بورس آموزش مبارزه با پولشویی را آغاز کرد

سنا- شش دستورالعمل مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه پس از تدوین در کمیته مبارزه با پولشویی سازمان و تایید هیات مدیره، به تصویب شورای عالی مبارزه با پولشویی رسید. دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: جلسات متعددی در خصوص بررسی دستورالعمل‌ها در کمیته فرعی شورای عالی مبارزه با پولشویی برگزار شد که پس از جمع بندی و ارائه نظرات نهایی، دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه در دهمین جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی در مهرماه امسال با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد، دادگستری، اطلاعات و بازرگانی و بانک مرکزی تصویب شد و به زودی به سازمان بورس ابلاغ خواهد شد.

نجفی افزود: این دستورالعمل‌ها شامل دستور شناسایی مشتریان در بازار سرمایه، دستورالعمل نحوه مراقبت از اشخاص مظنون، دستورالعمل نگهداری و امحاء اسناد، دستورالعمل ارسال اسناد و مدارک به نشانی پستی مشتریان، دستورالعمل رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در خدمات الکترونیکی و دستورالعمل شناسایی معاملات و عملیات مشکوک و شیوه گزارش دهی است که یک ماه پس از ابلاغ به سازمان بورس، اجرایی خواهد شد.

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان تاکید کرد: سرفصل‌های دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه شامل شناسایی اولیه، شناسایی کامل، تشکیل واحد یا معرفی نماینده مبارزه با پولشویی به سازمان، آموزش کارکنان و نظارت توسط اشخاص تحت نظارت است.

وی اضافه کرد: در بخش شناسایی اولیه، تطبیق مشخصات اظهار شده توسط مشتریان با مدارک شناسایی و ثبت اطلاعات آنها در سیستم‌ها و پرونده اطلاعاتی شان انجام می‌گیرد که این اطلاعات در مورد اشخاص حقیقی شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، نشانی، کدپستی محل سکونت و در مورد اشخاص حقوقی شناسه ملی و کدپستی اقامتگاه قانونی خواهد بود.

نجفی اظهار کرد: در مرحله شناسایی کامل، علاوه بر شناسایی اولیه، اطلاعات و مدارک تکمیلی شامل شغل، نوع و میزان فعالیت و تعیین سطح فعالیت مورد انتظار از اشخاص حقیقی و در خصوص اشخاص حقوقی نیز اطلاعات شامل نوع، ماهیت و میزان سابقه و فعالیت، حساب بانکی، نشانی محل اصلی فعالیت، مشخصات اعضای هیات مدیره و ... اخذ می‌شود.

وی درباره اشخاص تحت نظارت دستورالعمل اظهار کرد: این دستورالعمل شامل بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، کانون‌ها، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار که مجوز تاسیس یا فعالیت خود را از شورای عالی بورس یا سازمان دریافت کرده و تحت نظارت این سازمان فعالیت می‌کنند، است.

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس درخصوص تاثیر این دستورالعمل بر عملکرد بازار گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل، نظارت‌ها و کنترل‌ها در بازار افزایش می‌یابد که این امر، موجب ایجاد شفافیت و افزایش اطمینان فعالان به بازار خواهد شد.

نجفی اضافه کرد: افزایش بهره‌وری در بخش واقعی اقتصاد، کاهش ریسک خصوصی‌سازی، تقویت بخش خارجی اقتصاد، ایجاد ثبات در نرخ‌های ارز، توزیع برابر درآمد بین اقشار مختلف جامعه و کاهش فاصله طبقاتی و فساد از آثار مثبت مبارزه با پولشویی در سطح کلان توصیف می‌شود.

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی در مورد برنامه‌های آموزشی این دستورالعمل‌ها افزود: برنامه‌های آموزشی دستورالعمل‌ها هم اکنون در حال اجرا است.

وی ادامه داد: دبیرخانه کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با موضوع مبارزه با پولشویی را آغاز کرده و هم اکنون ۱۵ نفر از نمایندگان اشخاص تحت نظارت در قالب نخستین گروه آموزشی جهت کسب مهارت‌های لازم به دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی معرفی شده‌اند.