گروه بورس- مجید اسکندری: امسال، حسابداران روز خود را با انجام سوگند گرامی داشتند. این مراسم که به دنبال برگزاری چند همایش در زمینه حسابداری در هفته گذشته برگزار شد، فرصتی بود برای دیداری مجدد و پیمانی دوباره برای گرامیداشت ارزش‌های انسانی و اخلاقی و تحقق این ارزش‌ها در سایه حرفه حسابداری. این مراسم که در نوع خود، بزرگ‌ترین گردهمایی حسابداران کشور بود با حضور وزیر دادگستری، خزانه‌دار کل کشور، اعضای ارشد انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمی ایران و حسابداران رسمی و مستقل در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

همه باید حسابرسی شوند

وزیر دادگستری در این مراسم با اشاره به اشتراک وجود بین همه ادیان گفت: جامعه انسانی نیاز به قانون دارد و اکنون در هیچکدام از ادیان و مکاتب طرز تفکری نداریم که مدعی شود جامعه بدون قانون می‌تواند به حیات خودش ادامه دهد.

سیدمرتضی بختیاری افزود: پس اختلاف از کجاست و کدام قانون می‌تواند تضمین‌کننده سلامت حیات جامعه بشری و اسلامی باشد؟ ما به عنوان مکتب اسلام ضمن احترامی که به همه مکاتب داریم محکم پای آرمان‌هایمان ایستاده‌ایم که خالق هستی قانونی را برای اداره جامعه بشری به نام مکتب اسلام فرستاده است و چنین قانونی می‌تواند تضمین‌کننده سلامت و حیات جامعه اسلامی باشد.وی ادامه داد: پیشرفت علم در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده اما همین‌هایی که کاشف این همه پیشرفت علمی هستند خود نیز معتقدند که معلومات ما در مقایسه با مجهولات بسیار ناچیز است، پس به هر میزان مجهولات برای وضع قانون بیشتر باشد وضع قانون را دشوارتر خواهد کرد.

وزیر دادگستری اظهار کرد: خداوند می‌خواهد که ما وارد این میدان بزرگ تجاری شویم چرا که هیچ ضرر و خسرانی با ضمانت خداوند نخواهیم داشت و خداوند در قرآن بیان داشته است که دو سرمایه ایمان به خدا و روز قیامت و حسابرسی را در اختیار شما خواهم گذاشت و این را بدانید که از کوچکترین رفتار شما حساب خواهند کشید. پس با ایمان به خدا و اعتقاد به قیامت سلامت جامعه به خودش بازخواهد گشت.

بختیاری سپس گفت:‌ در روایات و توصیه‌های مکاتب و مبانی دینی‌مان روی فن حسابرسی بحث جدی باز شده است و حسابرسی جایگاه بسیار ممتازی دارد، انسان‌هایی در عرصه‌های زندگی مادی و معنوی موفق شده‌اند که توانستند حسابرسی را در درون خودشان نهادینه کنند. از روایات، اینگونه برداشت می‌کنیم که حسابرسی فقط در آنجایی که مشکوک هستیم نیست خداوند می‌فرماید «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» پس نباید فقط آنها که خطاکارند حسابرسی شوند هم خوبان و هم خطاکاران باید در یک جایی حساب پس بدهند و حتی در درآمدهای حلال هم در روز قیامت از ما حساب خواهند کشید.

بختیاری خاطرنشان کرد: توصیه شده است که انسان‌ها در این دنیا خودشان را حسابرسی کنند و حسابرسی محوری است برای تزکیه و رشد جامعه چه در عرصه‌های مادی و چه در عرصه‌های معنوی.وزیر دادگستری ادامه داد: معتقدم که ارکان یک پرونده مبتنی بر چهار رکن است. اول استقلال قاضی، دوم استقلال وکیل در پرونده، سوم کارشناسان رسمی که این قشر هم مراسم سوگند دارند و هم باید استقلال داشته باشند و اگر استقلال نداشته باشند کار آنها موجب تضییع حق می‌شود و چهارم استقلال حسابداران رسمی در پرونده است زیرا قاضی به گزارش حسابدار رسمی اعتماد می‌کند و این گزارش مبنای کار قاضی در دادن حکم است.

فرصتی مناسب برای حسابرسان

در ادامه این مراسم خزانه‌دار کل کشور و نماینده وزیر اقتصاد در شورای عالی جامعه حسابداران رسمی با تبریک هفته حسابداری از سوی وزیر اقتصاد اظهار کرد: واقعیت قضیه در تقلب ۳ هزار میلیارد تومانی اخیر این است که نوع نگاه به جامعه حسابرسی در این اتفاق منفی نیست و جامعه حسابرسان این امکان را دارند که ابعاد مختلف این اتفاق را به خوبی تبیین کنند.

وی ادامه داد: امیدوارم رابطه متقابل دولت، حسابداران و بخش خصوصی هرچه محکم‌تر و عالمانه‌تر شود. در این میان ظرفیت حسابرسی کشور به مراتب بیشتر از نگاه کنونی است و امیدوارم روزی برسد از این ظرفیت حداکثر استفاده بشود.

فرصتی برای بازخوانی ارتقای جایگاه حسابداران

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی در مراسم یادشده با اشاره به زحمات پیشینیان در این حرفه گفت: حسابرسی کاری بس دشوار و پرتنش بوده و نیازمند مراقبت‌های جسمی به ویژه آسایش فکری است. نظام‌الدین ملک‌آرایی ‌ادامه داد: تشکیل انجمن محاسبین قسم خورده در سال ۱۳۲۸ و انحلال آن در سال ۱۳۳۲ و سپس تشکیل کانون حسابداران رسمی در سال ۴۵ و انحلال آن به حکم قانون در سال ۵۹ به ما آموخت بقای حرفه حسابداری از یکسو نیازمند رعایت اخلاق حرفه‌ای و از سوی دیگر در گرو مودت و همبستگی حسابداران حرفه‌ای است و هر چقدر مشارکت و همبستگی یک حرفه گسترده‌تر باشد از آن‌سو اخلاق اجتماعی بهتر شکل می‌گیرد.دبیرکل در پایان گفت: روز حسابدار فرصتی است ارزشمند تا سیاستگذاران و مدیران اقتصادی با توجه به مشکلات این حرفه سیاست‌های ارتقای جایگاه شاغلان حسابداری را مورد بازخوانی قرار دهند و در جهت برطرف کردن مشکلات این قشر بکوشند.

چند بار باید خود را اثبات کنیم؟

رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران نیز در جریان برگزاری گرامیداشت روز حسابدار اظهار داشت:‌ نمی‌دانم در این واژه «حساب» چه چیزی است که هر چیز خوب را با آن نشان داده و می‌سنجیم. به طور مثال می‌گوییم فلانی ما را به یک شام حسابی دعوت کرد یا یک مهمانی حسابی برگزار کرد، پس حتما نکته‌ای در این واژه جادویی وجود دارد و ما مفتخریم که به ما حسابدار می‌گویند.

هوشنگ خستویی افزود:‌ حسابداران باید با راستی‌آزمایی ثابت کنند می‌توانند به مملکت خود خدمت کنند. اما معلوم نیست چرا این خدمت را با اینکه بی‌شائبه است از ما به زور قبول می‌کنند.

این حسابدار رسمی با انتقاد از رویه ثبت مشخصات حسابداران در سازمان ثبت اسناد گفت: چندبار باید خود را ثابت کنیم که ما هیچ مطالبه‌ای از هیچ جایی نداریم و اعلام کنیم قریب به اتفاق حسابداران افرادی هستند که درستکارانه کارشان را انجام می‌دهند. در جریان ناهنجاری‌های مالی اخیر اذهان به سمت مسوولیت‌پذیر بودن حسابداران رفته است در صورتی که اگر کسی هم اشتباهاتی کرده می‌تواند به اندازه همان اشتباهش کیفر ببیند.

خستویی در پایان خطاب به حسابداران گفت:‌ روز حسابدار بر همه شما مبارک باشد و امیدوارم همیشه یک حسابدار به مفهوم واقعی آن بمانید.

در این مراسم مصطفی علی‌مدد از پیشکسوتان حرفه با بیان جمله ای از استاد مطهری در کتاب حکمت عملی و تعریف این استاد از اخلاق گفت: استاد مطهری در این خصوص فرموده‌اند «علم اخلاق علم چگونه باید زیستن است». اخلاق هنجاری به دو نظریه نظام ارزش‌ها و نظام تعهدات تقسیم می‌شود که نظام ارزش‌ها به ماهیت اخلاق می‌پردازد و نظام تعهدات به چگونگی رفتار انسان‌ها می‌پردازد و اخلاق و آیین رفتار حسابداران زیرشاخه‌ای از اخلاق کاربردی است.وی ادامه داد: به عبارت دیگر، حسابداران حرفه‌ای باید در تمام اعمال و رفتار خود ارزش‌های اخلاقی و آیین رفتار حرفه‌ای حسابداران را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: تحلیف چیزی نیست که تنها یک کاغذ را امضا کنیم. تحلیف در جمع معنا دارد و امضا کردن چیزی به عنوان تحلیف مرسوم نیست.

انتظار از حسابرسان باید معقول باشد

استاد دانشگاه ممفیس نیز در جریان برگزاری مراسم گرامیداشت روز حسابدار اظهار کرد: وقتی در آمریکا راجع‌ به علم صحبت می‌شود به سه حرفه‌ پزشکی، وکالت و حسابداری اشاره می‌شود. چون این سه گروه هستند که تاییدیه و حق امضا دارند.وی افزود: این حق امضا باعث می‌شود نظام سرمایه‌داری به کار حسابداران اهمیت دهد.

در آمریکا مرسوم است که می‌گویند هر شخصی در زندگی خود به پزشک، وکیل و حسابدار نیاز دارد. اما تحولات اخیر اقتصادی در دنیا سبب شده تا بگویند شما حسابداران باید پاسخگو هم باشید.رضایی ادامه داد:‌ حسابداران باید انتظاراتی را که جامعه از آنها دارد برآورده کند. البته برخی انتظارات از حسابداران نامعقول است و جامعه باید بداند یک حسابدار و حسابرس نمی‌تواند تمام تقلبات را کشف کند. هر موقع تقلبی کشف می‌شود می‌گویند حسابرسان کجا بودند؟ در حالی که کار حسابداران نظر دادن در مورد صورت‌های مالی است و این وظیفه را به نحواحسن انجام می‌دهند.