4 چالش سنگ‌آهنی‌ها در 1403 معدن نیوز

در حقیقت این بخش همچنان چالش‌‌های خود را به صورت حل‌‌نشده و ادامه‌‌دار انتقال داده است و به نظر می‌رسد که این چالش‌‌ها به سال ۱۴۰۳ نیز منتقل شوند و این بخش در سال‌جاری کماکان با همان مشکلات دست و پنجه نرم کند.

عوارض کمرشکن

اکبریان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم سال گذشته در حوزه معدن، وضع عوارض سنگین بود، در این راستا قرار بود که اصلاحاتی در ابتدای سال و در ماه‌‌های فروردین یا اردیبهشت به تصویب برسد که تصویب آن به پایان سال و اسفند ماه رسید و این معلق ماندن برای بخش معدن با پیامدهای ناخوشایندی همراه بود.

ماشین‌‌آلات فرسوده

وی در ادامه به سایر مشکلات حوزه سنگ‌آهن اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بخش معدن، نبود ماشین‌‌آلات روز بود که این مشکل چند ساله بخش معدن در سال گذشته به قوت خود باقی ماند.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در ادامه همچنین تصریح کرد: قوانین بازگشت ارز یکی از قوانین دست و پاگیر برای حوزه معدن طی سال گذشته بود، البته این مساله، مساله عمومی برای کل صادرکنندگان در کشور بود که صادرکنندگان اجازه برداشت ارز خود را نداشتند و باید آن را به بانک مرکزی اختصاص می‌‌دادند.

تامین نشدن سوخت

اکبریان با اشاره به این موضوع که در برنامه هفتم توسعه، رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن در نظر گرفته شده است، گفت: برای رسیدن به رشد ۱۳‌درصد باید زیرساخت‌‌های آن را نیز مهیا کرد. برای نمونه یکی از مشکلات معدن که همچنان به قوت خود باقی است، تامین سوخت است. نمی‌توان انتظار داشت که بخش معدن به صورت منظم کار کند، اما از سوی دیگر، سوخت موردنیاز را به آنها اختصاص نداد. بدون شک در سال ۱۴۰۳ بخش معدن با این مساله دست به گریبان خواهد بود.

شعار سال با بخش خصوصی محقق می‌شود

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که رهبر معظم انقلاب همواره طی نام‌گذاری‌‌های خود بر سال‌های اخیر تاکید بر امر تولید داشته‌‌اند، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال‌جاری بر تاکید حضور مردم در اقتصاد، این سال را «جهش تولید با مشارکت مردم»، نام نهاده‌‌اند. در حقیقت تاکید رهبری بر مشارکت هرچه بیشتر مردم در اقتصاد است که برای محقق شدن این امر، باید به بخش خصوصی اجازه حضور بیشتری داده شود؛ این در حالی است که طی سال‌های گذشته دولتمردان و مسوولان به‌‌صورت نانوشته و با عملکرد خویش، اجازه حضور قدرتمندی را به بخش خصوصی نداده‌‌اند و اگر در برخی مواقع شاهد بوده‌‌ایم که بعضا شرکت‌هایی در این راستا موفق عمل کرده‌‌اند، این شرکت‌ها بیشتر نیمه‌‌دولتی محسوب می‌‌شده‌‌اند.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در ادامه با اشاره به این موضوع که در کشورهای توسعه‌‌یافته، شرکت‌های معدنی، شرکت‌های بسیار بزرگ هستند، عنوان کرد: در سایر کشورها، شرکت‌های معدنی، شرکت‌های بزرگی به حساب می‌‌آیند که حتی وارد سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های دیگر نیز می‌‌شوند، اما در ایران برعکس است و شرکت‌های بزرگ معدنی، به نوعی شرکت‌های معدنی محسوب می‌‌شوند.

اکبریان در پاسخ به این پرسش که آیا برای ورود مردم به مشارکت اقتصادی به‌‌ویژه در حوزه معدن و صنایع معدنی نیاز به قوانین یا زیرساخت‌‌های خاصی وجود دارد، گفت: واقعیت این است که قوانین بسیار مشکل‌‌ساز نیستند، هرچند باید تعداد قوانین را به حداقل ممکن کاهش داد و تولیدکنندگان را بیش از حد درگیر قوانین نکرد، ولی مساله اصلی نظر شخصی و سیاسی مدیرانی است که در این راستا تاثیرگذار هستند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که رهبری در سال‌جاری بهترین شعار را در زمینه حمایت از تولید مطرح کرده‌‌اند، تصریح کرد: البته اگر مدیران اجازه حمایت از تولید را بدهند، بدون شک این شعار محقق خواهد شد. هرچند نه فقط در حوزه معدن، بلکه در تمام حوزه‌‌ها باید اجازه داد که مردم پای کار بیایند و این فرصت را ایجاد کرد که تولید و خلق ثروت توسط آنها انجام بگیرد.

ابزارهای درآمدی دولت با فعالیت بخش خصوصی محقق می‌شود

رئیس انجمن سنگ‌آهن در ادامه با اشاره به محل هزینه‌‌ها و مخارج دولت خاطرنشان کرد: ابزارهای دولت عموما توسط مالیات، عوارض، بیمه و... انجام می‌گیرد و این ابزارها نیز زمانی برای دولت محقق‌‌شدنی خواهند بود که مردم بتوانند ثروت‌‌آفرینی داشته باشند، در غیر‌این صورت این ابزارها نیز بی‌‌نتیجه خواهند شد.

اکبریان در پایان تاکید کرد: هزینه‌‌های دولت از نفت جدا شده است و بدون دادن فرصت به مردم، این چرخه مالی نخواهد چرخید. بنابراین دولت باید تمام همت خود را به کار گیرد تا زمینه حضور بخش خصوصی را در اقتصاد بیشتر فراهم کند.

169652116 copy
ایرنا