شفاف‌سازی درخصوص صادرات سنگ‌آهنی‌ها

گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: درست زمانی که نمادهای سنگ‌آهنی در بازار با توقف همراه شدند؛ قیمت جهانی سنگ‌آهن نیز رو به افول گذاشت.

این افت به گونه‌ای بود که قیمت سنگ‌آهن را در سه ماهه پایانی ۲۰۱۱ از ۱۸۰ دلار به ۱۲۰ دلار رساند. مقارن شدن توقف نمادهای سنگ‌آهنی به دلیل بحث پرداخت حق پروانه بهره‌برداری به ایمیدرو اگرچه باعث شد تا آثار قیمت جهانی سنگ‌آهن بر نمادهای شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، امید و معادن و فلزات پنهان بماند، اما به نظر می‌رسد به دلیل طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری قاطع در خصوص وضعیت فروش این شرکت‌ها و پرداخت‌ها به ایمیدرو بازگشایی چندان مناسبی در انتظار این نمادها نباشد.

از طرفی دیگر، بازار سنگ‌آهن با تحریم صادرات به چینی‌ها رو به رو شد و به گفته علی‌اکبری، معاون اقتصادی و مالی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از آنجایی که چین قطب تعیین‌کننده در قیمت‌گذاری سنگ‌آهن به شمار می‌رود به نظر می‌رسد که بحران اقتصاد جهانی نیز در این باره اثر گذار بوده و تعادل عرضه و تقاضا را در چین برهم زده است.

چینی‌ها در خبری که «رویترز» چندی پیش اعلام کرده، گفته‌اند ایرانی‌ها در کیفیت و میزان سنگ‌آهن کوتاهی می‌کنند و دلیل قطع صادرات، تحریم سیستم بانکی نیست.

در همین رابطه علی‌اکبری افزود: به طور کلی کیفیت محصولات سنگ‌آهن در داخل تغییر نکرده البته ممکن است که در صادرات بعضی از محموله‌ها هنگام دپو شدن با موادی دیگر مخلوط شود و با تغییر مقدار خلوص همراه گردد. وی تصریح کرد: در همه قراردادها برای کیفیت محصول جایزه و جریمه در نظر گرفته می‌شود و این مساله نمی‌تواند دلیلی محکم برای اعتراض چینی‌ها باشد.

وی می‌گوید: «اگرچه بحث تحریم‌ها در روند صادرات دشواری ایجاد کرده، اما نباید نادیده گرفت که رشد اقتصاد چین تحت تاثیر بحران‌های جهانی افت کرده‌ است.

به عقیده وی از ابتدای سال ۲۰۱۲ تا پایان همین سال نگرانی بزرگی برای معدنی‌ها و فولادسازان داخل نیست، اما بعد از سال ۲۰۱۲ به دلیل افزایش عرضه قیمت سنگ‌آهن با سیر نزولی همراه خواهد بود.

علی‌اکبری در خصوص میزان صادرات سنگ‌آهن می‌گوید: «آمار دقیقی از صادرات سنگ‌آهن در سال‌جاری ندارم اما روال آن همانند سال‌های گذشته بوده است.»

در همین حال، محصصی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در خصوص میزان صادرات سنگ‌آهنی‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌‌افزاید: «نه شما و نه بنده از این موضوع اطلاع دقیق نخواهیم داشت و تنها مدیران مالی این شرکت‌ها هستند که می‌توانند این موارد را برآورد کنند!»

محصصی تصریح می‌کند: «سود ناشی از تسعیر نرخ ارز در هر ماه از سال متفاوت است و در زمانی که شرکت، کالا را صادر کرده بر مبنای دلار همان روز در دفاتر خود به ثبت رسانده است. بنابراین میزان و ارزش صادرات حائز اهمیت است.

اما در آمار منتشره از سوی سایت TPO.IR که به عقیده مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید چندان معتبر نیست سنگ‌آهن در بین کالاهای غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی) رتبه هشتم صادرات را داراست.

این کالا طی هفت ماه نخست سال جاری از ارزش صادراتی بالغ بر ۳۹۳ میلیون دلار برخوردار بوده که ۱/۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

اگرچه صادرات سنگ‌آهن طی همین دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش همراه بوده، اما با وجود مشکلات پیش‌روی صادرات نظیر نوسان نرخ دلار، محدودیت‌های سیستم بانکی و... همچنان در میان ده قلم کالای عمده صادراتی کشور جای دارد.

سنگ‌آهن مشتری داخلی دارد

با توجه به تغییرات قیمت سنگ‌آهن جهانی پرسش این جا است که آیا توافق میان سنگ‌آهن و فولادی‌ها تغییر می‌کند؟ مهندس نوریان، مدیرعامل شرکت چادرملو ضمن تاکید بر عدم صادرات در این شرکت طی سال جاری در این‌باره گفت: «فروش ما بر پایه قیمت شمش فولاد خوزستان است، اگر قیمت شمش افزایش یابد ما نیز سنگ‌آهن را با قیمت بالا می‌فروشیم.» وی تاکید کرد: «این فرمول هیچ تغییری نمی‌کند و در حال حاضر هیچ بحثی روی این موضوع نداریم.»

در این‌باره علی‌اکبری هم خاطرنشان کرد: با توجه به میزان تولید پیش‌بینی شده برای سنگ‌آهن و قراردادهای فروش با فولادی‌ها، میزان مصرف داخلی مشخص است و باید سنگ‌آهنی‌ها نیاز فولادی‌ها را تامین کنند.

وی ادامه داد: «توافق‌نامه میان سنگ‌آهنی‌‌ها و فولادی‌ها ثابت و تابعی از قیمت شمش باقی خواهد ماند.» علی‌اکبری در پایان یادآور شد که از بابت فروش کامل محصولات سنگ‌آهن در داخل کشور مشکل و نگرانی وجود ندارد.