فارس- یک کارگزار بازار سرمایه با اشاره به اینکه وضعیت موجود در بازار یعنی نوسان منفی تا پایان تیر ادامه خواهد داشت، دو عامل نزدیک شدن به اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها و توقف رشد بازار پس از یک دوره صعود را مهم‌ترین دلیل روند منفی بازار دانست. امیر افسر درباره اثر تحریم‌های جدید علیه ایران و نشست G۸ بر روی وضعیت بازار اظهار داشت: وضعیت فعلی بازار متاثر از رشد قیمت‌هایی است که به تازگی در بازار رخ داد و باعث شد P/E بازار افزایش یابد.

وی ادامه داد: با گذشت سه ماه از سال جدید، رشد P/E بازار نسبت به سال گذشته بالاتر بوده که نشان می‌دهد بعد از یک مدت صعود باید منتظر توقف در رشد و کاهش کوتاه مدت بازار بود.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل موثر در افت بازار نزدیک شدن به اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌هاست. هر چه به اجرای آن نزدیک می‌شویم ریسک و ابهام بازار افزایش می‌یابد، در نتیجه P/E بازار کاهش می‌یابد.

این کارگزار بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این دو عامل بیشترین اثر را در نوسانات و افت بازار دارد، گفت: وضعیت موجود یعنی نوسان منفی در بازار تا پایان تیر ماه ادامه خواهد داشت، ولی روند کاهشی بازار به آن شدت که به صورت کامل افت کند، نیست، در عین حال شاخص بازار به صفر نزدیک و بالا و پایین خواهد شد.

افسر در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت خرید بلوکی ایران‌خودرو و سایپا در وضعیت فعلی بازار اثر داشته است؟ تصریح کرد: ممکن است این مساله روی شرکت‌های سرمایه‌گذاری اثر بگذارد، ولی خودرویی‌ها آنقدر قدرت ندارند که بر روی سهام کل شرکت‌های بورس اثر بگذارند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین چنین وضعیتی فراتر از اتفاق رقابت برای خرید خودرویی‌ها است، زیرا اگر این مورد اثر‌گذار بود باید تنها چند صنعت دچار افت و نوسان شود ولی وضعیت فعلی بازار نشان می‌دهد بسیاری از سهم‌ها تحت‌ تاثیر دو عاملی که عنوان شد قرار‌گرفته‌اند.

افزایش دامنه نوسان به نفع بورس است

افسر درباره رسیدن دامنه نوسان به ۴‌درصد گفت: اگر فرهنگ افزایش دامنه‌نوسان وجود داشته باشد هر چه بیشتر افزایش یابد برای بورس بهتر است، بنابراین هر چه آزادی در بورس و صف‌های طولانی برای خرید و فروش سهام کمتر شود به نفع بورس است. وی افزود: این کار باید همزمان با فرهنگ‌سازی در بورس اجرا شود، زیرا افزایش تدریجی دامنه نوسان خیلی خوب است و ریسک بازار را کاهش می‌دهد. اگر آن زمان که نوسان ۲‌درصد بود آن را به ۴ یا ۵‌درصد می‌رساندند اثر مخربی بر روی بورس می‌گذاشت، ولی افزایش تدریجی که شاهد آن هستیم اثر خوبی بر روی بورس خواهد داشت.