گروه بورس جهانی - مبادلات دیروز بازارهای جهانی سهام و کالا در پی نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی با رشد قیمت همراه شدند. این در حالی است که تحلیل‌گران بهبود اوضاع بازارها را با توجه به نگرانی‌های عمیق نسبت به اقتصاد اروپا و آمریکا تنها به صورت مقطعی و کوتاه مدت تلقی می‌کنند.

بازارهای سهام و کالایی دیروز با نوسان قیمت دنبال شد. در بازارهای سهام آمریکا بازار تا بعدازظهر منفی بود اما سایر بازارهای اروپا و آسیا با شیب مثبت رو به بالایی همراه شد. یکی از دلایل اصلی مثبت شدن بازارها در اروپا اعتماد به بازپرداخت بدهی‌های یونان و افزایش بهای یورو در برابر فرانک سوئیس بود. این در حالی است که با اخبار مبنی بر ارائه بسته پیشنهادی اشتغال باراک اوباما و افزایش آرام ارزهای معتبر همچون یورو و دلار، قیمت طلا افت کرد و به سطح یک هزار و ۸۴۰ دلار رسید. با وجود مثبت شدن بازارها، صندوق بین‌المللی پول همچنان نسبت به اوضاع بدهی دولت‌های اروپا نگران است، موضوعی که در آینده بازار و تداوم نوسان آنها تا پایان سال جاری میلادی بسیار تاثیرگذار است. این در شرایطی است که کاهش تولیدات صنعتی در آلمان و اعتراض به بسته ریاضتی اقتصادی در ایتالیا هم باعث شده نوسانات قیمتی در بازارهای سهام و کالا ادامه داشته باشد. همچنین در یکی از گزارش‌ها درباره کشورهای توسعه یافته نیز آمده نرخ تورم در این کشورها در ماه ژوییه به دلیل رشد مواد غذایی به سطح بالایی رسیده است.
در بازار توکیو قیمت طلا در یکی از سررسیدها مثبت شد؛ اما در دیگری بدون تغییر بود. همچنین دادوستد نقره، پلاتینیوم و پالادیوم تغییری نکرد. این در حالی بود که معامله گازوئیل و نفت خام نیز با نوسان قیمت همراه شد.
همچنین در مبادلات بازار کالایی شانگهای، تنها طلا در هر دو سررسید معاملاتی کاهش قیمت داشت و سایر کالاها با رشد قیمت مواجه شدند. آلومینیوم، مس، روی، میلگرد و سرب از جمله محصولاتی بودند که با رشد نرخ، مبادلاتشان را سپری کردند. سیم مفتول در بازار تغییری نکرد. مبادلات نفت کوره نیز با کاهش قیمت دنبال شد.
دادوستدهای بورس تجاری نیویورک نیز همزمان با رشد قیمت سهام در بازارها با افزایش قیمت نفت و رسیدن به سطح 87 دلار به ازای هر بشکه همراه شد. پلاتینیوم و پالادیوم کاهش قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که در بورس کالایی نیویورک دادوستد مس هم به تبع از نشانه‌های بهبود اقتصادی تا حدودی با تکانه‌های مثبتی مواجه شد و روی سطح بالای 4 دلار به ازای هر پوند رسید. معامله طلا و نقره نیز با کاهش نرخ همراه شد؛ به طوری که به ترتیب هر اونس طلا به یک هزار و 841 دلار و هر اونس نقره به 41 دلار رسید.
در بازار کالایی شیکاگو نیز برخلاف روزهای قبل که دادوستدها با کاهش نرخ همراه شد، معاملات با رشد نرخ دنبال شدند. ذرت، سویا، روغن سویا، کنجاله سویا، گندم و برنج از جمله محصولاتی هستند که رشد قیمت را پی گرفتند. مبادله سایر محصولات همچون جو، پنبه و شکر با رشد قیمت دنبال شدند.
به نظر می‌رسد نوسان ادامه دار قیمت‌ها در محصولات کشاورزی همچنان دنبال شود، زیرا اوضاع نابسامان اقتصاد جهانی و رشد قیمت غلات و مواد غذایی در بازارهای جهانی به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر فاکتورهای محرک برای این موضوع هستند.