آخرین امید خاکستری!
گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام امروز (شنبه) در حالی فعالیت خود را از سر می‌گیرد که عدم طرح استیضاح وزیر بازرگانی آخرین امیدها را برای تغییر شرایط صنعت سیمان فراهم آورده است.

در هفته گذشته و در شرایطی که برخی از شایعات تایید نشده از حصول توافقی میان وزارت‌خانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن برای تغییر قیمت سیمان خبر داده بودند، پررنگ شدن مساله استیضاح وزیر بازرگانی این مساله را در محاق سکوت برد. از سویی برخی شایعات تایید نشده نیز حکایت از واگذاری اظهارنظر نهایی این مساله به رییس‌جمهوری داده‌اند. حال با توجه به عدم طرح استیضاح وزیر بازرگانی در آخرین روز کاری مجلس شورای اسلامی، امیدها برای تغییر شرایط گروه سیمانی تجدید شده است. در صورت ابلاغ نرخ جدید، گروه سیمانی و به تبع آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند دور جدیدی از رشد را تجربه کنند، اما در صورت عدم تحقق، عرضه‌های سنگین جایگزین صف‌های خرید کنونی خواهند شد. گروه سیمانی در میانه هفته گذشته نیز با افزایش بحث‌ها در مورد استیضاح میرکاظمی شاهد افزایش عرضه‌ها بود.
در کنار مساله استیضاح وزیر بازرگانی، بازار همچنان با مباحث عجیب و بی‌سابقه در مورد سود بانکی مواجه است.
به دنبال عدم ابلاغ مصوبه رییس‌جمهوری در مورد سود 10درصدی تسهیلات بانکی، صمصامی، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی روز گذشته بر مساله لزوم ابلاغ این مصوبه تاکید کرد. با این وجود به نظر نمی‌رسد مساله ابلاغ سود تسهیلات بانکی با این اظهارنظر خاتمه یابد. در این شرایط ضمن آنکه دامنه بلاتکلیفی نظام بانکی به سومین ماه سال کشیده می‌شود،‌ کارشناسان و معامله‌گران بازار نیز با ابهام در مورد شرایط گروه بانکی و لیزینگی و هزینه مالی شرکت‌های بورسی مواجهند. این همه در شرایطی ادامه می‌یابد که کارنامه سال 86 نمادهای بانکی و لیزینگی از رشد قابل‌ملاحظه سود خبر می‌دهد. به دنبال کارنامه مناسب بانک پارسیان، نماد بانک کارآفرین نیز برای تعدیل بیش از 10درصد روز چهارشنبه متوقف شد. رشد بی‌سابقه نقدینگی و اتکا به عقود مشارکتی روند رشد EPS بانک‌های خصوصی و شرکت‌های لیزینگی را موجب شده است.
در بازار سهام علاوه‌بر تحولات ذکر شده، در حوزه مسائل کلان در مباحث بین‌المللی تبادل بسته‌های سیاسی میان ایران و گروه ۱+۵ همچنان مساله عمده است. هرچند که این تبادلات بدون حاشیه نیست، اما انتظار می‌رود در هفته جاری خاویر سولانا برای ارائه بسته تشویقی گروه ۱+۵ به کشورمان سفر کند. در مباحث داخلی نیز پایان کار مجلس هفتم و آغاز قریب‌الوقوع دوره مجلس هشتم و بحث‌های طرح‌شده در مورد ریاست مجلس شورای اسلامی از اهمیت برخوردار است.
در تحولات درون بازار مسوولان بورس اوراق بهادار پس از یکسان کردن کدهای معاملاتی به عنوان یکی از پیش‌نیازهای راه‌اندازی سیستم معاملاتی جدید، طبقه‌بندی شرکت‌ها در ساختار جدید را نیز در انتهای هفته گذشته اعلام کردند. براساس این طبقه‌بندی بورس به 2 بازار اول و دوم با زیرشاخه‌های اصلی و فرعی و مشروط بازار دوم، تقسیم می‌شود که 317 شرکت را در بر خواهند گرفت. حذف برخی از نمادها و کنار گذاشتن تدریجی شرکت‌های نه چندان فعال می‌تواند وضعیت بازار را بهبود بخشد. در حال حاضر بورس اوراق بهادار در شرایطی که شرکت‌های عظیم و چندین میلیارد دلاری را در خود دارد، شاهد حضور شرکت‌های کوچک یا حتی بدون فعالیت نیز هست که این اختلاف شدید از کیفیت کلی بازار کاسته است.
انتظار می‌رود بازار با تقسیم‌بندی جدید و مهم‌تر از آن راه‌اندازی بازار فرابورسی تحت‌نام جدید «بورس الکترونیک ملی» شرایط بهتری را تجربه کند.
در تحولات مرتبط با بازار، انتشار صورت‌های مالی پالایشگاه‌ اصفهان، عرضه قریب‌الوقوع این شرکت را که تاریخ اولیه آن نوزدهم خردادماه ذکر شده، قطعی‌تر کرده است. در کنار پالایشگاه اصفهان اما شرکت‌های سیمان کردستان و آبیک نیز در انتظار عرضه اول هستد. انتشار صورت‌های مالی پالایشگاه اصفهان نشانگر تحقق سود 22هزار و 872تومانی با سرمایه قبلی (17میلیون و 133هزار سهم و هر سهم 10هزار تومان) و با سرمایه جدید 416میلیارد و 225میلیون تومانی معادل 941ریال که ناشی از تغییر روش فعالیت از کارمزدی به عملیات مستقیم خرید نفت خام و فروش محصولات قیمت‌گذاری است. با این گزارش سهام پالایشگاه اصفهان که یکی از بزرگ‌ترین واحدهای پالایشی کشور است، به عنوان یکی از شرکت‌های اصل 44 و دومین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت عرضه می‌شود. عرضه موفق پالایشگاه اصفهان نیازمند افزایش اطمینان نسبت به ثبات سیاست‌های دولت است؛ به ویژه آنکه مباحث نفت خام و فرآورده‌های نفتی همواره یک موضوع غیرقابل دسترسی برای بخش‌خصوصی ایران بوده است. در حال حاضر البته بازار تحت تاثیر عرضه موفق کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
ششمین شرکت اصل ۴۴ قانون اساسی روز چهارشنبه و در خاتمه عرضه‌های دولتی معامله تنها ۳۵۸هزار سهم را تجربه کرد.
در بازار جهانی نیز روند قیمت‌ها در انتهای هفته گذشته، تحول شدیدی را برای بازار سرمایه تدارک ندیده است.
رشد بی‌سابقه بهای نفت که برخی از کارشناسان از آن به عنوان «دیوانگی بازار نفت» یاد کرده‌اند، موجب شد تا بهای این ماده به ۱۳۲دلار در هر شبکه برسد. با توجه به این شرایط بهای محصولات نفتی و پتروشیمی بار دیگر تقویت خواهد شد. در همین رابطه بازار سهام همچنان در انتظار تعیین نرخ نهایی نفتا و گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی است. نفتای سنگین روز سه‌شنبه گذشته نخستین معامله خود را در بورس کالایی به حجم ۲۰هزار تن و در قیمت ۹۷۹ دلار در شرایطی تجربه کرد که این عرضه به نرخ پایه ۹۱۳ دلار صورت پذیرفته بود، نفتای سبک اما خریداری پیدا نکرد. با توجه به این معامله کارشناسان بازار منتظر ارئه گزارش‌های مربوط به این ماده و به ویژه تعیین تکلیف خوراک مجتمع‌های پتروشیمی اراک و اصفهان هستند. قیمت خوردن نفتا در بورس کالایی در شرایطی رخ می‌دهد که دولت که فروشنده نفتا است، از قیمت خوردن سنگ آهن و سیمان که خود خریدار آنها است، جلوگیری کرده است. عرضه سنگ‌آهن و سیمان در بورس کالایی تاکنون بارها به تعویق افتاده و حتی در آستانه عرضه متوقف شده است. در بازار محصولات پتروشیمی بهای متانول به دنبال زلزله چین در این بازار به مرز ۵۰۰دلار در هر تن رسیده است.
همین امر 2نماد متانول‌ساز بورس پتروشیمی‌های خارک و فن‌آوران را تا صف خرید در بازار چهارشنبه پیش برد. پتروشیمی خارک با تعدیلی مناسب EPS سال 86 خود را به 3هزار و 347ریال رسانده است.
در بازار جهانی فلزات نیز بهای اکثر فلزات به دلیل نگرانی در مورد کاهش عرضه و تقویت واردات چین پس از یک دور کاهش ثبات نسبی را تجربه کرده‌اند. در این بازار کاهش بهای سرب به کمتر از بهای روی، مهم‌ترین تحول است. برای ماه‌ها فلز سرب بالاتر از بهای روی معامله می‌شد. بهای مس در حد ۸هزار و ۳۲۰دلار، آلومینیوم در حد ۲هزار و ۹۲۹دلار، روی ۲هزار و ۱۰۳دلار و سرب در حد ۲هزار و ۱۳دلار و در آستانه سقوط به زیر ۲هزار دلار است.
بازار سهام روز چهارشنبه همچنان شاهد روند روبه‌رشد بود. پس از اتمام عرضه سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بازار روز چهارشنبه شاهد عدم‌عرضه این سهم توسط معامله‌گران کوتاه‌مدت بود. نگرانی از ناتوانی معامله‌گران در خرید مجدد این سهم موجب شد تا عرضه‌ها در کمتر از 360هزار سهم باقی بماند.
با توجه به این شرایط بازار متاثر از فعالیت‌های درون بازار و تحولات بورسی به ویژه تبعات مجمع عمومی سرمایه‌گذاری امید بود. در بازار چهارشنبه وقوع حریق در ۲شرکت نورد قطعات فولادی و مینو نیز از دید معامله‌گران دور نماند. نورد قطعات فولادی به دلیل مشکلات سیستم برق‌رسانی به یک کوره قوس الکتریکی و مینو به دلیل حریق در یک انبار آسیب‌هایی را متحمل شده‌اند.
در بازار چهارشنبه در گروه معدنی نمادهای چادرملو و گل‌گهر متعاقب برگزاری مجمع امید و انتشار خبرهایی در مورد فعالیت این دو شرکت با رشد قیمت مواجه شدند. چادرملو که در صورت حسابرسی شده EPS خود را به 901 ریال افزایش داد (با تقسیم 80درصدی) در خبرهای جدید بهای فروش 180هزار تومانی را برای گندله شاهد بوده است.
در گروه معدنی اعلام زمان برگزاری دو مجمع منگنز ایران و نگین طبس فعالیت در این ۲ نماد را افزایش داده است.
در گروه فلزی امیدها برای بازگشایی فولاد خراسان قبل از برگزاری مجمع کاهش یافته است. «فخاس» 15 روز دیگر مجمع خود را شاهد است. در گروه فولادی فشار تقاضا همچنان در نماد فولاد خوزستان تنها نماد باز این گروه ادامه دارد. در این گروه ملی مس با خبرهایی مبنی بر تداوم تغییرات در این شرکت مواجه است.در گروه ساختمانی نماد «شاهد» روز چهارشنبه برای اعلام EPS سال 87 متوقف شد. شنیده‌های تایید نشده حکایت از احتمال اعلام 930ریال برای سود هر سهم سال 87 دارد.در گروه برقی مپنا متعاقب پرداخت 600 میلیارد تومان از مطالبات شرکت‌های پیمانکار وزارت نیرو شرایط بهتری را احتمالا تجربه خواهد کرد. در گروه غذایی بیسکویت گرجی روز چهارشنبه در حالی بازگشایی نماد را با 180درصد رشد قیمت تجربه کرد که آخرین صورت مالی و پیش‌بینی EPS شرکت نشان از احتساب کمتر بهای تمام شده شرکت در شرایطی دارد که در سال جاری قیمت مواد اولیه از جمله روغن به شدت افزایش یافته است.
در مجموع بازار چهارشنبه بازاری در حال رشد بود که در آن شاخص ۴۵ واحد رشد کرد. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز روز چهارشنبه در سرآغاز آخرین ماه بهار حکایت از رقم خوردن ۱/۴درصد بازده سهامداران دارد.