گروه بورس- مدیرعامل موسسه صندوق بازنشستگی مس از فروش ۱۰‌درصد سهام بانک سامان خبر داد. «عبدالرضا داوری» در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد استراتژی‌های پرتفوی این صندوق‌ گفت: قصد داریم با بهینه‌سازی پرتفوی، سوددهی بیشتری را از سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشیم.

وی همچنین از برنامه‌ریزی‌‌های این موسسه برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در آسیای میانه، اروپا و آمریکای لاتین خبر داد و گفت: برای بهره‌برداری از معادن مس حوزه آسیای میانه تعاملاتی با شرکت‌های خارجی انجام شده و علاوه بر این، جهت صدور خدمات فنی و مهندسی از مرحله اکتشاف تا فرآیندهای پس از استخراج مواد معدنی نیز در حوزه آمریکای لاتین مذاکراتی صورت‌گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر صندوق بازنشستگی صنعت مس در کانادا، امارات متحده عربی و انگلستان دارای ۳ شرکت تخصصی در حوزه تجاری و معدنی است.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی مس با بیان اینکه هم‌اکنون مطالعه و مذاکره برای تولید کابل‌های مسی در ونزوئلا در حال انجام است، تصریح کرد: احداث نیروگاه سیرجان و کارخانه فولاد سیرجان و همچنین اجرای چند پروژه ذوب، تغلیظ و لیچینگ مس در مناطق مختلف کشور توسط کارشناسان این موسسه در حال انجام است. مدیر عامل صندوق بازنشستگی مس از برنامه ویژه صندوق بازنشستگی مس برای حضور در منطقه آذربایجان و تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری مس آذربایجان خبر داد و گفت: پروژه آهک اهر، لیچینگ معدن سونگون و بهره‌برداری از معدن مسجد داغی از جمله طرح‌هایی است که صندوق بازنشستگی مس قصد اجرای آنها را دارد. وی از انعقاد قراردادی با کلینیک صنعت و معدن دانشگاه تهران به منظور عارضه‌یابی ۴۸ شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی مس خبر داد.

وی همچنین از تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری در شرکت صندوق بازنشستگی مس خبر داد و گفت: با تشکیل این کمیته، توجیه فنی و اقتصادی طرح‌ها به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهد‌گرفت.

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی مس دارای ۴۸ شرکت زیرمجموعه با دارایی حدود ۵۰۰‌میلیارد‌تومان و سرمایه در‌گردش حدود ۲‌هزار‌میلیارد‌تومان است، اظهار داشت: یکی از رویکردهای اصلی در اداره این موسسه انتخاب مدیران صنعتی در شرکت‌های زیرمجموعه است تا ارتباط بهتری با صنعت مس داشته باشند.

وی افزود: یکی از مشغله‌های بازنشستگان صنعت مس، ایجاد اشتغال برای فرزندانشان است که بر این اساس‌هزار و ۷۵۸ نفر از فرزندان بازنشستگان صنعت مس برای اشتغال در این صنعت اعلام آمادگی کردند. به گفته وی، تیمی برای بررسی پروژه اشتغال فرزندان بازنشستگان صنعت مس تشکیل شده تا زمینه جذب آنها در این صنعت فراهم شود.

وی با بیان اینکه مجمع همه شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی مس تا ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار شد، گفت: مجمع شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز اواسط تیرماه و مجمع سالیانه صندوق مس تا پایان تیرماه برگزار خواهد شد.

به گفته وی ۳۰ شرکت از ۴۸ شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی مس به شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه تعلق دارد و به همین دلیل برای اعلام سود صندوق باید منتظر برگزاری مجمع شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بود.