گروه بورس- تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 1388 از 16 صندوق به 28 صندوق رسید و با توجه به مجوز‌های صادر شده برای شروع دوره پذیره‌نویسی چند صندوق سرمایه‌گذاری دیگر به زودی شاهد حضور بیش از 30 صندوق سرمایه‌گذاری فعال خواهیم بود.

کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب اظهار داشت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از ۵۳۶‌میلیارد‌ریال به بیش از ۲۸۰۰‌میلیارد‌ریال رسید. همچنین از نقطه‌نظر کسب بازدهی نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری همگام و در برخی مواقع فراتر از بازار، عملکرد قابل‌توجهی را از خود بروز دادند. ایمان مقدسیان افزود: بیشترین بازدهی در سال ۸۸ متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با بیش از ۸۰‌درصد بازدهی بود و پس از این صندوق، صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا و پویا به ترتیب ۶۴ و ۵۹‌درصد بازدهی بهترین عملکردها را در سال ۱۳۸۸ از نظر کسب بازدهی داشته‌اند. این در حالی است که عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال۱۳۸۸ موفقیت‌آمیز بوده و حکایت از اقبال روز افزون سرمایه‌گذاران حقیقی به سرمایه‌گذاران حقیقی دارد، به طوری که تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها در ابتدای این سال حدود ۱۲۰۰ نفر بود و طی این مدت رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرد و بیش از ۵۰۰‌درصد رشد داشت.
مقدسیان به معاملات هفته منتهی به 19 اسفند صندوق‌ها اشاره کرد و گفت:‌ طی این مدت بازدهی تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثبت بود. بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری پویا کسب کرد. صندوق سرمایه‌گذاری پویا با 22/4‌درصد رتبه نخست را کسب کرد و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری بورسیران و کارگزاری بانک سپه با کسب 27/3 و 04/3‌درصد بازدهی در کسب بازدهی طی این بازه زمانی عملکرد قابل قبولی را از خود بروز دادند. متوسط بازدهی بازار در این هفته منفی 58/2‌درصد بود. وی یادآور شد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 19 اسفند را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی یک تا مثبت 10‌درصد در نوسان بود. همچنین بیشترین بازده‌ها را در این مدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فارابی، آگاه و پیشتاز کسب کردند. متوسط بازدهی بورس تهران طی مدت مشابه 69/6‌درصد بود.
از سوی دیگر ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ ۱۹ اسفند به بیش از ۲۸۰۰‌میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار بیش از ۱۱۹۶‌میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری امین گلوبال و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
از طرفی سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 68‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، کارآفرین و پویا بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند. لازم به ذکر است که تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 6000 نفر عبور کرد که از این تعداد 5777 نفر را سرمایه‌گذاران حقیقی تشکیل داده‌اند.