گروه بورس- همایون دارابی: استقبال مناسب بازار سرمایه از بانک تجارت سبب شده است تا افزایش عرضه‌‌‌های دولتی در دو روز گذشته که به عرضه ۷درصد سهام این بانک منجر شد، کاهش سطح نقدینگی معامله‌‌گران را به همراه بیاورد.

در بازار سهام، معامله‌‌گران در تحولات سیاسی شاهد تداوم رقابت‌‌های انتخاباتی بودند.

با نزدیک شدن زمان اعلام کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌‌جمهوری، معامله‌‌گران شاهد تاثیر فضای انتخاباتی و نظرسنجی‌های عمومی‌‌‌در مورد این موضوع خواهند بود.در کنار مسائل سیاسی در داخل بازار معامله‌‌گران و کارشناسان در شرایطی که در انتظار عرضه‌‌‌های محدود در نماد بانک تجارت بودند، افزایش عرضه‌‌ها سبب شده است تاسطح نقدینگی بازار تحت فشار مضاعفی قرار گیرد. با توجه به خرید گسترده این سهام از سوی سرمایه‌گذاران، بازار سهام می‌‌‌تواند در چند روز آینده نیز همچنان با مشکل نقدینگی مواجه شود مگر آنکه عرضه‌‌‌های سازمان خصوصی‌سازی با تاخیر در این نماد صورت گیرد تا بازار با فرصت تجهیز نقدینگی مواجه شود.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در ابتدای وقت معاملات با صف خرید ۴۳۰میلیون سهمی‌‌‌نماد تجارت مواجه شدند که در نهایت به معامله ۱۴۸میلیون سهم این بانک منجر شد که تقریبا ۵۰درصد از کل معاملات دیروز (با چشم پوشی از معامله سهام بانک ملت در پایان وقت معاملات)را تشکیل می‌‌‌داد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در پایان وقت معاملاتی شاهد تداوم نقل و انتقال سهام بانک ملت بابت رد دیون دولت بودند که این معامله ۵۵میلیون سهم بانک ملت را در بر گرفت.

در گروه بانکی اما با ورود تجارت شرایط بانک‌‌‌های پیشرو گروه از جمله سینا و کارآفرین دیروز با عرضه‌‌‌های سنگین همراه بود که در آن

موجب شد بانک سینا با صف فروش همراه شود.

در گروه پتروشیمی،‌ ‌‌دیروز عبور پتروشیمی ‌‌‌خارک از مرز روانی یک هزار تومان سبب افزایش عرضه‌‌ها در این نماد شد که صف خرید این نماد را از میان برد. در این گروه فن‌آوران نیز در معرض عرضه‌‌‌های سنگینی قرار گرفت که البته به ریزش صف خرید این نماد منجر

نشد.

در گروه تجهیزات، صدرا در آخرین روز معاملاتی قبل از برگزاری مجمع فوق‌العاده شرکت شاهد ۳۰میلیون سهم داد و ستد بود.

صدرا در شرایطی با ۸میلیون سهم صف خرید به کارخود پایان داد که مجمع پیش روی صدرا نخستین فرصت بازار و سهامداران صدرا برای ارزیابی صاحبان جدید این شرکت و برنامه‌‌‌های آنان است. بازار در انتظار آن است که در این مجمع دریابد آیا پروژه‌‌ای به این

شرکت واگذار خواهد شد یا خیر؟

در گروه سیمانی، بازار دیروز شاهد جمع‌‌‌آوری برخی از صف‌‌های فروش بود که در این میان سیمان تهران بیش از دیگر نمادها شاهد این مساله بود.

در نماد مخابرات ایران خبرهای منتشره در مورد تحولات مثبت رخ داده در این شرکت از جمله بازگرداندن وجوه شرکت از خزانه، دیروز با شایعات تردید‌آمیزی همراه بود که ارزیابی معامله‌‌گران را با دشواری مواجه کرده است.

در این نماد بازار به انتظار اطلاعیه رسمی‌ ‌‌شرکت در مورد این مساله و مسائل مطرح شده دیگر از جمله بیمه کارگزاران روستایی که رقم نهایی آن (در صورت تصویب طرح از سوی شورای نگهبان) مشخص نیست، می‌‌‌باشد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با حجم مناسب اما با جهت منفی بود که مساله تامین نقدینگی معامله‌‌گران از اهمیت بالایی برخوردار بود. شاخص نیز ۵/۷واحد افت کرد.