ایفای نقش حقوقی‌ها در حمایت از بازار

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- اعظم شریفی: در بازار این هفته حقوقی‌ها به تناوب در نقش حمایتگر بازار به خصوص در زمان بازگشایی نمادهای متوقف ظاهر شدند و اقدام به خریدهای پرحجم در نمادهای مختلف کردند. همچنین عرضه‌های سنگین سهام بانکی با خرید حقوقی‌ها متعادل شد و حضور قوی این بازیگران بزرگ برای حمایت از سهام زیرمجموعه تاثیر منفی توقف طولانی‌مدت معدنی‌های بورس را خنثی کرد. در مجموع روزهای معاملاتی این هفته تغییر مالکیت ۱۵ میلیارد ریالی از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی رقم خورد که اوج خریدهای حقوقی در روز سه‌شنبه قابل مشاهده بود.

فعالیت حقیقی‌ها هم در این هفته در نمادهای کوچک‌تر به ویژه قندی‌ها متمرکز بود.

احتیاط در اول هفته

روز شنبه بانک تجارت خریدار سهام سرمایه‌گذاری ملی بود و بانک سامان نیز در شکر شاهرود خریدهایی داشت، یک شخص حقیقی نیز فروشنده ۳۰۰ هزار سهمی «قشکر» بود. بانک اقتصاد نوین هم در نقش فروشنده سهام دو شرکت گازلوله و نوسازی و ساختمان تهران ظاهر شد.

روز شنبه در نماد «وصنعت»، شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه خریدار ۲/۴ میلیون سهمی بود. در همین حال، صنعت و معدن نیز فروشنده بیش از ۶۰۰ هزار سهم «وآتی» شد.

در این روز توسعه صنعتی نیز اقدام به فروش ۵۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری مسکن و خرید ۱۰ هزار سهم قند پیرانشهر نمود.

دانایان پارس هم روز شنبه اقدام به خرید ۲۵۰ هزار سهم بیمه دی کرد. همچنین صبا تامین خریدار سهام سیمان خزر، مواد اولیه داروپخش و پتروشیمی فناوران بود و تعداد اندکی از سهام داروسازی سینا را به فروش رساند.

روز شنبه در نماد سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، بانک سرمایه خریدار بیش از ۳ میلیون از سهام این شرکت سرمایه‌گذاری بود.از سوی دیگر، صندوق بازنشستگی نفت با خرید ۹۶ هزار سهمی در پتروشیمی خارک از این نماد حمایت کرد. در همین حال صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در نماد قند نیشابور با خرید بیش از ۱۲۰ هزار سهم فعال‌ بود؛ در این نماد نور همدانیان نیز خریداربود.

توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی در نماد بیمه دی خریدار بود، همچنین دلیران پارس خرید ۳۷۰ هزار سهمی در سرمایه‌گذاری شاهد را ثبت کرد.

حقوقی‌ها در بازار فعال شدند

روز یکشنبه در نماد شکر شاهرود، بانک سامان همچنان خریدار و شخص حقیقی فروشنده این سهم بود. در شرایطی که سرمایه‌گذاری تدبیر خریدهای خود را در سرمایه‌گذاری پردیس با خرید بیش از ۱۰۰ هزار سهم این شرکت ادامه داد.

در این روز، دانایان پارس خریدار یک میلیون سهمی فولاد امیرکبیر کاشان و بیش از ۶۰۰ هزار سهم بیمه دی بود. سرمایه‌گذاری سمند و «خگستر» هم از فروشندگان بانک پارسیان بودند.

صبا تامین در بازگشایی نماد خریدار سنگین یک میلیون سهم «وصندوق» و ۶۰۰ هزار سهمی پتروشیمی فناوران و ۶۰ هزار سهمی معدنی املاح و سیمان خزر بود. در این روز صندوق بازنشستگی نفت اقدام به خرید ۵/۵۹ میلیون سهم بانک پاسارگاد نمود. همچنین سرمایه‌گذاری مسکن حامی مسکن شمال شرق بود.

اما صندوق بیمه روستاییان و عشایر کماکان خرید خود را در سهام شرکت‌های «ثاخت»، «آ.س.پ» و «فولاد» به ثبت رساند.

ساتا روز یکشنبه فروشنده ۱۰۰ هزار سهم فرآوری بود و کارکنان گروه مپنا نیز خریدار ۱۰۰ هزار سهمی مپنا شد. در رویدادی دیگر، پرشیا ایکوئیتی فاند خریدار ۵ میلیون از سهام سرمایه‌گذاری مسکن بود، همچنین بانک دی نیز در دو نماد خدمات کشاورزی و سرمایه‌گذاری بوعلی خریدهای خوبی داشت.

در هلدینگ معدنی میدکو، مبنای خاورمیانه اقدام به فروش سنگین ۲۷ میلیون از سهام این شرکت نمود و همچنین در نماد بانک پارسیان، سرمایه‌گستر دوراندیش خریدار نزدیک به ۵۱ میلیون سهم از سهام این بانک بود. امیدآیندگان سپهر هم خرید ۶/۱ میلیون سهمی را در خوارزمی رقم زد.

حقوقی‌ها و گروه قندی

در بازار روز دوشنبه سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر در گروه بهمن خریدار اصلی این سهم بود.

در نماد داده پردازی عرضه‌های سنگین از سوی ملی انفورماتیک و سرمایه‌گذاری ایرانیان صورت گرفت و یک شخص حقیقی نیز از خریداران «مداران» بود. در این حال، توسعه صنعتی در نماد قندپیرانشهر عرضه کننده ۳۰۰ هزار سهم شد و معادن و فلزات نیز بیش از ۱۰۰ هزار سهم «بکام» را خریداری نمود. از سوی دیگر، دانایان پارس همچنان خریدار سنگین بیمه دی بود. بانک دی دیگر خریدار سهام این شرکت بیمه‌ای بود.

دانایان پارس همچنین خریدار سهام توس‌گستر نیز بود و سرمایه‌گذاری سایپا در دو نماد سایپا و رایان‌سایپا اقدام به خرید کرد. این در حالی است که صبا تامین روز دوشنبه به خرید ۵۰۰ هزار سهمی در نماد صندوق بازنشستگی، پتروشیمی فناوران، معدنی املاح و سیمان خزر پرداخت، اما این حقوقی از طرف دیگر فروشنده سهام دارویی سینا و ملی مس بود. سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به فروش سهام در آتیه دماوند ادامه داد، تا جایی که بیش از ۲/۱ میلیون سهم «وآتی» را به فروش رساند.

همچنین در نماد قند نیشابور هم نور همدانیان و صندوق حمایت بازنشستگی فولاد در نقش خریدار ظاهر شدند. این در حالی است که این روزها قند ثابت با معاملات پر حجم و معاملات پر‌نوسان، دماسنج قندی‌ها شده است؛ در نماد قند ثابت خراسان شرکت دانش‌فدک‌محور کارآفرین فروشنده ۴۰۰ هزار سهمی «قثابت» بود.

از سوی دیگر، در نماد پتروشیمی فناوران نیز آتیه صبا اقدام به فروش ۱۹۰ هزار سهم این شرکت نمود و در نماد بانک کارآفرین یکی از سهامداران حقیقی خریدار۲۳۳ هزار سهمی بود. فروش ۴۰۰ هزار سهم سخت آژند در کنار خرید ۷۰۰ هزار سهمی این نماد هم از سوی حقیقی‌ها در بازار روز دوشنبه رقم خورد.

اما در نماد تجهیزاتی آذرآب پس از مدت‌ها یکی از سهامداران حقیقی مقداری از سهام این شرکت را خریداری نمود؛ بانک دی نیز علاوه بر خرید سهام بیمه دی اقدام به خرید سهام سرمایه‌گذاری بوعلی کرد.

در همین حال، دلیران پارس ۵۰۰ هزار سهم بانک دی و ۶۲۰ هزار سهم بانک ایران زمین را به پرتفولیوی خود افزود.

بازگشت سنگ‌آهنی‌ها

روز سه‌شنبه بنیاد مستضعفان همچنان سهام خود را در قند قزوین به سرمایه‌گذاری پانیذ پارس از شرکت‌های زیر مجموعه منتقل کرد.

در نماد آ.س.پ هم بین‌المللی توسعه ساختمان خریدار این سهم بود، همچنین تولید مواد اولیه صبا نور خریدار ۷۵۰ هزار سهمی معادن و فلزات بود. سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه بیش از ۴ میلیون از سهام «وصنعت» را به پرتفولیوی خود افزود و توسعه صنعتی هم بیش از ۳۵۰ هزار سهم قند پیرانشهر را به فروش رساند.

سرمایه‌گذاری ایرانیان و ملی انفورماتیک در نماد مداران فروشنده و شخص حقیقی خریدار این سهم بود. اما معادن و فلزات علاوه بر خرید سهام «بکام» اقدام به خرید بیش از ۵۴۰ هزار سهم چادرملو و ۴۰۰ هزار سهم گل‌گهر نمود.

در همین حال، توسعه ملی در مسکن تهران در نقش خریدار ظاهر شد، از طرفی دیگر دانایان پارس همچنان خریدار بیمه دی و توس‌‌گستر بود.

روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاری سپه فعالیت‌های خود را افزایش داد و اقدام به خرید سهام مرجان‌کار، داروسازی فارابی و رادیاتور ایران کرد.

صبا تامین خریدار سهام «خگستر»، داروسازی ابوریحان، جابرابن حیان، پتروشیمی فناوران و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بود.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری مهرگان در دوقلوهای سنگ‌آهنی فروشنده بود.

این شرکت حقوقی اقدام به فروش یک میلیون سهم چادرملو و ۶۰۰ هزار سهم گل‌گهر نمود، همچنین در نماد گل‌گهر بیمه ایران هم فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی بود.

سرمایه‌گذاری ایرانیان هم فروشنده۳۰۰‌هزار سهم لیزینگ ایرانیان بود و خصوصی‌سازی هم بیش از ۳/۳ میلیون سهم بیمه البرز را فروخت. در نماد ملی مس پس از مدت‌ها صندوق بازنشستگی مس خریدار بیش از ۸۶۰ هزار سهم این شرکت بود. همچنین مدیریت سرمایه خوارزمی به همراه دانایان پارس خریدار بیمه دی و بانک دی فروشنده این سهم بود.

شرکت فدک دانش محور کارآفرین هم در این روز در دو نماد خاک چینی و سامان گستر در نقش خریدار ظاهر شد. در مجموع این هفته را می‌توان عرصه حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها دانست که ردپای آنها به ویژه در حمایت از سهام سنگ‌‌آهنی‌ و بانکی به چشم می‌خورد.