گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران روز گذشته در شرایطی روز معاملاتی خود را آغاز کرد که سیاست عرضه سهام از سوی معامله‌گران سیرنزولی داشت، اما نمادهایی همچون مس و فولاد نیز از این قاعده مستثنی بوده و همچنان شاهد سیرصعودی عرضه‌ها بودند. در روز سه‌شنبه مس که در گره معاملاتی قرار گرفته بود، جمع‌آوری فقط ۱۵۰۰ سهم از صف‌فروش خود را تجربه کرد که در پی این اتفاق سهامداران «فملی» به عرضه‌های جدید روی آوردند. معامله تعداد اندکی از سهام مس از این پس، نوسان دودرصدی منفی را برای سهامداران این شرکت به ارمغان می‌آورد. صف فروش مس در روز گذشته به ۵/۲۲میلیون سهم رسید.

دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های مپنا، لاستیک بارز و سرمایه‌گذاری صنعت نفت بازگشایی شد، ضمن اینکه معامله عمده ۵/۲میلیون سهم فرومولیبدن کرمان با افزایش قیمت پایه معامله از ۱۵۳۰ریال به ۱۶۳۴ریال به دلیل رقابت انجام شد.

احتمال کاهش EPS قطعات

گفته‌های بازار: قطعات اتومبیل ایران در بازار با این شایعه مواجه است که احتمال تعدیل منفی پیش‌بینی سود شرکت وجود دارد. در ظاهر شرکت برنامه فروش زمین و سهام را در دستور کار داشته که انجام نگرفته است.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده شرکت، قطعات اتومبیل ۹۰درصد از پیش‌بینی سود خود را به راحتی از محل سود شرکت‌های زیرمجموعه پوشش خواهد داد، اما ۱۰درصد دیگر از EPS شرکت مربوط به فروش زمین و فروش ۵۰درصد از سهام کارخانه اگزوزسازی است که هنوز انجام نشده است. گرچه شرکت برای پوشش پیش‌بینی سود خود برنامه‌های دیگری داشته که با تاسیس شرکتی در زیرمجموعه، احتمالا پیش‌بینی سود شرکت تحقق خواهد یافت. منابع خبری گزارش می‌دهند که قطعات اتومبیل برای گازسوز کردن خودروها شرکتی را به ثبت رسانده است.

پیش‌بینی «خشرق» افزایش نمی‌یابد

گفته‌های بازار: الکتریک خودروی شرق نیز با این شایعه در بازار مواجه است که به زودی EPS خود را از ۸۴۵ریال به هزار ریال خواهد رساند.

شنیده‌های ما: به گفته منابع خبری، «خشرق» در ۶ماهه نزدیک به ۵۰درصد از EPS خود را پوشش داده و با توجه به وضع موجود، تعدیل مثبتی برای سود سهام این شرکت نمی‌توان تصور کرد.

چادرملو فعلا افزایش سرمایه نمی‌دهد

گفته‌های بازار: به‌رغم شایعات متعددی که در بازار مبنی بر انجام افزایش سرمایه ۵۰درصدی شرکت چادرملو به گوش می‌رسد، اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که این افزایش سرمایه امسال عملی نخواهد شد.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که افزایش سرمایه ۵۰درصدی چادرملو در‌حال‌حاضر انجام نمی‌شود. این شرکت سال گذشته مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی را از سازمان بورس دریافت کرد که در نخستین مرحله سرمایه خود را ۱۰۰درصد افزایش داد و در شرایط کنونی مجوز افزایش سرمایه ۵۰درصدی را با سرمایه جدید دارد.

اما در ظاهر هنوز مسوولان شرکت به جمع‌بندی نهایی برای انجام این افزایش سرمایه در شرایط کنونی نرسیده‌اند و اساسا بحثی در رابطه با این موضوع مطرح نیست.

«شیران» به EPS خود می‌رسد

گفته‌های بازار: خبرهای محفلی بازار حاکی از آن است که شرکت صنایع شیمیایی ایران پیش‌بینی سود خود را به دلیل افزایش قیمت نفت سفید کاهش داده است.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که قیمت نفت سفید از ۶۱۰ دلار به ۸۸۵ دلار افزایش یافته و افزایش قیمت این محصول موجب شده که شرکت صنایع شیمیایی به فکر کاهش EPS خود باشد؛ اما با این حال شرکت به طور قطع به سود خود خواهد رسید و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

این شرکت در گزارش ۶ ماهه EPS خود را با تعدیل مثبت، هزار و ۲۶۴ ریال اعلام کرد.