بازار در انتظار عرضه‌های خصوصی‌سازی

عکس: نسیم گلی

گروه بورس- علیرضا باغانی: عرضه‌های سنگین صورت گرفته در نمادهای مختلف حتی نمادهای دارای صف خرید طی روزهای گذشته، موجب شد تا بازار در آخرین روز معاملاتی هفته منفی شود. این اتفاق که بیش از هر چیز به علت عرضه‌های جدید خصوصی‌سازی و نیاز به تامین نقدینگی برای آنها است، نماد بزرگان بازار را نیز تحت‌تاثیر قرار داد تا جایی که فولاد مبارکه و مس صف خرید خود را از دست داده و نمادهای چادرملو، گل‌گهر، معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری امید به همراه فولاد خوزستان دارای صف فروش شدند.

بازار طی روزهای آینده چند عرضه عمده و سنگین را تجربه می‌کند.

بر این اساس، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد که از جمله فعالان اصلی بازار سهام در صنایع فلزات اساسی و معدنی و از خریداران بلوکی سهام فولاد مبارکه به شمار می‌رود، روز سه‌شنبه آینده (۲۷ فروردین) ۲۱۴‌میلیون و ۵۸۲‌هزار و ۵۰۰ سهم (معادل ۱۷‌درصد) از سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را عرضه خواهد کرد.

این عرضه عمده به صورت یکجا و نقد و اقساط (۹/۲۸‌درصد نقد و ۶/۷۱‌درصد طی ۳ قسط) تعیین و قیمت پایه هر سهم ۹۹۵‌تومان اعلام شده که در صورت انجام این معامله، بیش از ۲۱۳ میلیارد‌تومان جابه‌جا خواهد شد.

از طرفی دیگر، ۲۶فروردین ماه، ۳۸۲‌میلیون و ۱۱۱‌هزار و ۲۱ سهم معادل ۴۵/۴۲‌درصد از سهام شرکت تراکتورسازی ایران (سهامی عام) متعلق به شرکت مادرتخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تالار اصلی بورس اوراق‌بهادار عرضه خواهد شد.

بنابر این گزارش، قیمت پایه هر سهم یک‌هزار و ۵۲۵ ریال اعلام شده است؛ اما چنانچه قیمت تابلو در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت مبنای تعیین شده فوق بیشتر باشد، قیمت مزبور مبنای ارزش پایه خواهد بود.

این گزارش حاکی است، کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که ۳‌درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را نقدا یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه واریز یا به این شرکت ارائه کنند؛ در صورتی که خریدار به تعهدات خود پس از ورود سفارش خرید عمل نکند، ابتدا کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) از محل وجه واریزی یا ضمانت‌نامه مذکور تامین و مابقی آن به عنوان وجه التزام به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز خواهد شد.

همچنین کارمزد کارگزار فروشنده به عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود. کارگزارانی که در این گونه معاملات بدون دریافت مبلغ مذکور یا ضمانت‌نامه بانکی از مشتری اقدام به ورود سفارش کنند، راسا ملزم به پرداخت کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) به حساب اشخاص مربوطه و مازاد آن تا سقف ۳‌درصد ارزش معامله براساس قیمت پایه به حساب سازمان خصوصی‌سازی هستند. افزون بر ا ین هفته آینده تایدواتر شاهد عرضه عمده ۹۱میلیون سهمی است.

فارس در این باره نوشته، سه‌شنبه آینده (۲۷ فروردین) ۲۴/۴۲‌درصد (معادل ۲/۹۱‌میلیون سهم) از سهام تایدواتر در تابلوی اصلی معاملات به قیمت پایه هر سهم ۷‌هزار و ۹۹۶ ریال به طور عمده عرضه خواهد شد.

دیگر خبر بازار اینکه معامله عمده دومین بلوک پنج درصدی فولاد مبارکه اصفهان دیروز قطعی شد.

این بلوک عمده در بیست وهشتم بهمن ماه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شد.

در این تاریخ، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تعداد ۷۹۰‌میلیون سهم (معادل ۵‌درصد) از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان را به قیمت پایه هر سهم سه هزار و ۹۰۰‌ریال و به ارزش سه هزار و ۸۱‌میلیارد ریال عرضه کرد. شرایط انجام این معامله نقد و اقساط بود که امروز با پرداخت ۲۰‌درصد حصه نقدی معامله توسط خریدار، پس از گذشت ۳۰روز ، معامله قطعی اعلام شد تا یکی دیگر از بزرگ‌ترین معاملات تاریخ بورس ایران رقم خورد.

سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان خریدار دومین بلوک پنج درصدی فولاد مبارکه اصفهان بود.

در بازار روز چهارشنبه نمادهای معاملاتی شرکت‌های کارخانجات مخابراتی ایران و کشاورزی و دامپروری مگسال پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره و خوراک دام پارس پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال‌مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۶ بازگشایی شدند.

معامله آلومتک قطعی می‌شود

گفته‌های بازار: شرکت آلومتک در بازار با این شایعه مواجه است که معامله عمده آن روز ۸اردیبهشت ماه قطعی خواهد شد و در همین راستا سهامدار عمده جدید شرکت بازدیدی هم از کارخانه داشته است. گفته می‌شود، پس از قطعی شدن معامله عمده آلومتک، بلافاصله مجمع شرکت جهت تعیین اعضای هیات‌مدیره جدید، برگزار خواهد شد.

شنیده‌های ما: بنا بر خبرهای رسیده بلوک ۲۸درصدی آلومتک که از سوی یک صنعتگر خصوصی خریداری شده، در هشتم اردیبهشت ماه قطعیت می‌یابد و برنامه سهامدار جدید شرکت که چند شرکت بزرگ را نیز هم‌اکنون اداره می‌کند، توسعه و استفاده از پتانسیل‌های موجود به ویژه نیروی انسانی است.

طرح آسیاب جدید «سدشت»

گفته‌های بازار: درباره شرکت صنایع سیمان دشتستان گفته می‌شود که طرح دوم آسیاب سیمان شرکت با ظرفیت ۳هزار تن به زودی احداث می‌شود که در پی احداث این طرح ظرفیت تولید سیمان در شرکت افزایش پیدا می‌کند.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده سیمان دشتستان در حال آماده‌سازی مقدمات لازم برای احداث خط دوم آسیاب است، تا از این طریق نسبت به افزایش ظرفیت اقدام کند.

مزیت راه‌اندازی خط دوم آسیاب «سدشت» این است که با راه‌اندازی این خط ریسک توقف آسیاب سیمان پوشش داده شده و با توقف یک خط آسیاب، تولید شرکت متوقف نمی‌شود.

این گزارش می‌افزاید: مطالعات و کارهای مقدماتی احداث این طرح به اتمام رسیده و از زمان آغاز عملیات احداث و ساخت این آسیاب ۱۸ماه به طول می‌انجامد.