گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد چرخش روند معاملات و بهبود شرایط حاکم در بازار بود. در معاملات دیروز، کارشناسان بازار با توجه به انتشار برخی خبرها مبنی بر احتمال حصول توافق جدیدی در جریان پرونده هسته‌ای کشورمان و همچنین کمبود نسبی سهام در بازار ناشی از جمع‌آوری گسترده سهام از بازار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، سیاست خرید را در پیش گرفتند.

این امر سبب شد تا با ورود معامله‌گران عمده به بازار از جمله حرکت گروه‌های بانکی و تامین‌‌اجتماعی و در شرایطی که همچنان برخی از فعالان بازار در موقعیت فروش قرار داشتند، بازار با حرکت نسبی و جمع‌آوری صف‌های فروش باقی مانده و تشکیل صف‌های خرید در گروه‌های مورد اقبال بازار از جمله گروه‌های پتروشیمی و گروه فلزی مواجه شد.

در گروه فلزی معامله‌گران با توجه به توقف نماد فرآوری مواد معدنی جهت تعدیل EPS شرکت و همچنین احتمال ۲۰۰درصد افزایش سرمایه، آخرین نماد دارای صف فروش این گروه، کالسیمین را مورد توجه قرار داده و صف فروش این نماد جمع‌آوری شد.

با جمع‌آوری صف فروش کالسیمین و رشد قیمتی این نماد بازار شاهد تشکیل صف خرید قابل ملاحظه برای نماد ملی سرب و روی بود. کالسیمین اما در ادامه معاملات با عرضه‌های سنگین چند شرکت سرمایه‌گذاری به صف فروش فرو رفت. این امر در شرایطی محقق شد که نماد باما با عنوان شرکت معدنی تولیدکنده روی با صف خرید سنگینی مواجه شد.

در گروه پتروشیمی معامله‌گران با بازگشت صف‌های خرید به نمادهای پتروشیمی‌های اراک و اصفهان مواجه بودند. در بازار دیروز ابتدا عرضه‌های پتروشیمی خارک که با توجه به رشد قیمت متانول در موقعیت تعدیل EPS قابل ملاحظه‌ای قرار دارد، غلبه شد. پتروشیمی آبادان دومین نماد این گروه بود که به صف خرید فرو رفت، معاملات پتروشیمی فارابی نیز دیروز رو به تعادل نهاد.

در گروه تجهیزات انتشار خبرهای مربوط به تغییر نرخ‌های فروش کمباین و آزادسازی بهای فروش تراکتورسازی سبب شد تا هر دو نماد به صف خرید فرو روند. هپکو نیز که در چند روز گذشته افت قابل ملاحظه‌ قیمتی را شاهد بود، همچنان با صف خرید مواجه است.

در گروه خودرویی گزارش مناسب رینگ مشهد و تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده شرکت در نیمه نخست امسال سبب توجه معامله‌گران به این نماد شد.

در این گروه ایران خودرو با توجه به P/E بسیار پایین این شرکت و زمزمه دوباره معامله عمده بانک پارسیان که دلیل احتمالی عدم برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات‌مدیره بانک بود، دوباره مورد توجه قرار گرفت.

ایران خودرو دیروز در پایان معاملات با صف خرید سبکی مواجه شد.

در مجموع بازار دیروز با توجه به بهبود معاملات و بازگشت اعتماد نسبی معامله‌گران حقیقی به بازار شرایط مناسبی را شاهد بود.شاخص اما به‌رغم جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش از جمله سایپا با افت محدود ۲ واحدی مواجه شد.

حجم معاملات نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای به بیش از ۵/۲۰میلیارد تومان رسید.

از ۱۲۱ نماد مورد معامله تعداد شرکت‌های با رشد قیمت با شرکت‌های دارای افت ارزش برابر بود.