معامله «سیمان کردستان» ابطال شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس- هادی خسروی‌فر: برای دومین بار در سال‌جاری بازار در مقابل آنچه که به گفته کارگزاران گران‌فروشی و قیمت‌گذاری غیرواقعی عنوان می‌شود، مقاومت کرد.

به این صورت که عرضه ۲۳ میلیون و ۷۰۰هزار سهمی سیمان کردستان به دلیل قیمت‌گذاری بالا، با عدم استقبال سرمایه‌گذاران بورس مواجه و فقط ۴ میلیون سهم آن توسط عده معدودی خریداری شد.

در روز گذشته بازار، با شروع ماراتن خرید سیمان کردستان قیمت اولیه تقاضای ۳۰۰ تومان بر روی صفحه‌های کارگزاری نقش بست و رقابت تا ۴۵۰ تومان و در برخی از زمان کوتاه عرضه به ۵۰۰ تومان هم رسید. نکته قابل توجه در رقابت برای خرید این سهم حرکت آهسته و کند برای خرید این شرکت بود. با گذشت ۳۰ دقیقه از زمان عرضه یک درخواست به میزان ۲۱۰ هزار سهم به قیمت ۷۵۰ تومان برای شرکت به سیستم‌های کارگزاری ارسال شد و در فاصله کوتاهی با حذف آن تعجب فعالان بازار را برانگیخت و به گفته کارشناسان این هشداری به بازار، از سوی شرکت عرضه‌‌کننده برای افزایش قیمت سهام سیمان کردستان به شمار می‌رفت که با بی‌توجهی بازار تا ۵ دقیقه به زمان بسته شدن معاملات روبه‌رو شد. سرانجام در ۵ دقیقه پایانی تعداد ۴ میلیون و ۸۰ هزار سهم به قیمت ۷۵۰ تومان خریداری شد و منابع آگاه خریداران این سهم را در این قیمت از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری غدیر می‌دانند.

با خریدی که از سوی ۷۲ کد معاملاتی انجام شد و رشد غیرطبیعی ۸۰ درصدی قیمت سهم از بالاترین قیمت تقاضای خرید در زمان رقابت، باعث شد که بازار نسبت به خرید این سهم بدبین شود و همراه با افزایش قیمت حرکت نکند.

کارشناسان معتقدند بعد از تعویق تاریخ عرضه و انتقال آن به بعد از تعطیلات خرداد، زمان تصمیم‌گیری برای خرید سهم از بین رفت و از طرف دیگر قیمت بالا در عرضه اولیه و شایعات درباره آزادسازی و سخنان متناقض مسوولان درباره صنعت سیمان در چند ماه گذشته باعث شد عرضه اولیه سیمان کردستان با شکست مواجه شود.

در همین حال ترکیب سهامداران سیمان کردستان به گونه‌ای است که ۵۸ درصد در اختیار توسعه سرمایه و صنعت غدیر (سهامدار عمده آن سرمایه‌گذاری غدیر است)، ۴۰ درصد سهام در اختیار مدیریت سرمایه‌گذاری امید و ۲درصد مابقی به سیمان صوفیان تعلق دارد.

داستان قیمت بالا از همین ترکیب سهامداری و بهای تمام شده برای خرید این سهم آغاز شد. براساس آمار استخراج شده قیمت تمام شده سهم برای صنعت غدیر ۷۰۰ تومان و برای سرمایه‌گذاری امید و سیمان صوفیان به ترتیب ۱۰۲ و ۱۵۰ تومان است. باتوجه عرضه سهم از سوی غدیر پیش‌بینی قیمت بالای ۷۰۰ تومان در بازار طی روزهای گذشته شکل گرفت.

با توجه به سود ۷۶‌تومانی سیمان کردستان و تقسیم سود ۵۳‌تومانی آن همچنین قیمت مبادله‌شده در روز گذشته، P/E شرکت حدود ۱/۹می‌شود این در حالی است که در گروه سیمانی این نسبت قیمت به درآمد برای شرکت‌هایی که طرح توسعه و برنامه برای افزایش ظرفیت دارند منطقی بوده و برای سیمان کردستان که طرح توسعه‌ای ندارد غیرواقعی به‌نظر می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین P/E موزون گروه سیمانی در حال حاضر ۶/۸‌ است در مقابل در ۲۰ فروردین این میانگین ۸ اعلام شد و رشد ۶/۰‌درصدی ناشی از اخبار و شایعات درباره خروج سیمان از سبد حمایتی آزادسازی قیمت آن است. در همین حال عباس دهقان کارشناس بازار معتقد است، دو دلیل برای عدم استقبال از عرضه اولیه سیمان کردستان وجود دارد و اظهار داشت: قیمت بالا یکی از دلایل عدم خریداری این سهم از سوی اکثریت بازار بود.

این کارگزار بورس دلیل دیگر عدم استقبال از این سهم را شایعات درباره صنعت سیمان اعلام کرد و گفت: بازار از شایعات در این صنعت خسته شده و به آینده شرکت‌های سیمانی بدبین شده است.

وی به رقابت در میانگین قیمت ۴۰۰‌تومان تا ۴۵۰‌تومان اشاره کرد و تصریح کرد: اکثریت بازار بر روی این قیمت به تعادل رسیدند و بهترین کارشناس برای تعیین قیمت در عرضه‌های اولیه خود بازار است.

عباس دهقان ارسال تقاضای خرید ۷۵۰‌تومانی در ۳۰‌دقیقه پایانی مبادلات و حذف آن در زمان کوتاه را غیرکارشناسی ارزیابی کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد این حرکت از سوی شرکت عرضه‌کننده صورت گرفته تا بازار را منحرف کند و در زمان پایان مبادلات از سوی زیرمجموعه‌های همان شرکت به قیمت ۷۵۰‌تومان خریداری شد.

وی در برابر این سوال به چه دلیلی غدیر قیمت سهام را تا ۷۵۰‌تومان بالا برد، گفت: خرید شرکت در زمان خود براساس سیاست خاصی صورت گرفته و نباید با همان سیاست به فروش آن نگاه کرد.

همچنین یکی دیگر از کارشناسان بازار اعتقاد دارد، زمان برای عرضه سهام این شرکت کم بوده است. زینت مرادی‌نیا اعتقاد دارد، ناهماهنگی در عرضه این سهم وجود داشت و گفت: سرمایه‌گذاری امید نیز باید در این عرضه سهام واگذار می‌کرد که آن را از عرضه اولیه خارج کرد. همچنین ابهام در بحث آزادسازی سیمان و قیمت بالای آن باعث عدم خرید آن از سوی بازار بود. وی در ادامه گفت: قیمت در نظر گرفته شده برای سهام این شرکت و P/E حاصل از آن برای شرکت‌هایی منطقی است که طرح‌های توسعه دارند و این در سیمان کردستان وجود ندارد.

با توجه به فروش کمتر از ۶۰‌‌‌درصد سهام در عرضه اولیه، مبادلات باطل شد این خبر در ساعات پایانی روز گذشته منتشر شد.