دیباچه‌ای بر حقوق مدنی

کتاب «دیباچه‌ای بر حقوق مدنی» تالیف دکتر محمدعلی موحد توسط «جامعه حسابداران رسمی ایران» منتشر شد. مولف کتاب که خود از اساتید پیشکسوت رشته حسابداری است، این کتاب را پیش از انقلاب برای تدریس در دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت ملی نفت ایران نوشته بود.

چاپ دوم این کتاب که مقارن با پیروزی انقلاب بود، نایاب شد و تجدید چاپ آن نیز به دلیل تغییر و بازنگری در قوانین به تاخیر افتاد.

کتاب حاضر در سال ۸۱ با همکاری آقایان رضا مهدوی‌راد، نظام‌الدین ملک‌آرایی و سیدمحمدرضا فاطمی و مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی تجدید چاپ شد.

ویرایش سوم کتاب نیز در سال ۸۹ با همکاری دکتر گودرز افتخار جهرمی رییس دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی، سینا گلستانی، اسماعیل گلستانی و جامعه حسابداران رسمی ایران به طبع رسید. «دیباچه‌ای بر حقوق مدنی» در سه‌ بخش، ۱۹ باب و ۴۲ فصل نگاشته شده است. بخش اول کتاب شامل حقوق مربوط به شخص و خانواده است. در این بخش مسائلی از قبیل شخص طبیعی، شخص حقوقی، اقامتگاه، نکاح و... تشریح شده است. در بخش دوم کتاب موارد مربوط به اموال از جمله اموال منقول و غیرمنقول، مالکیت، وقف و... آمده است. خواننده در بخش سوم کتاب نیز با انواع تعهدات آشنا می‌شود. یادآور می‌شود مولف در مقدمه کتاب برای آشنایی بهتر خوانندگان به تعریف مفاهیم اولیه حقوقی، قانون مدنی ایران، سابقه تدوین قوانین، تفسیر قانون و... پرداخته است.

کتاب حاضر در ۵۲۰ صفحه و با تیراژ دوهزار نسخه از سوی جامعه حسابداران رسمی ایران منتشر شده است.