شروین شهریاری
*درخواست از آقای بیرجندی از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از چشم‌انداز سودآوری آینده سهام پتروشیمی پردیس و ارزندگی آن ارائه کنید.

پاسخ: پتروشیمی پردیس بزرگ‌ترین تولید کننده کود اوره در خاورمیانه است که این محصول پرکاربرد در صنعت کشاورزی را با استفاده از خوراک گاز شیرین تولید می‌کند. محل کارخانه شرکت در عسلویه و در نزدیکی آبهای آزاد قرار دارد. بنابراین، «شپدیس» از مزیت مناسبی جهت صادرات محصول برخوردار است. به همین دلیل و با عنایت به مازاد تولید اوره در داخل کشور، پتروشیمی پردیس حدود ۹۰ درصد از محصول تولیدی خود را صادر می‌کند. قدمت فعالیت دو فاز این کارخانه به ترتیب ۵ و ۳ سال است و از این حیث پردیس از جوان‌ترین واحدهای عظیم پتروشیمی در کشور محسوب می‌شود. سهام مدیریتی «شپدیس» در اختیار هلدینگ نفت و گاز پارسیان (که خود زیرمجموعه سرمایه‌گذاری غدیر است) می‌باشد. بررسی قیمت اوره در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که روند تغییرات آن بسیار سریع و نامتوازن بوده به نحوی که قیمت‌ها در یک بازه بزرگ بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن نوسان کرده است. به این ترتیب هرگونه تخمین از وضعیت آینده «شپدیس» باید با لحاظ کردن ریسک نوسانات قیمت جهانی صورت پذیرد. علاوه بر این تلاطم قیمت ارز و نامعلوم بودن قیمت خوراک گازی نیز از عوامل ریسک در فعالیت این شرکت هستند.
با در نظر گرفتن یک سناریوی محتمل برای عوامل سه‌گانه مذکور (قیمت جهانی اوره، ارز و گاز مصرفی)، بنا به درخواست خواننده محترم عملکرد مالی «شپدیس» در سال مالی آینده (منتهی به 30 آذر 92) مورد بررسی قرار می‌گیرد. جدول شماره یک، پیش‌بینی تحلیلی از درآمد فروش سال آینده در کنار عملکرد نه ماهه شرکت در سال مالی جاری (منتهی به 31 شهریور 91) را نشان می‌دهد.
در برآورد تحلیلی، قیمت اوره معادل ۳۵۰ دلار در هر تن و قیمت تبدیل دلار معادل ۲۵۰۰ تومان (محدوده قیمت اتاق مبادلاتی) در نظر گرفته شده است. همچنین حجم تولید و فروش شرکت بدون تغییر نسبت به بودجه سال ۹۱ منظور شده که تقریبا معادل ظرفیت کامل کارخانه است. در این شرایط، باید توجه داشت قیمت اوره در بازارهای آسیایی اکنون در محدوده ۳۸۰ دلار در هر تن قرار دارد، اما روند بازار نزولی بوده و احتمال افت قیمت‌ها نیز وجود دارد. به همین دلیل، در برآورد حاضر با لحاظ کردن جانب احتیاط قیمت ۳۵۰دلاری اوره که معادل کف قیمت این محصول در چند سال گذشته است، مبنای محاسبات قرار گرفته است. علاوه بر این، در نظر گرفتن دلار ۲۵۰۰ تومانی هم با فرض الزام شرکت‌های پتروشیمی به فروش ارز در اتاق مبادلات در نظر گرفته شده که هر چند تا کنون محقق نشده، اما احتمال اجرایی شدن آن با توجه به اصرار دولت زیاد است. به این ترتیب با لحاظ کردن این دو عامل، قیمت ۸۷۵ هزار تومانی برای فروش هر تن اوره و ۸۹۴ هزار تومانی برای هر تن آمونیاک (۲ درصد بالاتر از قیمت اوره با عنایت به روند تاریخی) به دست می‌آید.
با عنایت به تخمین درآمد فروش در جدول یک، برآورد سودآوری شرکت در سال مالی آتی در جدول شماره دو ارائه شده است (ارقام به میلیارد ریال).
در خصوص ارقام جدول شماره دو باید به چند نکته توجه داشت:
1- در بخش بهای تمام شده؛ هزینه مواد اولیه (به جز گاز)، دستمزد و سربار در سال آینده با 30درصد افزایش نسبت به آخرین بودجه 91 محاسبه شده که با توجه به ارقام کنونی تورم برآوردی منطقی است. همچنین نرخ گاز مصرفی از 750 ریال کنونی به 3000 ریال در هر مترمکعب تعدیل شده است. مبنای افزایش چهاربرابری قیمت گاز نسبت به سال مالی جاری علاوه بر لحاظ کردن حداکثر احتیاط، تقویت احتمال نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس دلار مبادله ای و قیمت جدید گاز است. بدیهی است، در صورت عدم تغییر قیمت گاز نسبت به سال جاری (که البته تا اندازه ای نامحتمل است) سود محاسبه شده برای سال مالی آینده تا 2000 ریال از این محل قابل افزایش است.
۲- هزینه‌های عمومی و اداری با ۳۰ درصد رشد نسبت به آخرین بودجه ۹۱ برآورد شده‌اند. اما در بخش هزینه مالی با در نظر گرفتن جریان ورود نقدینگی مطلوب به شرکت و فرآیند تسویه تسهیلات، رشد هزینه‌ها محتمل نخواهد بود. علاوه بر این، با توجه به اختصاص قسمت عمده هزینه متفرقه به زیان تسعیر ارز تسهیلات (که در سال مالی جاری با نرخ مبادله ای تسعیر و زیان آن شناسایی شده است) هیچ گونه هزینه ای در این سرفصل برای سال مالی آینده لحاظ نشده است.
با عنایت به محاسبات فوق می‌توان گفت در صورت تحقق مفروضات مطرح شده، شرکت پتروشیمی پردیس در سال مالی آتی قابلیت افزایش سودآوری 20 درصدی نسبت به آخرین بودجه 91 تا سطح 1200 تومان به ازای هر سهم را خواهد داشت. با عنایت به رعایت حداکثر احتیاط در مفروضات، این برآورد را می‌توان در زمره محافظه‌کارانه‌ترین پیش‌بینی‌ها از سودآوری آتی «شپدیس» دانست.
به این ترتیب سهام این شرکت در حال حاضر P/E کمتر از ۴مرتبه (براساس سود سال آینده) را دارا است که می‌تواند نشان‌دهنده ارزندگی سهام مزبور باشد. این مساله زمانی پررنگ‌تر می‌شود که به در پیش بودن مجمع سالانه شرکت در فصل زمستان و تقسیم سود ۱۰۰۰ تومانی به ازای هر سهم (‌که P/E سهم را تا سطح سه واحد کاهش خواهد داد) نیز توجه شود. بدیهی است کارشناسان با تغییر قیمت‌های جهانی اوره و نیز نرخ ارز و خوراک گازی می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص سودآوری «شپدیس» در سال مالی آینده دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com