۶۷‌درصد ذخایر زغال‌سنگ خراسان جنوبی دست نخورده است

آریافر افزود: بنابراین هنوز نتوانسته‌‌‌ایم از این ظرفیت به نحو شایسته استفاده کنیم در حالی که کشور به فولادسازی نیاز دارد و از طرفی صنعت فولاد برای تداوم تولید به زغال نیاز دارد پس باید ظرفیت تولید زغال‌سنگ استان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به وجود دو نوع زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو در خراسان جنوبی بیان کرد: زغال‌سنگ‌‌‌های حرارتی در تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی یکی از زیرساخت‌‌‌هایی که استان از کمبود آن رنج می‌‌‌برد، تامین برق است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اعلام اینکه یکی از اولویت‌‌‌های این استان سرمایه‌گذاری در بخش تولید زغال‌سنگ است گفت: سالیان متمادی قرار است نیروگاه حرارتی در استان ساخته شود که متاسفانه به دلایلی این اقدام صورت نگرفته در صورتی که ذخیره زغال خوبی داریم. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: مجموعه وزارت نیرو مصمم است که در زمینه ساخت نیروگاه حرارتی در خراسان جنوبی بر اساس تفاهم نامه منعقد شده ورود پیدا کند و در حال برنامه‌‌‌ریزی برای ساخت نیروگاه از طریق بخش دولتی یا خصوصی هستیم. وی افزود: از مجموع معادن سنگ استان حدود ۶۵ معدن غیرفعال است و نبود فناوری یعنی ماشین‌آلات معدنی، هزینه تولید و حمل‌ونقل بالا و نبود بازار مصرف مطمئن در داخل باعث شده که بخش زیادی از معادن سنگ استان راکد بماند. آریافر تصریح کرد: باید همت شود و زمینه را برای حضور سرمایه‌گذار قوی فراهم کنیم تا با راه‌‌‌اندازی کارخانه و ایجاد واحد فرآوری، امکان عرضه سنگ‌‌‌ها را در نمایشگاه‌‌‌های داخلی فراهم کنیم که در این خصوص رایزنی با سرمایه‌گذاران مختلف با همکاری مجموعه استانداری در حال انجام است.

وی گفت: جای تاسف است که سنگ ارزشمند خراسان جنوبی با خروج از استان و فرآوری روی آن به اسم سایر استان‌‌‌ها عرضه می‌شود چرا که سرمایه‌گذار بخش خصوصی به تنهایی توان اینکه سنگ را در عرصه داخلی و بین‌المللی عرضه کند، ندارد. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۷۷۹ معدن با ذخیره معدنی بیش از هفت میلیارد تن در این استان افزود: از این تعداد ۵۴۸ واحد فعال و ۲۳۱ معدن غیرفعال است.