گروه بورس- اعظم شریفی: امروز پتروشیمی مارون در حالی به بازار دوم فرابورس می‌آید که با توجه به وضعیت بازار، موفقیت این عرضه اولیه بزرگ به قیمت‌گذاری منطقی سهام آن بستگی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ما، عرضه‌های سنگین و معاملات پرحجم روز گذشته بورس و فرابورس کاملا تحت تاثیر تامین نقدینگی برای خرید پتروشیمی مارون رقم خورد تا معامله‌گران برای تکرار تجربه‌ای مشابه عرضه همراه اول (که در ۲۸ آذرماه ۸۹ روی داد) خود را آماده کنند.
در همین حال، حجم معاملات فرابورس در بازار دیروز رکوردشکن بود تا جایی که با جابه‌جایی 139 میلیون سهم و حق‌تقدم در این بازار روز پرباری را پشت سر گذاشت.
بازگشایی نماد معاملاتی شرکت آینده‌سازان بهشت پارس در کنار اقبال بازار به سه سهم ساختمانی فرابورس از دلایل اصلی حجم قابل توجه معاملات بازار دیروز فرابورس بود.
بهشت پارس در اولین روز بازگشایی نماد با جابه‌جایی 6/73 میلیون سهم در قیمت 1637 ریال بسته شد که بازدهی فوق‌العاده‌ای را برای مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی این نماد (به قیمت هر سهم 1400 ریال) به همراه داشت.
در همین حال، آ.س.پ بعد از برگزاری مجمع و تعدیل مثبت با ۲۹ درصد افزایش قیمت بازگشایی شد که معامله ۷/۲ میلیون سهم را در پی داشت.
از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری خوارزمی با 6 میلیون، باغمیشه 8/6 میلیون و حق‌تقدم باغمیشه 5/6 میلیون، «سمگا» 7/9 میلیون و بیمه ما 8/2 میلیون سهم دادوستد شد. همچنین سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق نیز با جابه‌جایی 21 میلیون سهم بخش قابل توجهی از حجم معاملات دیروز فرابورس را رقم زد. مجتمع سیمان غرب آسیا در بازار پایه با افزایش قیمت 9/4 درصد و نرخ 1309 ریال، بیشترین افزایش قیمت را در سیستم معاملاتی ثبت کرد. همچنین شرکت پتروشیمی امیرکبیر در بازار پایه و مرجان کار در بازار اول با کاهش قیمت 9/4 درصدی بیشترین کاهش قیمت را در کنار صف‌های فروش در بازار‌های فرابورس داشتند. در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت توسعه بعثت با جابه‌جایی 64 هزار و 400 برگه داشت. از سوی دیگر، قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن نیز اندکی کاهش داشت و در مرز 71 تا 72 هزار تومان معامله شدند.
میزبانی فرابورس از یک اوراق مشارکت جدید
در همین حال، مدیر بازار فرابورس از پذیره‌نویسی اوراق مشارکت شرکت گروه صنعتی بوتان جهت تامین منابع مالی ،از روز چهارشنبه 7دی به مدت یک هفته در بازار سوم خبر داد.
شرکت گروه صنعتی بوتان قصد دارد برای راه اندازی خط تولید رادیاتور آلومینیومی بوتان که نیاز به سرمایه‌ای به مبلغ ۷۹۱/۳۹۴ میلیون ریال دارد، ۲۰۰میلیارد ریال از این سرمایه را از روز چهارشنبه جاری به مدت یک هفته از طریق پذیره‌نویسی اوراق مشارکت در بازار سوم فرابورس تامین کند.
مبلغ اسمی این اوراق یک میلیون ریال است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در مضاربی از ده ورقه برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.
این اوراق ۴ساله بانام و قابل معامله در فرابورس است که سود آن با نرخ ۱۷درصد، هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.
بانک تات ضامن این اوراق و بازارگردان آن شرکت تامین سرمایه نوین است و بازار ساز ،تحت ضوابط قرارداد بازار سازی ،به نرخ اسمی در بازار فرابورس اوراق را خریداری می‌کند و در صورت وجود خریدار با نرخ بالاتر، دارندگان می‌توانند اوراق را با نرخ بیشتری بفروشند.