گروه بورس- تقسیم سود حداکثری در مجمع سالانه تراکتورسازی ایران برای حفظ حقوق سهامداران جزء به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ما، نوبت دوم مجمع سالانه تراکتورسازی روز گذشته به ریاست دکتر عیسی رضایی، نماینده سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و نظارت نمایندگان شرکت‌های سایپا و سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان و حضور اکثریت سهامداران برگزار شد.

این درحالی است که نوبت اول مجمع سالانه تراکتورسازی ایران در ۲۵تیر ماه به دلیل آماده نبودن گزارش حسابرس برگزار نشده بود.

در مجمع دیروز دکتر عیسی رضایی با اشاره به فعالیت شرکت تراکتورسازی ایران در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۸۷ گفت: عملکرد شرکت تراکتورسازی در سال گذشته به دلیل سیاست‌گذاری‌هایی که در خصوص تولید و فروش وجود داشت، نتوانست ارقام پیش‌بینی شده را محقق کند. وی تاکید کرد: از جمله مهم‌ترین مسائلی که عملکرد شرکت را با مشکل مواجه کرده بود، کمبود نقدینگی ناشی از عدم پرداخت مطالبات این شرکت از سوی دولت بوده است.

وی با بیان اینکه مطالبات تراکتورسازی در حال حاضر بالغ بر ۵۰میلیارد تومان است، افزود: طی سال گذشته تمام توان خود را برای دریافت مطالبات خود از دولت به کار بسته‌ایم، اما تاکنون فقط وعده‌هایی را برای دریافت این مطالبات گرفته‌ایم. این در حالی است که شرکت به شدت دچار کمبود نقدینگی است و وصول این مطالبات می‌تواند گردش مالی و تولید شرکت را تسهیل کند.

در همین حال دکتر رضایی خاطرنشان کرد: باید رویکردها و سیاست‌های جدیدی در شرکت تراکتورسازی اتخاذ کرد که وابستگی فروش خود را به سیستم دولتی کمتر کنیم. از طرفی با توجه به مشکلاتی که صفر شدن تعرفه واردات برای شرکت ایجاد کرده بود، تلاش کردیم تا با رایزنی‌های صورت گرفته قول تعرفه ۳۰درصدی واردات تراکتور را دریافت کنیم که متاسفانه هنوز ابلاغ نشده است.

دکتر رضایی افزود: البته باید تمام اقدامات برای تنوع بازاریابی و فروش محصولات را برای محصولات تراکتورسازی به کار ببریم.

وی خاطرنشان کرد: تراکتورسازی ایران باید گام‌های اساسی برای کاهش هزینه‌های بیرونی در سطوح مختلف بر دارد که از آن جمله مسائل باشگاه فوتبال تراکتورسازی و مرکز آموزش شرکت است که با واگذاری امتیاز باشگاه و تعطیل شدن مرکز آموزش، به طور قطع سود سهامداران را مورد توجه قرار خواهیم داد. وی در ادامه خاطرنشان کرد. امیدواریم با تمهیدات به عمل آمده در زمینه کاهش هزینه‌ها در عملکرد امسال تراکتورسازی شاهد افزایش سودآوری سهامداران باشیم.

بر همین اساس نیز با رایزنی‌های صورت گرفته نرخ تسهیلات ارائه شده به «تایرا» را ۷درصد کاهش داده‌ایم و در نظر داریم این مبلغ را باز هم طی سال جاری کمتر کنیم.

در ادامه مجمع، مدیرعامل تراکتورسازی ایران نیز با اشاره به اینکه مدیریت تراکتورسازی را از هلدینگ تراکتورسازی تفکیک خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های کلی را در هلدینگ تراکتورسازی تدوین خواهیم کرد، به نحوی که هم راستایی در شرکت‌های زیرمجموعه تراکتورسازی را مدیریت کنیم.

مهندس زمانلو افزود: برای تنوع محصولات تولیدی نیز به دنبال مونتاژ تراکتورهای سنگین مورد نیاز بازار هستیم تا علاوه بر تولید محصول جدید، بازار این محصول را نیز در اختیار بگیریم. وی افزود: تولید تراکتور برنج نیز از دیگر برنامه‌های «تایرا» است، چرا که دولت برای تولید اقتصادی برنج استفاده از ماشین‌آلات تولید را در دستور کار دارد که بر این اساس یک نمونه تراکتور برنج از ژاپن وارد کرده‌ایم تا تولید این نوع تراکتور را در شرکت دنبال کنیم.

در ادامه مجمع سالانه، گزارش حسابرس قانونی در ۲۵ بند به مجمع ارائه شد که با انتقاد سهامداران حقیقی و جزء حاضر در جلسه و هیات رییسه مجمع مواجه شد.

بر این اساس، سهامداران گزارش حسابرس را که فاقد مستندات کافی برای دفاع از موارد مطروحه بود، مورد خطاب قرار دادند که چرا بدون دلیل کافی این موارد به عنوان بند حسابرسی در گزارش بازرس آورده شده است.

در این زمینه دکتر عیسی رضایی با بیان اینکه بسیاری از این موارد در پیش‌نویس گزارش حسابرس قید نشده بود، افزود: گزارش سازمان حسابرسی چیزی جز مقابله این سازمان به دلیل تغییر بازرس قانونی شرکت در مجامع شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان نیست. چرا که اگر سازمان حسابرسی گزارش درست و قابل دفاعی ارائه کرده بود، می‌توانست با ارائه مستندات کافی به سهامداران پاسخ دهد. وی خاطرنشان کرد: مواردی که با عنوان سطح اهمیت در گزارش‌های سازمان حسابرسی گنجانده شده‌اند تنها وسیله‌ای برای پوشش فسادهای بعضی از مدیران در شرکت‌های دولتی شده است. وی افزود: بسیاری از مواردی که در این گزارش آورده شده است، طی ۱۰ سالی که سازمان حسابرسی صورت‌های مالی شرکت را بررسی کرده، وجود داشته است و جای تعجب زیادی دارد که چرا امسال این موارد به عنوان بندهای حسابرس در گزارش بازرس قانونی آورده شده است.

وی گفت: خواهش ما از مدیران سازمان بورس این است که انتظارات نظارتی سهامداران را از سازمان حسابرسی در نظر بگیرد تا بندهایی را برای ارزش سهامداران در گزارش‌های خود به مجامع ارائه کنند.

بر این اساس مجمع ضمن تصویب صورت‌های مالی سال ۸۷، تصمیم به تغییر حسابرس قانونی شرکت گرفت. موسسه حسابرسی هشیار ممیز به عنوان بازرس قانونی و آقای حسینی منش به عنوان بازرس علی‌البدل شرکت تعیین شد. در ادامه دکتر عیسی رضایی با بیان اینکه پاداش هیات مدیره برای سال مالی ۸۷ صفر خواهد بود، خاطرنشان کرد: رقم محقق شده سود هر سهم «تایرا» برای سال مالی ۸۷ مبلغ ۱۲۴ریال اعلام شده است که در جهت حفظ حقوق سهامداران، ۱۲۰ریال از سود محقق شده را میان سهامداران توزیع خواهیم کرد.

وی افزود: امیدواریم با بهبود عملکرد «تایرا» در سال مالی ۸۸ تمامی مطالبات سهامداران حقوقی نیز تا پایان سال تسویه کامل شود.

همچنین انتخاب روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار از دیگر تصمیمات مجمع سالانه «تایرا» بود.