سنا - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار ورود حوزه‌های علمیه به مباحث بازار سرمایه شد.

اعضای کمیته فقهی‌، رییس و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با آیات عظام، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و وحید خراسانی دیدار وگفت وگو کردند.

دکتر «علی صالح‌آبادی» در این دیدارها گفت: حوزه‌های علمیه می‌توانند مباحث جدید مالی اسلامی‌‌‌را مورد بررسی قرار دهند و زمینه مباحث دقیق فقهی را در حوزه‌ها باز کنند.

وی به نیازهای جدید در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و افزود‌‌: کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار از ابتدای سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد تا ابزارهای جدید مالی منطبق با شرع مقدس تدوین و برای تصویب به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارسال شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار از ابتدای تاسیس خود تاکنون ۳۱ جلسه را برگزار کرده است که در این مدت ۹ ابزار مالی جدید شامل اوراق بهادار اسلامی‌‌‌(صکوک) اجاره و استصناع، قراردادهای آتی کالا و سهام، اوراق مشارکت رهنی(MBS)، فروش استقراضی سهام، سلف موازی، اوراق اختیار فروش ضمنی (Embeded put option) و قرارداد اختیار معامله سهام را مورد بررسی قرار داده است.

وی به برگزاری نخستین دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی‌‌‌در تهران اشاره کرد و گفت‌‌: در این دوره آموزشی دستاوردها، یافته‌ها و نظرات کمیته فقهی سازمان بورس برای میهمانان خارجی ارائه شد.

دکتر صالح‌آبادی به استقبال میهمانان خارجی حاضر در این دوره آموزشی بین‌المللی اشاره کرد و افزود‌‌: این دوره آموزشی نشان داد که کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند دوره‌ها و سمینارهای آموزشی مختلفی را در سایر کشورها برگزار کند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه مکان مناسبی برای تامین منابع مالی شرکت‌ها است، اظهار داشت‌‌: خوشبختانه با ابلاغ قانون اصل ۴۴ مبنی بر واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی به بخش خصوصی، بستر خوب برای توسعه بازار سرمایه به وجود آمده است به طوری که شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، مخابرات، کشتیرانی و ... وارد بورس شده‌اند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به طراحی ابزارهای جدید مالی برای ورود به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ورود حوزه‌های علمیه می‌‌‌تواند افراد صاحب نظری را در این بخش تربیت کند. وی با بیان اینکه مبالغ زیادی در بورس جابه‌جا می‌‌‌شود، افزود‌‌: به طور حتم ورود حوزه‌های علمیه به مباحث بازار سرمایه می‌تواند فرهنگ‌سازی خوبی برای حضور مردم در این بازار باشد.

بررسی موضوعات مالی در دروس حوزوی

در این دیدارها رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌‌‌گفت‌‌: موضوعات نوین مالی و اقتصادی باید در حوزه‌های علمیه و دروس خارج مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام «غلامرضا مصباحی مقدم»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌‌‌در حاشیه دیدار با مراجع عظام به بررسی موضوعات نوین مالی و اقتصادی در حوزه‌های علمیه تاکید کرد.

وی اظهار داشت‌‌: امروز مباحث جدید فقهی در اقتصاد و سازمان بورس مطرح است که حوزه‌های علمیه باید به این موضوعات اهتمام ویژه داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌‌‌افزود: حوزه‌های علمیه باید مباحث فقهی مورد نیاز جهان اسلام را با جدیت پیگیری و به پرسش‌های این بخش پاسخ گویند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: هم اکنون برخی از معاملات جهان به صورت غیرشرعی صورت می‌گیرد و بحران ایجاد شده در اقتصاد جهان از این روش منشا گرفته است.

وی از تشکیل کمیته فقهی سازمان بورس و اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان، قدردانی کرد.

تدوین مجموعه جامع اطلاعات بازار سرمایه

همچنین حضرت آیت‌الله العظمی‌‌‌ مکارم شیرازی خواستار تدوین مجموعه جامع اطلاعات بازار سرمایه شد.

وی در دیدار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌‌‌و اعضای کمیته فقهی و تعدادی از مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار کشور افزود‌‌: باید در این مجموعه همه ‌‌‌معاملات، ابزارهای جدید، تعاریف، مزیت‌ها، ارکان و ... بازار سرمایه مدنظر قرار گرفته شود.

ایشان ادامه دادند‌‌: دربخش دوم این مجموعه باید سوالات، جزئیات و مشخصات به طور شفاف ارائه شود تا بتوان به روشنی به آنان پاسخ داد.

حضرت آیت‌الله العظمی‌‌‌مکارم شیرازی اظهار داشت: این مجموعه جامع می‌تواند در حوزه‌های علمیه مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی جمع آوری نقدینگی از مردم و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها را از مهم‌ترین مزیت‌های بازار سرمایه اعلام کرد و گفت‌‌: باید سرمایه‌ها در بخش‌های تولیدی به کار گرفته شود.

وی همچنین خواستار اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در بحث واگذاری‌ها شد و گفت‌‌: باید شرایطی فراهم شود که سهام شرکت‌ها به مردم واگذار شود.

پاسخ حوزه‌ها به مسائل اقتصاد جهانی

از سوی دیگر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی گفت‌‌: مراکز حوزوی می‌توانند با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خود به موضوعات نوین اقتصادی جهان نیز پاسخ دهند.

حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی در دیدار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و تعدادی از مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: هم‌اکنون تحول روزافزونی در اقتصاد جهانی به وجود آمده است که از این رو حوزه علمیه باید در این زمینه فعال شود.

وی اظهار داشت: باید اقدامی‌‌‌جدی از سوی حوزه علمیه برای پاسخ به مسائل نوین در اقتصاد جهانی صورت گیرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: برخی مسائل فقهی در اقتصاد وجود دارد که مراکز حوزوی و علمی‌‌‌می‌توانند با تربیت نیروهای انسانی کارآمد پاسخ‌گوی این مسائل باشند.

رعایت ضوابط شرعی در بورس

در این دیدار حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی اقتصاد را اساسی‌ترین رکن استقلال کشور خواند و بر اهمیت آن در کشور تاکید کرد.

حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌‌‌و اعضای کمیته فقهی و تعدادی از مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: یکی از اساسی‌ترین ارکان استقلال هر کشوری، اقتصاد است.

وی با اشاره به دوران حضورش در شورای نگهبان اظهار داشت: بنده از همان زمان با اقتصاد دولتی موافق نبودم، زیرا هر چه اقتصاد مستقل و در دست مردم باشد، موفق‌تر عمل خواهد کرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر اقتصاد در کشور ضعیف شود، پایه بسیاری از کارها ضعیف خواهد شد، از این رو باید تلاش کرد اقتصاد استقلال خود را حفظ کند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی افزود: باید مسائل جدید فقهی در اقتصاد شناسایی و مورد بحث و بررسی قرار گیرد و موضوع‌شناسی دراین بخش اولویت دارد، زیرا پس از شناسایی موضوع، حکم آن به زودی مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: رعایت ضوابط شرعی در اقتصاد و سازمان بورس بسیار افتخارآمیز و مطلوب است و برای دست‌اندرکاران سازمان بورس، آرزوی موفقیت کرد.