گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس روز گذشته رشد قابل توجهی را در مقایسه با روز شنبه تجربه کرد و به این صورت به فصل زمستان خوشامد گفت. دیروز این بازار شاهد دادوستد بیش از 5/39 میلیون اوراق بهادار به ارزش بیش از 736 میلیارد ریال بود که در 6600 دفعه مبادله شد.

از این میزان بیش از ۱۲۸ میلیارد ریال به معاملات اوراق اجاره ماهان و ۱۱۱میلیارد ریال نیز به معاملات اوراق اجاره امید اختصاص داشت.
به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، روز گذشته بیشترین ارزش مبادلات در میان شرکت‌های حاضر در فرابورس به ذوب‌آهن اصفهان تعلق داشت. در همین حال، ارزش معاملات این شرکت در بازار دیروز به 8/33 میلیارد ریال رسید. پس از این شرکت، بانک دی توانست با کسب سهم 3/18 میلیارد ریالی از معاملات فرابورس در جایگاه دوم از لحاظ ارزش معاملات قرار گیرد.
این در حالی است که بانک دی در بازار دیروز شاهد دادوستد بیش از ۳/۱۲ میلیون سهم خود بود و توانست پرمعامله‌ترین سهم فرابورس باشد و ذوب‌آهن که روز گذشته ۹/۱۱ میلیون سهم آن خرید و فروش شده بود را پشت سر بگذارد. از سوی دیگر، کمترین ارزش معاملات روز گذشته فرابورس، ۲ میلیون ریال بود که مربوط به حق‌تقدم بانک دی بود و کمترین حجم معاملات نیز ۷۰۰ سهم بود که مربوط به بیمه ما بود. مقایسه تغییرات قیمتی شرکت‌های فرابورسی نشان می‌دهد روز گذشته حق‌تقدم بانک دی و همچنین سهام بانک دی به ترتیب با ۹۲/۴ درصد و ۵۷/۴ درصد افزایش قیمت توانستند بیشترین رشد را تجربه کنند.
در همین حال سهم بیمه میهن از تغییرات روز گذشته بازار 5 درصد کاهش قیمت بود.
در این روز، از ۸۰ نمادی که دیروز در بازارهای فرابورس دادوستد شدند ۳۸ نماد با رشد قیمت و ۱۴ نماد با کاهش قیمت همراه شدند. این در حالی است که ۲۸ نماد هم تغییری را به ثبت نرساندند.
بازگشایی گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان
از این رو نماد معاملاتی شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده و ارائه اطلاعات واقعی بازگشایی و با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد، معامله می شود. همچنین نماد معاملاتی شرکت همکاران سیستم، پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی و با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد از روز گذشته آماده معامله شد.
توقف دو نماد معاملاتی
بر اساس این گزارش ،نماد های معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی مهر، به منظور تامین مالی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و همچنین اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی اسفند، برای تامین مالی بانک سامان، به منظور پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق در ۲۸آذر، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.