گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت تاثیر معاملات عمده دو خودرو‌ساز بزرگ کشور یعنی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا قرار داشت. در بازار دیروز در شرایطی معامله‌گران، معاملات سه نماد ایران خودرو، سایپا و ‌گروه بهمن را از سر‌گرفتند که همچنان دلایل بروز آشفتگی در معاملات روز دوشنبه و انتشار خبرهای ضد و نقیض در مورد معاملات عمده خودرو سازان پرسش جدی فعالان بازار بود. انتشار خبر مخالفت دادگاه با عرضه سهام ایران خودرو و متعاقب آن تشکیل صف‌های فروش برای سه نماد مورد توجه بازار که در نهایت به خرید میلیون‌‌ها برگ سهم سهامداران در حداقل قیمت و در نهایت رشد ۷درصدی قیمت‌ها و تشکیل صف‌های فروش سبب شده است تا بازار در انتظار موضع‌گیری رسمی نهادهای نظارتی بازار باشد. در معاملات دیروز با اعلام از سر‌گیری رقابت بر سر بلوک ایران خودرو، معامله‌گران شاهد حضور ۵خریدار در این رقابت بودند. در همین حال دیروز در دقایق آخر بازار نماد رقابتی سایپا برای عرضه بلوک ۱۸درصدی گشایش یافت. هنوز مشخص نیست، چرا گشایش نمادهای رقابتی بلوک‌های خودرو سازان به ویژه سایپا به دقایق آخر بازار موکول شده است، اما این گشایش نیز با حضور سه خریدار احتمالا کنسرسیوم ملی و بهمن، سازمان اقتصادی کوثر و مجموعه سایپا همراه شد تا بازار در انتظار رقابتی سخت‌تر در نماد سایپا باشد. در بازار دیروز در کنار تحولات سنگین ‌گروه خودرویی که با حواشی نظیر تشکیل صف ۳۰میلیونی برای سرمایه‌گذاری رنا پس از قطعی شدن معامله این نماد و در آستانه تغییرات هیات مدیره همراه بود، معامله‌گران شاهد رخدادهای دیگری بودند.

در مسایل کلان، شرایط مثبت بازارهای جهانی هرچند که در شامگاه دوشنبه اندکی ضعیف شد؛ اما بهای فلزات به خصوص مس تقویت شده است. در همین حال در مسایل سیاسی همچنان مباحث مربوط به تحریم‌های یک جانبه اتحادیه اروپا و آمریکا مورد توجه معامله‌گران بود.

در بازار دیروز در ‌گروه مالی خبر پذیرش شرکت بیمه دانا در بورس مهم‌ترین خبر بود. در همین حال دیروز دو نماد بیمه آسیا و البرز با صف‌های خرید همراه شدند.

همچنین در ‌گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی در کنار صف خرید سرمایه‌گذاری ملی، معامله‌گران شاهد تاثیر مثبت تقسیم سود بالای پتروشیمی خارک بر شرکت‌های سرمایه‌گذار بودند که در این زمینه نماد سرمایه‌گذاری سپه روز دوشنبه متوقف شد. انتظار می‌رود ۲۲ریال به سود سپه از این محل اضافه شود. در همین حال سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز دیروز به‌رغم درگیری با عرضه های سنگین در نهایت با صف خرید به کار خود پایان داد. در ‌گروه فلزی لوله و تجهیزات سدید با اعلام پوشش ۲هزار و ۱۶۹ ریالی برای سال ۸۸ شگفتی‌ساز شد. در ‌گروه خودرویی نماد ایران خودرو دیزل بازگشایی شد که با توجه به تقسیم سود اندک، شرکت با افت همراه شد. در ‌گروه سیمانی دیروز سیمان تهران پس از تعدیل مثبت عایدی با افت قیمت همراه شد.

در ‌گروه پیمانکاری دیروز نماد آذرآب به‌رغم اعلام اولیه بازگشایی نشد. در این ‌گروه ماشین‌سازی اراک و صدرا روز پرنوسانی را پشت سر گذاشتند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت توام با رشد شاخص بود که در آن شاخص کل ۹۴ واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز با توجه به قطعی شدن معامله داروسازی عبیدی و انجام یک معامله انتقالی سهام بانک تجارت به ۱۸۲میلیارد‌تومان رسید که با حذف این معاملات، ارزش خالص معاملات دیروز ۳/۳۷میلیارد‌تومان بود. از ۱۸۰ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۵۸ نماد با کاهش قیمت و ۱۱۹ نماد با افزایش ارزش دادوستد شدند.