توافق اولیه تایدواتر با سه شرکت اروپایی برای همکاری در بندر شهید رجایی

گروه بورس - مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه از احداث اولین پارک لجستیک ایران در بندر شهید رجایی به مساحت ۵۰هکتار برای تبدیل بنادر ایران به بنادر نسل سوم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت تایدواتر، مدیرعامل این شرکت از ورود بندر شهید رجایی به باشگاه ۲میلیون TEU کانتینر در جهان خبر داد و گفت: شرکت تایدواتر خاورمیانه موفق شده است با رسیدن به حد نصاب تخلیه و بارگیری دو میلیون و ۲۳هزار TEU کانتینر به چنین موقعیتی دست یابد.

دکتر سعید صادقی کسب رتبه ۶۰جهانی بندرشهید رجایی در میان بنادر کانتینری معتبر دنیا با هشت پله ترقی نسبت به جایگاه سال ۲۰۰۷ را از دیگر موفقیت‌های شرکت تایدواتر اعلام کرد و ادامه داد: با آغاز بهره‌برداری رسمی از فاز اول طرح توسعه ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی، ظرفیت این بندر به ۳/۳میلیون TEU در سال رسید و با توجه به افزایش طول اسکله‌های در دسترس و تجهیزات مدرن و امکانات کافی، زمینه ارائه خدمات مطلوب به خطوط و شرکت‌های کشتیرانی و پاسخگویی تقاضاهای بازارهای داخلی در بخش واردات و صادرات و همچنین بازارهای خارجی و بین‌المللی در بخش ترانزیت و ترانشیپ هموار شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه با تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر شهید رجایی و افزایش امکانات و ظرفیت‌های این بندر، ابتدا با انجام توافقات لازم و انعقاد قراردادهای مورد نیاز به چند خط کشتیرانی داخلی و خارجی، امکان برقراری سرویس‌های منظم حمل دریایی کانتینرهای ترانشیپی از مبدا بندرعباس به مقصد بنادر کویت، بحرین، دمام و همچنین بنادر ایرانی امام خمینی(ره)، خرمشهر، بوشهر، عسلویه، چابهار فراهم شد و اطمینان برای خطوط کشتیرانی ایجاد شد که می‌توانند ابتدا کانتینرهای خود را با کشتی‌های بزرگ به بندرعباس بیاورند.

وی ادامه داد: شکل‌گیری این جریان از اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ منجر به آغاز گسترده عملیات ترانشیپی خطوط کشتیرانی معتبر کانتینری جهان از طریق بندرعباس شد، چیزی که شاید کمترین کسی احتمال وقوع آن را با این حجم و گستردگی می‌داد. بر این اساس در طول ۳ماهه اول سال ۱۳۸۸ به نسبت مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد حجم عملیات ترانشیپی بندر شهیدرجایی افزایش پیدا کرده است و انتظار داریم تا پایان امسال این نسبت به دو برابر سال قبل برسد و بتواند آثار کاهش واردات و صادرات کشور به عملکرد بندر شهید رجایی را جبران کند.

وی به آمار عملکرد سال گذشته شرکت تایدواتر اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تایدواتر به ۵۶فروند کشتی خدمات دریایی و به ۵۳۵۴فروند کشتی خدمات یدک‌کشی ارائه داد که نسبت به سال قبل از آن ۱۱درصد رشد یافت.

مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه از بازاریابی ۱۰۰هزار TEU کانتینر از طریق شرکت MSCسوئیس برای ورود به بندرشهیدرجایی اشاره کرد و ادامه داد: در مرحله اول ۲۰هزار TEU کانتینر از طریق این شرکت خارجی وارد بندرشهیدرجایی می‌شود.

همچنین دکتر صادقی از همکاری شرکت تایدواتر در احداث ترمینال ریلی در بندرشهیدرجایی خبر داد و افزود: قرارداد این ترمینال نهایی شده است و با اتمام ریل‌کشی داخل بندر شهید رجایی عملیات احداث این ترمینال آغاز خواهد شد. وی در خصوص برنامه استراتژیک جدید شرکت تایدواتر برای تبدیل بنادر نسل اول ایران به بنادر نسل سوم گفت: احداث پارک لجستیک در بندر شهید رجایی با همکاری یک شرکت دیگر قرار است در فاز اول در مساحت ۱۲هکتار و در مرحله دوم در مساحت ۵۰هکتار انجام شود. وی در خصوص عملکرد این پارک گفت: با راه‌اندازی این پارک، کانتینر از بندر خارج نشده و تنها کالای داخل کانتینر از بنادر کشور خارج می‌شود که این امر با کاهش فوق‌العاده مصرف سوخت و ایجاد بازار کار می‌انجامد.

مدیرعامل شرکت تایدواتر از توافقات اولیه با سه شرکت بزرگ اروپایی برای فعالیت مشترک در بندر شهید رجایی براساس قرارداد بلندمدت ۲۵ساله خبر داد و گفت: نتایج این توافقات به سازمان بنادر اعلام شده و منتظر تایید نهایی این سازمان برای عقد قرارداد با این سه شرکت هستیم. وی در ادامه موضوع لغو قرارداد با سازمان بنادر را تکذیب و تنها از مذاکرات برای تعدیل قرارداد با سازمان بنادر خبر داد و افزود: قرارداد سالویج نیز هم اکنون در حال اجرا است و به زودی تجهیزات مورد نیاز خریداری شده و شناورها خارج خواهند شد.