گزارش ویژه
سرمایه شرکت کالسیمین (سهامی عام) به دو برابر افزایش یافت. به گزارش خبرنگار ما روز چهارشنبه جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت کالسیمین (سهامی‌عام) با حضور ۷۵‌درصد سهامداران، اعضای هیات مدیره، بازرس قانونی و نماینده سازمان بورس در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد.
در این جلسه که به ریاست ابراهیم جمیلی، رییس هیات مدیره شرکت، نظارت ادهمی و زواره‌ای و دبیری مهندس جبل‌عاملی، مدیر عامل شرکت و با حضور نجمی‌هاشمی فشارکی و دکتر فیالی معاونت‌ مالی کالسیمین برگزار شد. پس از ارائه گزارش توجیهی افزایش سرمایه و تصویب صورت‌های مالی سه ماهه، مقرر شد سرمایه شرکت از مبلغ 5/97میلیارد ریال به مبلغ 195‌میلیارد ریال افزایش یابد.
در مجمع یاد شده اعلام شد که تاکنون ۳۸‌میلیارد تن ماده معدنی کشف شده و بر آورد می‌شود که ۱۴‌میلیارد تن دیگر نیز کشف شود و به نظر کارشناسان بهتر است که درآمد معادن به جای نفت در اقتصاد ایران جایگزین شود.
از دیگر نکات مهم مطرح شده در این جلسه می‌توان به افزایش ظرفیت تولید روی کارخانه دندی، راه‌اندازی خط تولید نیکل از پس ماندها و فروش شمش‌روی کالسیمین با قیمت هر تن 65‌دلار اشاره کرد.

فعالیت اصلی شرکت : موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۳ اساسنامه، عبارت است از اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن و ایجاد کارخانه‌های تبدیلی مواد معدنی و انجام عملیات بازرگانی که در ارتباط با موضوع فعالیت شرکت است.
سرمایه فعلی و ترکیب سهامداران:
سرمایه شرکت در تاریخ این گزارش بالغ بر ۵/۹۷میلیارد ریال (منقسم به ۵/۹۷میلیون سهم عادی با نام سهام تادیه شده یک هزار ریالی بوده) و ترکیب آخرین سهامداران در تاریخ تهیه این گزارش به شرح زیر است:
گزارش مربوط به پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 5/97میلیارد ریال به مبلغ 195 میلیارد ریال
گزارش مربوط به پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت کالسیمین (سهامی عام) از مبلغ ۹۷۵۰۰میلیون ریال به مبلغ ۱۹۵۰۰۰میلیون ریال (به میزان ۹۷۵۰۰میلیون ریال) مشتمل بر توجیه لزوم افزایش سرمایه و طرق این افزایش و تادیه آن که در اجرای مفاد مواد ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و ۱۲ اساسنامه شرکت تهیه شده است (این افزایش سرمایه طی دو مرحله و هر مرحله به میزان ۵۰درصد پس از تصویب مجمع فوق‌العاده صاحبان محترم سهام قابل اجرا خواهد بود.)
به اعتقاد اینجانبان، کلیه اطلاعاتی که در اختیار ما است و به منظور تصمیم‌گیری نسبت به افزایش سرمایه فوق‌الاشاره، در جهت حفظ منافع شرکت و رعایت یکنواخت حقوق هر یک از صاحبان سهام در حد مقررات قوانین موضوعه و اساسنامه شرکت، ضروری است، منطبق با واقعیت‌های موجود و اثرات آتی آن تا حدی که در موقعیت فعلی قابل پیش‌بینی است و نیز مقررات مزبور، به طور کافی و به نحو درست در این گزارش نشان داده است.
متمم گزارش مربوط به پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۵/۹۷ میلیارد ریال به مبلغ ۱۹۵ میلیارد ریال
جلسه مورخ 22/05/1385 هیات مدیره شرکت کالسیمین (سهامی عام)
با عنایت به تصویب گزارش مربوط به پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت کالسیمین (سهامی عام) از مبلغ ۵/۹۷میلیارد ریال به مبلغ ۱۹۵میلیارد ریال در جلسه مورخ ۱۸/۰۵/۱۳۸۴ توسط هیات مدیره و با توجه به گزارش بازرس قانونی شرکت به تاریخ ۲۳/۰۵/۱۳۸۴ و ارسال گزارش توجیهی
بازرس قانونی در تاریخ 27/06/1384 به سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس اوراق بهادار در تاریخ 01/05/1385 با افزایش سرمایه فوق‌الذکر موافقت کرد. با توجه به طولانی شدن فرآیند بررسی و موافقت سازمان بورس اوراق بهادار، بخش عمده‌ای از طرح‌های موضوع افزایش سرمایه در مجتمع سرب و روی انگوران، کارخانه روی دندی و کارخانه روی زنجان و شرکت سرب و روی البرز جهت رعایت صرفه و صلاح سهامداران محترم شرکت انجام شده است.
به دلیل افزایش قابل ملاحظه در قیمت فروش محصولات شرکت ناشی از افزایش قیمت جهانی فلزات روی و سرب، ارقام واقعی تحقق یافته بیشتر از مبالغ برآوردی مندرج در گزارش توجیهی افزایش سرمایه است و به تبع آن دوره برگشت سرمایه‌گذاری‌های مدنظر، سریع‌تر از دوره مورد اشاره در گزارش بازرس محترم است. با عنایت به بررسی و تایید گزارش فوق‌الذکر توسط سازمان محترم بورس اوراق بهادار، محاسبات جدید بر مبنای مفروضات جدید تهیه نشده است.
گزارش بازرس قانونی
به مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام
شرکت کالسیمین (سهامی عام)
در خصوص پیشنهاد افزایش سرمایه به میزان ۵/۹۷ میلیارد ریال
1 - گزارش توجیهی مورخ 18 مرداد ماه 1384 هیات مدیره محترم شرکت درخصوص توجیه دلایل و پیشنهاد افزایش سرمایه به مبلغ 5/97میلیارد ریال (از مبلغ 5/97میلیارد ریال به مبلغ 195میلیارد ریال) که جهت تقدیم به مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام تنظیم شده، مورد بررسی این موسسه قرار گرفته است. رسیدگی مزبور مشتمل بر بررسی اطلاعات و آمار مندرج در گزارش به منظور حصول اطمینان از انطباق آن با دفاتر مالی و سایر اسناد و مدارک موجود، کنترل آزمایشی صحت محاسبات و انجام سایر رسیدگی‌ها است که در شرایط موجود ضروری تشخیص داده می‌شود. نظرات این موسسه در خصوص گزارش مذکور به شرح زیر به استحضار مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت می‌رسد:
۲ - در رعایت تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت، هیات مدیره علاوه بر گزارش توجیهی افزایش سرمایه مانده حساب‌ها را به تاریخ ۳۱/۳/۱۳۸۴ ارائه کرده که این اطلاعات حسابرسی نشده است. بنابراین امکان اعمال تعدیلاتی پس از ملاحظه حسابرسان وجود خواهد داشت.
3 - طبق گزارش توجیهی، دلیل افزایش سرمایه کمبود منابع مالی جهت اجرای طرح‌های بازسازی، افزایش ظرفیت و توسعه در کارخانه‌های روی دندی و زنجان و همچنین مجتمع سرب و روی انگوران با جمع هزینه بالغ بر 120میلیارد ریال عنوان شده که 5/97میلیارد ریال آن از محل افزایش سرمایه و 5/22میلیارد ریال مابقی از محل عملیات جاری و اخذ تسهیلات از بانک‌ها تامین می‌شود. براساس اطلاعات ارائه شده، دوره بازیافت سرمایه‌گذاری جهت سه طرح افزایش ظرفیت کارخانه‌های روی دندی و زنجان و تولید سولفات روی در مجموع به مبلغ 7/47میلیارد ریال، حدود 3 سال است. مابقی وجوه افزایش سرمایه به مبلغ 8/49میلیارد ریال به منظور حفظ سطح بازده فعلی شرکت و یا جهت صرف در طرح‌هایی است که برآورد تاثیرات آنها در سودآوری شرکت صرفا با تقریب بالایی امکان‌پذیر است.
۴ - به نظر این موسسه، با توجه به موارد فوق، در صورت تحقق مفروضات شرکت درخصوص سودآوری سنوات‌ آتی، پیشنهاد افزایش سرمایه به شرح مندرج در گزارش توجیهی قابل طرح و تایید است.