فارس- مدیر پژوهش و مطالعات اسلامی سازمان بورس برخی برنامه‌های کمیته فقهی بخش پژوهش سازمان را اعلام کرد و گفت: بخش عمده‌ای از مقررات بازار سرمایه در سال گذشته ترجمه شد و بقیه آن نیز در سال جاری انجام می‌شود.

علی سعیدی در خصوص برنامه‌های بخش پژوهش سازمان بورس برای سال جدید اظهار کرد: برخی از برنامه‌ها مربوط به فعالیت‌های جاری سازمان بورس و برخی دیگر نیز مربوط به طرح‌های جدید در دست اقدام است. وی با اشاره به اینکه کمیته تدوین مقررات کار خود را در سال جاری ادامه خواهد داد، افزود: ترجمه مقررات بازار سرمایه از برنامه‌هایی است که در سال گذشته بخش عمده آن ترجمه و به صورت کتاب منتشر شد و ترجمه بقیه مقررات ادامه خواهد داشت.

برنامه‌های کمیته فقهی در سال ۹۱

مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس با اشاره به برنامه‌های کمیته فقهی در سال جدید گفت: این کمیته در سال جاری قرار است مسائل مربوط به وقف سهام، اوراق منفعت، صندوق تدوین تسویه اوراق بهادار و قرارداد اختیار معامله برای قرارداد آتی را بررسی کند.

سعیدی ادامه داد: توسعه قرارداد سلف موازی روی سایر کالاها نیز در بخش پژوهش و مطالعات اسلامی سازمان بورس قرار است بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست جدید برای انجام معاملات سلف موازی در کالایی به جز نفت ارائه شده نیز ارائه شده است، گفت: این مساله مربوط به بخش اجرایی سازمان است ولی بخش پژوهش ابزارهای لازم را طراحی و بر اساس درخواست‌هایی که از بیرون سازمان ارائه می‌شود از این ابزار‌ها استفاده می‌کنند.

مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس در خصوص سایر برنامه‌های مورد نظر بخش پژوهش گفت: چهارمین دوره کارگاه‌های بین‌المللی مالی اسلامی از ۱۷ اردیبهشت ماه با حضور کشور‌های مختلف برگزار می‌شود. در این کارگاه دستاوردهای توسعه ابزارها و نهادهای اسلامی و دستاوردهای کمیته فقهی ارائه می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: فعالیت‌هایی در خصوص ایجاد موسسات رتبه‌بندی اعتباری شروع کرده‌ایم و با برخی از موسسات بین‌المللی در ارتباط هستیم تا با مشارکت آنها این نهاد را در بازار سرمایه راه‌اندازی کنیم.