عرضه‌های عمده 88 در بورس تهران کلید خورد

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- علیرضا باغانی: سرانجام سرمایه‌گذاری بانک ملی پس از ۶۲ماه تحمل صدرا در پرتفوی خود به ادامه سهامداری در این شرکت زیان‌ده پایان داد. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته ۱/۵۱درصد سهام صدرا از سوی سه سهامدار عمده شامل سرمایه‌گذاری بانک ملی، مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی و سرمایه‌گذاری توسعه ملی عرضه و این بلوک تلفیقی بدون هیچ رقیبی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با قیمت پایه هر سهم ۱۰۰تومان فروخته شد، آن هم در شرایطی که صدرا دیروز در تابلوی معاملات بورس ۱۱۶تومان قیمت خورده بود. با این وصف، شاید این نخستین باری است که در تاریخ معاملات عمده بورس تهران، سهام مدیریتی یک شرکت به نرخی پایین از قیمت آن در تابلوی بورس فروخته می‌شود.

صدرا دیروز در شرایطی آغاز‌گر معاملات بلوکی سال ۸۸ شد که پس از واگذاری به بانک ملی در سال ۸۲، روزهای بسیار سختی را سپری کرد و قیمت سهام آن از ۲۳هزارو ۹۰۰ریال، اکنون به هزار ریال رسیده است.

صدرا، خریدار دیگری هم داشت

در نماد «ژعمده» معامله ۵۱درصدی صدرا در حالی با موفقیت انجام شد که در گوشه دیگری از تالار شیشه‌ای سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان که سهامدار ۵/۴درصدی صدرا است، بخش عمده‌ای از عرضه ۶/۲۴میلیونی خرد این نماد را خریداری کرد.

گفته می‌شود، گرچه دیروز در معامله صدرا ائتلافی بین «مهر» و قرارگاه خاتم‌الانبیا حاصل نشده، ولی سهام «مهر» در این شرکت بورسی هم‌اکنون به بیش از ۵درصد رسیده و در ظاهر بلوک ۶/۵درصدی تدبیر هم که فردا عرضه می‌شود، قرار است به «مهر» واگذار شود.

از طرف دیگر، رایزنی‌های «مهر» با قرارگاه خاتم نیز در رابطه با به دست آوردن دست‌کم ۱۰ تا ۱۵درصد از بلوک ۵۱درصدی به زودی آغاز خواهد شد.

پرداخت ۲۷میلیارد تومان ظرف ۹روز

قرارگاه خاتم باید ظرف ۹روز کاری ۳۵درصد از ارزش این معامله نزدیک به ۷۷میلیارد تومانی یعنی رقمی‌‌‌معادل ۲۷میلیارد تومان را به فروشنده سهام بپردازد، مابقی ثمن معامله هم ظرف مدت ۵سال در اقساط ۶ماهه باید به فروشندگان سهام پرداخت شود.

زیانی که سود داشت

فروش سهام صدرا که روز گذشته از سوی کارگزاری بانک ملی صورت گرفت و خریدار آن هم کارگزار بانک صنعت‌و‌معدن بود، گرچه با توجه به قیمت تمام شده خرید سال ۸۲ به ارزش ۵۰۰میلیون یورو معادل ۴۰۷میلیارد تومان برای «وبانک» زیان هنگفتی به همراه داشت و سهام دیروز به قیمت ۷۷میلیارد تومان فروخته شد، ولی با توجه به ذخیره کاهش ارزش‌های درنظر گرفته شده طی سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری بانک ملی از بابت فروش دیروز خود در سود است.

معامله ۷۶۷میلیون سهمی‌‌‌صدرا در بازار سرمایه نیز اثراتی داشت.سهام صدرا روز شنبه در بورس تهران قیمت ۱۶۲تومانی را تجربه کرد و حجم معاملاتی به میزان ۲۴میلیون سهم را شاهد بود، هرچند این عرضه سنگین صف خرید «خصدرا» را از بین برد، ولی با توجه به عرضه ۶/۵درصدی این شرکت از سوی سرمایه‌گذاری تدبیر در روز دوشنبه، پیش‌بینی می‌شود که صدرا در روزهای آتی نیز تقاضاهای خرید هرچند کم حجمی‌ ‌‌را تجربه کند.

«مهر» و قرارگاه، ۶۲ درصدی می‌شوند؟

سرمایه‌گذاری تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) روز دوشنبه ۶/۵درصد معادل ۸۵میلیون سهم صدرا را عرضه خواهد کرد که شرایط این معامله نیز مشابه عرضه عمده روز گذشته است.

در صورتی که «مهر» و قرارگاه خاتم بتوانند این بلوک ۸/۸میلیارد تومانی را خریداری کنند و ائتلافی بین این دو شخصیت حقوقی شکل گیرد، مجموعا مالک ۶۲درصد از سهام این شرکت بورسی خواهند شد.

کارنامه ۸ ساله صدرا در بورس تهران

بازدهی سهام صدرا در ۸ سال حضور در بورس بین سود هزاردرصدی تا زیان ۱۵ درصدی نوسان داشته است.

«فارس» در گزارشی آورده است: شرکت صنعتی دریایی معروف به صدرا در حالی از ۷ آذر ماه ۱۳۸۰ قدم به تالار بورس ایران گذاشته که در طول این مدت با فراز و نشیب‌های متعددی در عرصه فعالیت و بازدهی سهام مواجه شده و در نهایت امروز شاهد معامله بلوک ۵۱ درصدی سهام و جابه‌جایی مالک عمده خود شد، اما با نگاهی به گذشته این شرکت مشخص می‌‌‌شود که چه اتفاق‌ها و فراز و نشیب‌‌هایی در طول حضور صدرا در بازار سهام رخ داده است.

براساس این گزارش‌،‌ سهام این شرکت بعد از حضور در بورس ابتدا مورد توجه سهامداران آن زمان قرار نگرفت اما در مرداد ۸۱ سال بود که با رشد قیمت سهام صدرا از ۲۴۵تومان به هزار و ۴۴۰ تومان، سرمایه‌گذاران حاضر در تالار حافظ صدرا را زیر ذره‌بین گرفتند و با موج سواری بر روی این سهم تا سال ۸۲ (زمان معامله بلوک ۳۵ درصدی) موفق به کسب سودهای هنگفت و غیر قابل انتظاری شدند.

به طوری که از تجمیع سه عامل تفاوت قیمت، سود سالانه و افزایش سرمایه از دو محل آورده نقدی ( سهم حق تقدم) و سود انباشته ( سهام جایزه) بازدهی سهام صدرا تا بهمن ۸۲ و قبل از فروش بلوک ۳۵ درصدی توسط سازمان گسترش‌، بالغ بر هزار درصد بود که چنین سوددهی در طول تاریخ بورس ایران و حتی دیگر کشورها شاید کم سابقه بود.

در این مدت، نرخ هر سهم صدرا از ۲۴۵ تومان در چهار دی ۸۰ به بیش از ۴ هزار و ۶۷۸ تومان در دهم شهریور ۸۲ رسیده بود و همه سهامداران بزرگ و کوچک را متحیر و به خود جذب کرده بود. شهرت نام صدرا در داخل و خارج از بورس منجر شد به هنگام حضور رییس مجلس وقت (کروبی) در تالار حافظ، وقتی سهامداران از وی پرسیدند سهام چه شرکتی را بخرند، از زبان کروبی شنیدند که می‌‌‌گویند سهام صدرا خوب است.

اما به مانند همیشه که هر اوجی، فرودی دارد صدرا نیز بعد از شناخته شدن مالک جدید خود یعنی مجموعه بانک ملی (با سرپرستی شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی) شاهد روی دیگر سکه شد و از آن زمان به بعد نه تنها صدرا دیگر قادر نشد سودی به بیش از ۸۰ هزار سهامدار خود برساند بلکه با سقوط روزانه قیمت سهام موجب شد تا بسیاری از سهامداران متضرر دیگر امیدی به آینده آن نداشته باشند و هر روز صدرا را از سبد خود خارج کردند تا تعداد سهامداران صدرا در سال ۸۶ به کمتر از ۲۵ هزار نفر برسد.

این در حالی بود که وقتی از جلیل خبره مدیر عامل سابق این شرکت در جریان برگزاری مجمع سالانه صدرا در تیر ماه ۸۳ پرسیده شد که آیا روند صعودی سهام صدرا ادامه خواهد داشت و آیا دیگر شرکت‌های دولتی رقیب می‌توانند شاهد روند صعودی این شرکت باشند یا خیر؟ جواب داد: از لحاظ سرمایه و پروژه و قدرت فعالیت‌ها و حضور در مناقصه‌ها هیچ شرکت دیگری در صنعت دریایی به پای صدرا نخواهد رسید.

این اظهارات در حالی مطرح شد که در مجمع سال ۸۵ و ۸۶ اوضاع صدرا به گونه‌ای شد که بسیاری از سهامداران متضرر صدرا که شاهد سقوط بی‌سابقه قیمت، سهام صدرا به ۶۰۰-۵۰۰ تومان بودند خواهان استعفای مدیر عامل وقت سرمایه‌گذاری بانک ملی (مهرزاد‌) شدند اما خبره در این مجمع با بیان انتقادات و شکایت‌هایی از عدم همکاری دولت وقت و باطل شدن مناقصه‌ها‌، اعلام کرد در صورت ادامه اعتراض سهامداران، وی نیز از این شرکت خواهد رفت.

روند ناامیدانه صدرا در شرایطی ادامه داشت که با حضور وزیر سابق مسکن در هیات مدیره صدرا نیز اتفاق خاصی رخ نداد. اینگونه بود که جلیل خبره بعد از برگزاری مجمع سالانه ۸۶ در تیرماه همان سال از مدیریت این شرکت خداحافظی کرد.

از طرف دیگر مدیران بانک ملی و اعضای هیات مدیره جدید و حتی مدیر عامل جدید صدرا (محمد بنایی بابازاده) موفق نشدند، قدم کوچکی بردارند و دریچه‌ای از امید را روی این شرکت به گل نشسته باز کنند تا مدیران بانک‌ ملی به این نتیجه برسند که در برابر خرید بلوک ۳۵ درصدی به ارزش ۴۰۷ میلیارد تومان در ۶ بهمن ۸۲ ( که بزرگترین معامله تاریخ بورس را تا آن زمان رقم زده بودند) حاضر به تسلیم و فروش ۵۱ درصدی از سهام آن به قیمت ۷۶ میلیارد تومان در روز جاری شوند.

بلوک ۱۸/۵۱ درصدی و بیش از ۷۶۷ میلیون سهم صدرا در حالی دیروز از سوی کنسرسیومی ‌‌‌به رهبری قرارگاه خاتم خریداری شد که بازدهی ۱۰۰۰ درصدی سهام این شرکت در سال ۸۱ هم اکنون به ۱۵ درصد زیان تغییر یافته است.

معاملات عمده به گروه ساختمان رسید

اما هنگامی‌‌‌که سهام مدیریتی صدرا در بورس تهران معامله بزرگی را تجربه می‌کرد، سرمایه‌گذاری صباتامین هم از طریق شرکت کارگزاری وابسته به خود، ۸۳/۲۳درصد از سهام ساختمان اصفهان را روی میز فروش گذاشت.این عرضه بیش از ۳۸میلیون سهمی‌‌‌که با قیمت پایه هزارو ۷۹۷ریالی انجام گرفت، در بدو عرضه با این احتمال مواجه شد که با توجه به رکود حاکم بر صنعت ساختمان و سهام شرکت‌های ساختمانی در بورس تهران خریداری ندارد، ولی این بلوک دقایقی پس از عرضه خریداری شد. البته خریدار این میزان سهام سرمایه‌گذاری ساختمان و عمران تامین از شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی بود و در واقع این معامله تنها یک جابه‌جایی بلوکی درون گروهی محسوب می‌شد.

ارزش این معامله ۶میلیاردو ۹۰۰میلیون تومان بود و در همان روز شنبه در حجم و ارزش معاملات محاسبه شد. ارزش معاملات دیروز با احتساب معامله صدرا رقمی‌‌‌معادل ۹۴میلیارد تومان بود که سهم دو معامله عمده انجام شده در ارزش معاملات روز گذشته رقم قابل توجهی معادل ۸۴میلیارد تومان بوده است.