروگاه سیکل ترکیبی شامل ۲۴واحد ۱۶۲مگاواتی به میزان ۳هزار و ۸۸۸ مگاوات از سوی مپنا با سازمان توسعه برق ایران به مبلغ ۷۷۰میلیون یورو و ۹.۰۸۱میلیارد ریال منعقد شده که مراتب انعقاد اولیه قرارداد در آبان ۸۸ به آن سازمان اعلام شده بود.

مپنا همچنین قرارداد تامین تجهیزات و خدمات مهندسی (EP) نیروگاه سیکل ترکیبی یزد با شرکت‌ سرمایه‌گذاری ایران به مبلغ ۵۷۶میلیون یورو منعقد کرده که آثار ‌آن بر سود هر سهم پس از اجرایی شدن قرارداد در اصلاحیه یا بودجه سنوات آتی منعکس می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به الحاقیه قرارداد مونوریل شهر قم (به صورت مشارکت گروه مپنا- کیسون)، مبلغ قرارداد به ۳۹۸میلیارد ریال و ۵۶میلیون و ۱۱۱هزار و ۷۱یورو کاهش پیدا کرده است که جزئیات انعقاد قرارداد در ۱۸ آبان ۸۸ اعلام شده است.

از سوی دیگر قرارداد طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های برق، سیگنالینگ و مخابرات خط یک قطار شهری اصفهان به صورت مشارکت گروه مپنا و شرکت نماد مبتکر به ارزش حدود ۶۲‌میلیون یورو و نیز موافقت‌نامه فاز ۱۳پارس جنوبی به صورت کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های مپنا، صدرا و پترو پایدار ایرانیان بر سود هر سهم پس از اجرایی شدن قرارداد در اصلاحیه یا بودجه سنوات آتی منعکس می‌شود.