گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تداوم جو حرکتی بدون الگو بود، هر چند که تقویت سهام گروه سیمانی این گروه را در موقعیت صدرنشینی قرار داده است.

در بازار دیروز در گروه سیمان، معامله‌گران شاهد تقویت اکثر نمادها حتی نمادهای دارای ارزش بازار بالا نظیر سیمان ارومیه بودند. گروه سیمانی که در سه سال گذشته تحت فشار دولت شاهد عدم تغییر نرخ محصولات خود بوده‌اند، در حالی تقویت معاملات را شاهد هستند که هنوز خبرهای قطعی در مورد تغییر قیمت محصول به بازار انتقال نیافته است. از سویی با تشدید بحث مقابله با تورم در دولت، احتمال افزایش نرخ، محصولی نظیر سیمان کمتر نیز شده است؛ هرچند که بدون تغییر نرخ وضعیت اجرای طرح‌های توسعه‌ای این صنعت و رفع کمبودها با مشکل مواجه می‌شود. در حال حاضر عمده تاکید کارشناسان گروه سیمانی مساله اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت‌ها به ویژه در شرکت‌هایی نظیر سیمان خاش، شمال و خزر است. از سوی دیگر افت ارزش بازار شرکت‌های سیمانی برخی از این واحدها با فاصله جدی نسبت به هزینه ایجاد این واحدها مواجه‌اند. در این گروه کارشناسان بازار تاکید جدی بر مساله نقدشوندگی اندک سهام سیمانی دارند و معتقدند در صورت عدم رخداد تغییرات بسیاری در این گروه و افزایش قیمت‌ها، احتمال تغییر در روند قیمتی سهام این گروه با توجه به عرضه‌های احتمالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، که همگی پرتفوهای انباشته از سهام سیمانی دارند، امکان‌پذیر نیست.

در بازار دیروز در تحولات مرتبط با بازار، تصویب آیین‌نامه عرضه سهام در بورس یا بازار خارج بورس OTC از اهمیت بالایی برخوردار بود.

تعیین حداقل سرمایه پذیرش شرکت‌ها در تالار اصلی و فرعی به ترتیب به میزان ۲۰ و ۱۵میلیارد تومان موجب خواهد شد، بازار از مشکل سهام کوچک که مستعد و دستکاری قیمتی هستند، فاصله بگیرند. از سویی با اعلام مفاد آیین‌نامه شرایط عرضه سهام در OTC موجب شده است، بازار احتمالا به زودی وجود این بازار موثر و فعال را نیز شاهد باشد؛ هر چند که حضور فعال و موثر این بازار نیازمند تصمیم‌گیری سریع‌تر در مورد ایجاد این بازار و گسترش دامنه مشارکت‌کنندگان در این بازار است.

در بازار دیروز در گروه فلزی افزایش بهای مس در بازارهای جهانی تاثیری بر وضعیت نماد ملی مس بر جای نگذاشته و این نماد با شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی، افت ۲درصدی و تاثیر منفی ۸/۱۹واحدی بر شاخص را به همراه داشت. در این گروه معامله عمده فرمولیبدن دیروز با رقابت مواجه شد و سرانجام در نرخ یک هزار و ۶۳۴ریال خارج از گروه مس خریداری شد. در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری بوعلی براساس شنیده‌ها در مجمع آتی شرکت که در نیمه دوم ماه جاری برگزار می‌شود، ۸۰ریال سود نقدی تقسیم خواهد کرد. در این گروه نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی پس از اخذ ذخیره برای سهام پرتفوی شرکت در آستانه بازگشایی قرار دارد. در گروه تصفیه نفت، سرمایه‌گذاری نفت پس از تعدیل EPS ناشی از فروش سهام نفت بهران بازگشایی شد و با ۵/۳۰درصد افزایش قیمت مواجه شد.