گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 380میلیارد تومان رسید.

«ایمان مقدسیان» گفت:‌ در هفته منتهی به ۵خرداد ماه امسال، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۳ تا مثبت ۳‌درصد در نوسان بود. وی افزود: در حالی که بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته منفی یک‌صدم‌‌درصد بود، ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند.
وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 5خرداد ماه سال 89 را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 4 تا 11‌درصد بود. بازدهی متوسط بازار طی این مدت 71صدم‌ بود و 22 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
«مقدسیان» افزود: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان در ماه پیش و صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان در هفته گذشته بیشترین بازده‌ها را به دست آورد.
وی در مورد صندوق‌های با بیشترین بازدهی گفت: همچنین در دوره یکساله منتهی به 5خرداد ماه 89، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 97‌درصد، بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با 72 و سهم آشنا با 70‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
وی اضافه کرد: تا تاریخ ۵خرداد ماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۸۷، ۱۶۶ و ۱۴۹‌درصد بازدهی کسب کنند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در مورد ارزش صندوق‌ها گفت:‌ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 5خرداد ماه به بیش از 3هزار و 800میلیارد‌ریال رسید که نزدیک به یک‌هزار و 500میلیارد‌ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی گفت: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
«مقدسیان» در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت:‌ سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از ۶۹‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و نوین سامان بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.