گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز به‌رغم شروع ضعیف توانست با حرکت قیمتی شرکت‌های خدماتی و بانکی بیش از یک درصد رشد شاخص را در نخستین روز کاری پس از ماه مبارک رمضان تجربه کند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که به دلیل افت بازارهای جهانی در آخرین روز کاری هفته گذشته شاهد تاثیرات کاهش قیمت‌های جهانی بر نمادهای وابسته بودند. انتشار آمارهای اشتغال در ایالات متحده آمریکا که بسیار ناامید‌کننده‌تر از انتظارات اولیه معامله‌گران بود، سبب کاهش بهای مواد خام و به ویژه فلزات شد. این امر که در کاهش عمده قیمت فلز روی به ویژه قابل لمس بود نمادهای وابسته به بازار جهانی از جمله تولیدکنندگان فلزات سرب و روی در بورس تهران را با افت قیمت مواجه کرد. براین اساس صف‌های فروش در برخی از نمادهای این گروه نویددهنده بازار ضعیفی در نخستین روز هفته کاری بود اما این شرایط دیری نپایید و با حرکت گروه بانکی و نماد مخابرات بازار رو به رشد گذاشت.

در گروه بانکی روزگذشته انتظار اولیه برای اعلام زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده بانک ملت برای اعلام افزایش سرمایه موجب شد تا این نماد راه رشد قیمتی و تشکیل صف خرید را در پیش بگیرد. در همین حال وضعیت نماد بانک سرمایه نیز که با رقابت‌‌های سهامداران مواجه است موجب شد تا گروه بانکی با رشد قیمتی همراه شود. در این شرایط بازگشایی نماد بانک تجارت با جهش قیمتی نزدیک به ۳/۱۰درصدی نسبت به قیمت تعادلی همراه شد تا شرایط در گروه بانکی به صورت آرمانی رقم بخورد.

بانک تجارت پس از افزایش سرمایه ۲۹درصدی اخیر، سود هر سهم را ۳۳۹ریال اعلام کرد که با نرخ دیروز، این بانک با «پی به ای» ۶/۵ و ارزش بازار ۳هزار و ۳۵۰میلیارد تومان در روی تابلو حاضر است. در همین حال بانک تجارت با تغییر یک عضو هیات مدیره خود نیز مواجه شده است. نماد مخابرات ایران نیز دیروز پس از مدتها توانست رشد قیمتی و صف خرید را تجربه کند. انتظار برای اعلام گزارش شش ماهه مناسب، نبود ریسک بازارهای جهانی و احتمال تغییر در تعرفه تلفن ثابت سبب شده بزرگ‌ترین شرکت بورس دیروز با رشد ۴درصدی قیمت همراه شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه خودرویی شاهد انتشار اطلاعیه ایران خودرو دیزل در مورد انتقال درون گروهی سهام بانک پارسیان بودند. این اطلاعیه که تاریخ هفته آخر مرداد ماه را بر خود دارد از انتقال بخشی از سهام بانک پارسیان در زیر مجموعه های ایران خودرو دیزل خبر می‌دهد. این میزان سهام که به گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و یک شرکت دیگر مجموعه ایران خودرو منتقل شده است اگر چه به لحاظ مالکیت بانک پارسیان تغییری ایجاد نمی کند اما از دیدگاه کارشناسان احتمالا به دلیل نگرانی مجموعه ایران‌خودرو از زیان دهی گروه ایران خودرو دیزل اتخاذ شده است. از دیدگاه کارشناسان با توجه به ادامه مشکلات اساسی گروه ایران خودرو دیزل شناسایی سود کاغذی در مجموعه ایران خودرو تنها صورت‌های مالی ایران خودرو دیزل را در برابر زیان احتمالی محافظت خواهد کرد.

در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری ساختمان و برخی دیگر از شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه با صف خرید همراه شدند.

در گروه فلزی دیروز بازار با خبرهایی مبتنی بر درخواست برخی از سهامداران فولاد مبارکه برای برگزاری مجمع فوق‌العاده جدید برای انتخاب اعضای هیات مدیره این شرکت مواجه بود. در گروه فولادی، مدیرعامل فولاد خوزستان دیروز خبر از رسیدن تولید این شرکت درسال جاری به بیش از ۳/۳میلیون تن خبر داد.

عبدالمجید شریفی با بیان این که تولید شرکت فولادخوزستان در زمان انجام ممیزی دوره گذشته (چهارسال پیش) ۲ میلیون و ۱۷۵ هزارتن بود، افزود: رقم یاد شده، بیانگر افزایش ۵۰ درصدی میزان تولید این شرکت طی ۴ سال اخیر است.

در مجموع دیروز ۵/۵۹میلیارد تومان سهام در بازار داد و ستد شد که ۳/۲۱درصد آن را معامله ۴/۵۵میلیون سهمی بانک پارسارگاد تشکیل داد. همچنین از ۲۵۱نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۰ نماد با کاهش قیمت و ۱۳۲نماد با رشد قیمت مواجه شدند.