شروین شهریاری
پرسش بدون ذکر نام: وضعیت شرکت کیمیدارو را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟

پاسخ: آخرین تحولات درمورد «دکیمی» به برگزاری مجمع عمومی‌‌‌فوق العاده شرکت به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره باز می‌‌‌گردد که در ادامه چند نکته از موارد مطروحه در این جلسه اقتباس شده است:
۱ - آثار کاهش قیمت مواد اولیه هنوز تاثیرات خود را بر فعالیت این شرکت آشکار نکرده و «دکیمی» در حال حاضر به خرید مواد اولیه با قیمت مناسب برای سال آینده مشغول است. بدین ترتیب در صورت عدم کاهش قیمت دارو، طبیعتا انتظار افزایش سود آوری شرکت از محل تعدیل بهای تمام شده در سال آینده وجود خواهد داشت.
2 - در خصوص کاهش قیمت دارو؛ مطرح گردید که دستور وزارت بهداشت در این رابطه، محدود به چند قلم دارویی خاص بوده است و تا کنون محصولات تولیدی کیمیدارو مشمول کاهش نرخ نشده‌اند. ضمن آن که فرآیند تولید «دکیمی» به نحوی است که تغییر تمرکز تولید از یک محصول به محصول دیگر به آسانی صورت می‌‌‌گیرد و این امکان وجود دارد که در صورت کاهش نرخ برخی اقلام، پروسه تولید به سایر محصولات پر مصرف که قیمت
مناسب تری دارند، معطوف شود.
3 - در خصوص تامین مواد اولیه، به‌رغم تحریم‌‌های موجود مشکل خاصی متوجه شرکت نشده و تنها کوتاه شدن مدت پرداخت وجه خرید مواد اولیه را می‌‌‌توان در این رابطه ذکر کرد. از سوی دیگر وصول مطالبات در برخی موارد از شرکت‌‌های پخش به کندی صورت می‌‌‌گیرد که این مساله نیز بر وضعیت سرمایه در گردش شرکت موثر بوده است. به جدول زیر توجه کنید:

ارقام جدول فوق نشان می‌‌‌دهد که کیمیدارو از لحاظ وضعیت نقدینگی در موقعیت مناسبی نسبت به متوسط طبقه دارویی در بورس تهران (میانگین نسبت جاری برابر یک) قرار دارد و روند رو به رشد وضعیت نقدینگی شرکت از سال 84 نیز جلب توجه می‌‌‌کند.
البته در مورد قابلیت مقایسه نسبت‌های جدول با اطلاعات
6 ماهه 87، باید توجه داشت که این نسبت‌ها در 6 ماه ابتدای سال به صورت طبیعی ضعیف تر از پایان سال می‌‌‌باشد که این مساله عمدتا به علت رشد حساب‌‌های پرداختنی
میان دوره‌‌ای (از قبیل آثار تقسیم سود) و تحقق بخش عمده‌‌ای از درآمدهای شرکت در نیمه دوم سال است. بنابراین انتظار می‌‌‌رود نسبت‌های نقدینگی کیمیدارو بر مبنای اطلاعات ترازنامه ۱۲ ماهه سال ۸۷ بهبود یابد.
از سوی دیگر سرمایه در گردش شرکت از7/3‌‌میلیارد تومان در 30 آذر 83 به رقم 7/11‌‌میلیارد تومان در 31 شهریور 87 رسیده است.
این تجزیه و تحلیل کوتاه نشان می‌‌‌دهد که «دکیمی» تا کنون توانسته به لطف سیاست تقسیم سود مناسب و مدیریت نقدینگی در شرکت آثار مشکلاتی نظیر کند شدن وصول مطالبات و نقدی شدن خرید مواد اولیه بر فعالیت خود را
تا حد زیادی خنثی نماید.
۱ - در خصوص وضعیت شرکت پخش رازی در سال جاری؛ مطرح گردید که علت عمده کاهش سودآوری این شرکت سرمایه پذیر عدم وصول به موقع مطالبات (عمدتا از طرف دولتی) بوده است که با تحمیل هزینه مالی موجبات کاهش سودآوری شرکت را فراهم آورده است.
2 - سود شرکت در سال جاری احتمالا با تفاوت ناچیزی نسبت به پیش بینی بودجه تحقق خواهد یافت. همچنین در خصوص سودآوری سال مالی آتی عنوان شد که EPS «دکیمی» در این مرحله احتمالا در محدوده پیش بینی بودجه سال 87 به بازار اعلام خواهد شد.
در مورد عملکرد ۹ ماهه نیز با توجه به آن که بخشی از پیش بینی سود خالص، ناشی از درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها (شرکت پخش رازی) می‌‌‌باشد، پوشش سود خالص در صورت‌های مالی ۹ ماهه معادل ۵۹ درصد یعنی کمتر از حد انتظار محقق شده است.
کیمیدارو مطابق استاندارد حسابداری (و از آنجا که سال مالی پخش رازی هم زمان با «دکیمی» در پایان اسفند ماه خاتمه می‌یابد)، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را بعد از برگزاری مجمع سالانه شرکت پخش رازی شناسایی خواهد کرد.
بنابراین، درآمد این سرفصل (معادل ۱۷۷ ریال به ازای هر سهم و ۱۷ درصد از کل سود خالص) در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه محقق خواهد شد.
«دکیمی» پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی جاری را 1007 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده و در 9 ماهه، 71 درصد پوشش عملیاتی داشته است.
Shahriary_sh@yahoo.com