ایسنا- پس از کاهش نرخ سود تسهیلات در شرکت‌های لیزینگ‌، این شرکت‌ها در بورس صف‌های فروش دارند، اما این شرکت‌ها می‌توانند خود را بازسازی کنند. حسین خزلی خرازی، دبیرکمیته اجرایی هیات موسس شرکت بورس، درباره زمان تشکیل شرکت سهامی ‌بورس و این که پیش‌بینی می‌کنیم در پایان شهریورماه مقدمات کار فراهم شده و پذیره‌نویسی هم در مهرماه انجام شود، گفت: در صورتی که موسسان نتوانند ۸۰ درصد از مقدار وجوه واریزی را تکمیل کنند، سهم ۲۰درصد بخش عمومی افزایش پیدا خواهد کرد. البته ۴۰درصد از سوی نهادهای مالی پرشده، اما کارگزاران هنوز آن را تکمیل نکرده‌اند، که در آن صورت در قالب ۲۰درصد پذیره‌نویسی عمومی قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: پایان شهریورماه تشریفات اولیه پذیره‌نویسی فراهم می‌شود که انتظار می‌رود فرصتی برای آگهی وجود داشته باشد و هیات اجرایی نیز تشکیل نهایی شرکت را مهرماه در نظر گرفته است.

خرازی، بسته بودن نماد شرکت‌ها را در بورس به دلایل مختلفی ذکر کرد و افزود: یک گروه شرکت‌هایی هستند که اطلاعاتی به بورس نداده‌اند یا این که بورس اطلاعات آنها را قبول ندارد. همچنین شرکت‌هایی هستند که در مجمع مشکل داشته یا در طی سال‌های متمادی زیان‌ده هستند، بنابراین باید در این زمینه بررسی کارشناسی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، درباره وضعیت شرکت‌های لیزینگ در بورس، توضیح داد: پس از کاهش نرخ سود تسهیلات، شرکت‌های لیزینگ صف‌های فروش دارند، اما این شرکت‌ها می‌توانند خود را بازسازی کنند، زیرا از یک سو وام با درصد بالا می‌گرفتند و از سوی دیگر فروش اقساطی با درصد بالا انجام می‌دادند. اگر بتوانند منابع مالی ارزان قیمت از بانک‌ها بگیرند، طبیعی است که می‌توانند نرخ فروش اقساطی خود را نیز پایین بیاورند و مابه‌التفاوت برای آنها باقی خواهد ماند.

به گفته وی این شرکت‌ها می‌توانند افزایش سرمایه دهند و از محل سرمایه خودشان فروش اقساطی داشته باشند، اگر بتوانند از بانک‌ها وام ۱۴درصد بگیرند و ۱۷درصد ارائه دهند، سه‌درصد برای آنها باقی می‌ماند و به هر میزان که فروش اقساطی از محل سرمایه خود را انجام دهند کل سود برای آنها است. بنابراین اگر با افزایش سرمایه تسهیلاتی که ارائه می‌دهند درصد بیشتری از آن را به سرمایه خود مبتنی کنند، طبیعی است که باید بتوانند در این فرآیند، هزینه‌های شرکت را نیز به شدت پایین آورند. هر چند که به حاشیه سودهای قبلی نمی‌رسند، اما به این صورت نیست که ورشکست شوند.