گروه بورس- مجید اسکندری: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هفته پایانی آذرماه را همچون کل فصل پاییز با روندی منفی پشت سر گذاشتند و به این ترتیب، سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای که بیشتر به سمت این نهادهای بازار گرایش دارند، نتوانستند در دوره مورد اشاره نتیجه‌ای مطلوب از سرمایه‌گذاری خود در بورس کسب کنند. این در حالی است که صندوق‌ها در هفته ماقبل از روندی رو به رشد برخوردار بودند. در هفته منتهی به 29 آذرماه 90، 30 صندوق بازدهی مثبت داشتند.

در همین حال بازدهی ۲۹ صندوق منفی شد و سه صندوق نیز تغییری در بازدهی خود به ثبت نرساندند. از میان ۳۰ صندوقی که در هفته گذشته شاهد رشد بازدهی بودند بازدهی ۱۰ صندوق از یک درصد بیشتر بود و بازدهی ۲۰ صندوق دیگر بین صفر تا یک در صد در نوسان بود.
براساس اطلاعات منتشر شده، در هفته مورد گزارش، صندوق کارآفرینان برتر با کسب بازدهی 1/5 درصد پیشتاز بود و صندوق‌های بورس بیمه، رضوی و بورس 24 به ترتیب با 4/4 درصد، 6/3 درصد و 4/2 درصد رشد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین صندوق‌های فارابی، حافظ، بانک مسکن، بانک اقتصاد نوین، پیشگام و سهم آشنا بازدهی بین 7/1 درصد تا 1/1 درصد را کسب کردند. در این میان صندوق‌های آپادانا و توسعه فردا هفته آخر پاییز را بدون تغییر محسوس ارزش واحدهای خود به پایان رساندند.
اما رتبه نخست افت در میان بیش از ۶۰ صندوق سرمایه‌گذاری از آن صندوق‌های صبا و کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان شد. افت این دو صندوق در هفته پایان آذرماه حدود یک درصد بود.
در هفته منتهی به 29 آذرماه، بازدهی شاخص کل بازار 1/0- درصد بود. به این ترتیب بازدهی پنج صندوق برابر با بازدهی شاخص و بازدهی 24 صندوق از عملکرد بازار ضعیف‌تر بود.
کاهش بازدهی سه ماهه صندوق‌ها
پاییز، فصل سردی برای صندوق‌ها بود. بر این اساس، بازدهی تنها 7 صندوق طی سه ماه گذشته مثبت بود و بقیه روندی نزولی را پشت سر گذاشتند. براساس این گزارش، بازدهی شاخص کل بازار در فصل پاییز 4/8- درصد بود و 34 صندوق توانستند در فصل یادشده از بازار پیشی بگیرند.
در این میان، صندوق توسعه صادرات با رشد ۷/۳ درصد طی سه ماه، پیشتاز شد و صندوق‌های تجربه ایرانیان با ۶/۳ درصد و مهر ایرانیان و یکم ایرانیان با ۳ درصد بازدهی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
از سوی دیگر صندوق بورس بیمه با زیان 17 درصدی کمترین بازدهی را از آن خود کرد.
برخلاف فصل پاییز، در یک سال اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، روند مطلوبی را طی کرده‌اند. بنابر اطلاعات منتشر شده، در این مدت بازده همه صندوق‌ها مثبت بوده است. در این میان، رتبه نخست بازدهی به صندوق کارگزاری بانک صادرات تعلق گرفت. بازده این صندوق طی یک سال اخیر ۶۳ درصد بوده است. پس از این صندوق، صندوق‌های آرین با ۹/۵۵ درصد، بورسیران با ۶/۴۵ درصد، نوین با ۸/۴۱ درصد و امید ایرانیان با ۶/۴۱ درصد بازدهی، رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.
در مدت یادشده صندوق بانک اقتصاد نوین با 9/8 درصد رشد، در پایین‌‌ترین رده به لحاظ عملکرد سالانه قرار گرفته است. یادآور می‌شود بازدهی شاخص کل بازار طی یک سال اخیر 7/34 درصد بوده و در این مدت 13 صندوق توانستند از میانگین بازار پیشی بگیرند.