گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته نیز بر مدار کاهش حرکت کرد، به گونه‌ای که شاخص کل با ۵/۶۲واحد افت همراه شد و از ۱۸۱نمادی که روی تابلو بورس رفتند، ۱۳۴نماد با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات کلان سیاسی ادامه جنگ لفظی در حوزه سیاست خارجی سبب شده است تا همچنان معامله‌گران جو احتیاط نسبی را در دستور کار خود قرار دهند.

در همین حال اگر چه بازار دیروز رو به کاهش بود، اما انتظار برای تکرار الگوی فراز و فرود چند هفته اخیر بازار سبب شده است تا برخی از معامله‌گران خریدهایی را در درصد منفی در دستور کار خود قرار دهند.

در این میان نمادهایی که در چند هفته اخیر دور از دسترس بازار بوده‌اند، از جمله نمادهایی نظیر توسعه صنایع بهشهر،

توکا فولاد،گسترش ایران خودرو، بیش از نمادهای دیگر مورد توجه هستند.از این رو به‌رغم جو منفی بازار دیروز همچنان معاملاتی در حد ۱۰میلیارد‌تومان در بازار رقم خورد که ۶/۱۵درصد آن مربوط به جمع آوری صف سینا با خرید ۹/۹میلیون سهم و ۱۲درصد آن مربوط به خرید نزدیک به یک‌میلیون سهم باما از بازار بود.

در تحولات کلان مورد توجه بازار همچنین باید به بازگشت وزیر اقتصاد از سفر حج و طرح دوباره عرضه بیمه‌های دولتی در بورس اشاره کرد که با بازگشت وزیر انتظار می‌رود مشکلات باقی مانده در مسیر عرضه اولیه دو بیمه آسیا و دانا در هفته آینده برطرف شده و این دو نماد راهی تابلو شوند، امری که می‌تواند به معنای تزریق انگیزه جدید به بازار باشد.

در همین حال وزیر اقتصاد دیروز در سخنانی از برنامه‌های کنترلی این وزارتخانه برای مهار تورم احتمالی ناشی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده است که این امر می‌تواند تا حدودی بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد که در این زمینه باید به انتظار اعلام جزییات برنامه این وزارتخانه ماند. اما در شرایط کنونی نگرانی در مورد تبعات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها سبب تقویت بازار کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا و ارز و احتمالا مستغلات خواهد شد.

در بازار دیروز در گروه مالی همچنان نمادهای عمده این گروه با صف‌های فروش مواجه بودند که تنها سینا با خرید قابل ملاحظه‌ مواجه شد.

در گروه تجهیزات صف فروش سنگین حفاری شمال دیروز نیز پا برجا بود. در همین حال نماد سرمایه‌گذاری غدیر نیز دیروز صفی پابه پای حفاری داشت تا برخی از رقابت میان دو حقوقی وابسته با این دو نماد صحبت کنند.

در گروه پتروشیمی تعدیل مثبت ۸۶درصدی فناوران دیروز به ۱۵درصد افت قیمت این نماد منجر شد. بازگشایی ضعیف فناوران نگرانی را در مورد ۴نماد عمده متوقف بازار گل‌گهر، چادرملو، فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ایجاد کرده است.

در گروه واسطه گری مالی معامله‌گران شاهد توقف نماد سرمایه‌گذاری صنعت و معدن برای برگزاری مجمع سالیانه این شرکت بودند. با برگزاری مجمع «وصنعت» دور برگزاری مجامع شرکت دارای سال مالی منتهی به ۳۱شهریورماه رقم می‌خورد.

در همین حال دیروز مجمع فوق‌العاده مخابرات نیز با انتخاب ۳عضو هیات مدیره این شرکت از سوی کنسرسیوم برگزار شد. در همین حال بازار در انتظار اعلام نظر شورای رقابت در مورد معامله مخابرات است.

در مجموع بازار دیروز همچنان بازاری منفی بود که انتظار می‌رود در چند روز آینده تغییری در روند بازار رخ دهد.