فارس- دور جدید رتبه‌بندی ۱۰۸ کارگزار بورس اوراق بهادار و کالا از چند روز پیش آغاز و نتایج آن اواخر خرداد ماه اعلام خواهد شد.

نخستین رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار در خرداد ۸۸ توسط سازمان بورس انجام شد تا ضمن مشخص و شفاف شدن جایگاه هر کدام از شرکت‌های کارگزاری، هدف اصلی متولیان امر در ارتقای سطح خدمات صنعت کارگزاری محقق شود. در دور جدید رتبه‌بندی کارگزاران دو نکته مهم وجود دارد که باید مورد توجه مدیران شرکت‌ها قرار گیرد. نکته اول این است که بر خلاف دو دوره پیش که امکان اصلاح و اعلام سرمایه جدید شرکت‌ها بعد از انجام رتبه‌بندی و اعلام نتایج وجود داشت، در این دوره سرمایه جدید به نسبت زمان اعلامی در امتیازها لحاظ خواهد شد. از طرف دیگر نکته مهم دیگر مربوط به این قضیه است که رتبه‌های اعلامی به‌رغم انجام اصلاحات و یا تغییرات شرکت‌های کارگزاری تغییری نخواهد کرد و همان نتایج اعلامی برای یک سال معتبر و مدنظر قرار خواهد گرفت و هر گونه تغییرات برای دور بعدی محاسبه خواهد شد.

به این ترتیب در مرحله اول همه شرکت‌های کارگزاری باید فرم‌های مربوطه را تا پایان فروردین ماه تکمیل و به سازمان بورس ارایه دهند تا در مرحله دوم نمایندگان بورس‌های اوراق بهادار و کالا ضمن بازدید از محل شرکت‌های کارگزاری، وضعیت برخی معیارها مانند تالارهای اختصاصی و دفاتر پذیرش را بررسی و امتیاز دهند. این فرآیند دو تا سه هفته طول خواهد کشید و سپس طی دو تا سه هفته دیگر بررسی‌های کاملی در مورد وضعیت معاملات و مشتریان شرکت‌های کارگزاری به عمل می‌آید تا در مرحله آخر سازمان بورس با دریافت همه موارد و امتیازها، نتایج رتبه‌بندی ۸۸ کارگزار بورس اوراق بهادار و ۲۰ کارگزار کالایی را اواخر خرداد اعلام کند.

چگونگی رتبه‌بندی ۱۰۸ کارگزار بورس اوراق بهادار و کالا

طبق دستورالعمل ۶ ماده و ۳ تبصره‌ای رتبه‌بندی کارگزاران بورس، حداکثر و حداقل امتیاز برای کارگزاران بورس اوراق بهادار ۳۰۶ و ۶۴ امتیاز و برای کارگزاران کالایی ۲۱۳ و ۵۵ امتیاز تعیین شده است. در این میان اگر شرکت یا شرکت‌های کارگزاری نتوانند حداقل امتیاز را به دست آورند سازمان بورس در مرحله اول حداکثر ۲۰ روز مجوز فعالیت آنها را به حالت تعلیق در خواهد آورد تا طی این مدت حداقل معیارها رعایت شود اما اگر طی مدت هم کارگزاری نتواند نسبت به تطبیق شرایط خود اقدام کند یا با تعلیق و فرصت ۶ ماه دیگر روبرو خواهد شد و یا اینکه برای همیشه مجوزهای دریافتی توسط سازمان بورس لغو می‌شود. امتیاز‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار براساس معیارهای ۱۴‌گانه عادی شامل دفاتر اداری شرکت کارگزاری، سرمایه‌ پرداخت شده، دفتر پذیرش یا نمایندگی فعال، هیات‌ مدیره و مدیرعامل، نیروی انسانی دارای گواهی‌نامه و سایر پرسنل، قابلیت سیستم کارگزاری، قابلیت سیستم حسابداری، قابلیت سایت اینترنتی، معاملات بلوک و غیر بلوک و قراردادهای آتی، تعداد مشتریان، پذیرش و اجرای سفارش‌های الکترونیکی، امتیاز اعطایی توسط شرکت‌های بورس اوراق بهادار و بورس کالا و کانون (هر کدام حداکثر ۱۵ امتیاز) خواهد بود. علاوه بر این معیارهای تشویقی و تنبیهی شامل سبدگردانی، صندوق سرمایه‌گذاری، مشاوره پذیرش و عرضه، معاملات عمده، گواهی‌نامه‌های سازمانی، فعالیت بازارگردانی، ضبط مکالمات سفارش دهندگان، اظهار نظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس و بندهای بازرس قانونی و تخلفات در رتبه‌بندی کارگزاران موثر هستند.

رتبه‌بندی ۵‌گانه شرکت‌های کارگزاری

بنابراین همه شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار و کالا، بعد از طی فرآیند و امتیازات به دست آمده در ۵ گروه رتبه‌بندی خواهند شد. جمع امتیازات شرکت کارگزاری براساس معیارهای تعیین شده، ملاک تعیین رتبه خواهد بود و توسط مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس اعلام عمومی خواهد شد.

به این ترتیب برای احراز رتبه‌های الف کسب حداقل ۸۰ و ۶۵ درصد از امتیازات عادی و کل امتیازات (۱۷۰ تا ۱۹۹ امتیاز)، رتبه ب کسب حداقل ۶۵ و ۵۵ درصد از امتیازات عادی و کل امتیازات (۱۳۸ تا ۱۶۸)، رتبه ج کسب حداقل ۵۰ و ۴۰ درصد از امتیازات عادی و کل (۱۰۷تا ۱۲۲)، رتبه د کسب حداقل ۳۵ و ۳۰ درصد از امتیازات عادی و کل ( ۷۵تا ۹۲) مد نظر است. این در حالی است که رتبه هـ هم شامل کارگزارانی خواهد بود که امتیاز طبقات بالاتر را کسب نکرده باشند.