شائبه  افزایش حقوق دولتی برخی معادن

صنعت گچ همزمان با رکود ساخت‌وساز، رکود عمیقی را در یک دهه اخیر تجربه کرده چرا که تقریبا تمام گچ تولیدی کشور در این صنعت مصرف می‌شود. از سوی دیگر علاوه بر رکود ساخت‌وساز با توجه به نبود طرح‌های بزرگ تولید مسکن و تعداد بسیار بالای مجوزهای احداث واحدهای تولیدی گچ باعث عرضه بالای این محصول شده که رقابت منفی را در بین واحدها به دنبال داشته و ماحصل این دو اتفاق رشد کمتر نسبت به نرخ مصوب بوده است. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که صنعت گچ نتوانسته مانند سایر صنایع رشد تکنولوژیک خود را همپای تحولات جهانی ادامه دهد و کارشناسان یکی از عمده‌ترین علل این اتفاق را فقدان توانایی مالی شرکت‌ها می‌دانند. شرکت‌هایی که کماکان گچ را به شکل پودر و در کیسه‌ها عرضه می‌کنند در حالی که انواع پانل‌های گچی و محصولات متنوعی مانند گچ برگ، گچ‌های ضد آتش، گچ ضد آب، گچ دیرگیر، گچ زودگیر و... می‌توانند علاوه بر بازار داخلی درآمدهای صادراتی بسیاری نصیب شرکت‌ها کنند.

با این وجود نمی‌توان از فقدان همکاری بانک‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تخصیص تسهیلات کم بهره برای ارتقای ماشین‌آلات و همچنین بی‌برنامگی وزارت صمت برای رشد این صنعت به سادگی گذشت؛ کما اینکه حتی ضعف برنامه‌ریزی را می‌توان در تخصیص گازوئیل به ماشین‌آلات این صنعت مشاهده کرد که باعث شده شرکت‌ها بخش قابل‌توجهی از نیازشان را از بازار آزاد تهیه کنند؛ بنابراین در حالی که امروزه اغلب شرکت‌های این صنعت از ضرورت تغییر مطلع هستند اما نبود حمایت‌های لازم و شرایط مالی نامساعد عرصه را بر آنها تنگ کرده است. در سمت مقابل اما حقوق دولتی معادن در برخی مناطق تا ۱۰ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته که در نوع خود برای صنعتی با این توان مالی عجیب به نظر می‌رسد.  عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گچ ضمن اشاره به حقوق دولتی معادن، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: حقوق دولتی در برخی مناطق ۱۰ برابر شده است چرا که برخلاف گذشته ۴‌درصد ارزش ماده معدنی را بدون توجه به میزان استحصال و صرفا بر اساس پروانه بهره‌برداری مبنای دریافت حقوق دولتی قرار داده و از معدن‌داران مبالغ سرسام‌آوری در مقاطع سه تا ۶ماهه دریافت می‌کنند؛ چرا که دولت ردیف بودجه در قانون بودجه برای این درآمدها تعیین کرده است.

ابوالفضل اقبالیون ضمن اشاره به این مطلب، افزود: بر اساس قانون باید ۵‌درصد از حقوق دولتی معادن صرف عمران و آبادانی روستاها و مناطق شود اما دولت تمام این مبالغ را به خزانه واریز می‌کند و از معدن‌داران می‌‌‌خواهد که این خدمات را از محل درآمدهایشان ارائه کنند. وی ادامه داد: سال گذشته از یکم تا ۱۵ بهمن برق واحدهای تولیدکننده را به طور مستمر قطع کردند در حالی که حداقل می‌توانستند این خاموشی را به طور متناوب و هفته‌ای دو روز اعمال کنند. امیدواریم این تجربه امسال متفاوت از سال گذشته انجام شود چون این زمان دقیقا با شب عید و پرداخت حقوق پرسنل مصادف است.

اقبالیون در مورد تخصیص گازوئیل به تولیدکنندگان گچ گفت: همچنان گازوئیل بر طبق سلیقه مورد نظر و بدون توجه به میزان مصرف ماشین‌آلات تعیین شده و به صورت ماهانه بخشی از گازوئیل موردنیاز به شرکت‌ها داده می‌شود و ما مجبوریم بخش زیادی از گازوئیل را با چند برابر قیمت و بعضا با کیفیت پایین تر از بازار آزاد تهیه کنیم؛ ضمن اینکه مواد ناریه که در انحصار دولت است، علاوه بر شرایط تامین سخت، به شدت افزایش نرخ یافته است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان گچ در خصوص میزان خدمات اجتماعی معادن نیز خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان گچ با توجه به شرایط کوهستانی و همچنین وضعیت اقلیمی و همچنین قطع گاز و برق ۷ ماه تولید دارند و حدود ۱۴ ماه حقوق پرداخت می‌کنند؛ بنابراین لازم است مسوولان محترم وزارت صمت با دید مثبتی به این واحدها نگاه کنند.

این مقام صنفی افزود: به دلیل رکود صنعت ساختمان بازار گچ نیز در شرایط رکود به سر می‌برد و از طرفی تعداد شرکت‌ها تناسبی با میزان تقاضای بازار ندارد؛ بنابراین با وجود نظارت‌هایی که در بازار انجام می‌شود اما باز هم قیمت‌ها ارزان‌تر از قیمت مصوب است.

وی در ادامه با انتقاد از نگاه بانک‌ها به صنعت گچ اظهار کرد: بانک‌ها در مقام شعار هیچ گاه صحبتی از پرداخت نکردن تسهیلات نمی‌کنند اما در عمل شاهد اجتناب از پرداخت تسهیلات حتی با سودهای بالا هستیم. این اتفاق باعث شده تا کارخانه‌ها توان بازسازی و نوسازی نداشته باشند و افرادی که به اصطلاح استخوان خرد کرده این صنعت نیستند، با سرمایه‌گذاری مالک این واحدها شوند.

وی با اشاره به صادرات سنگ گچ به کشورهای دیگر از طریق بندرعباس خاطرنشان کرد: امروزه سنگ گچ را از بنادر به قیمت بسیار نازل صادر می‌کنند و هر تن سنگ گچ یک دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند؛ در حالی که می‌توانیم با استفاده از خطوط به‌روز انواع محصولات گچی با ارزش افزوده بالا به کشورهای همسایه صادر کنیم. اقبالیون با اشاره به اینکه دولت باید از تولیدکنندگان صنعت گچ برای آینده برنامه بخواهد، ادامه داد: امروز بیان و ارائه مشکلات به مدیران وزارت صمت نیازمند درخواست‌های متعدد توسط اعضای انجمن گچ است؛ در حالی که شواهد نشان می‌دهد دولتی‌ها به تمام مشکلات این صنعت اشراف دارند و فقط تمایلی برای ایجاد تغییرات نشان نمی‌دهند. در سوی دیگر متاسفانه دولت برای دریافت ارزش افزوده و سایر مالیات‌ها به راحتی تولیدکننده را تحت فشار قرار می‌دهد اما توجهی به حل مشکلات ندارد.

ezgif.com-webp-to-jpg copy