چهار محور تولید فولاد  سبز

صنعت فولاد نیز به دلیل مصرف انرژی بالا و در نتیجه انتشار بالای دی‌‌‌اکسیدکربن به یکی از منابع عمده سهیم در گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم تبدیل شده است؛ همچنین این صنعت یکی از چالش‌‌‌برانگیزترین صنایع در زمره تولید کربن است. بر اساس آمار جهانی سهم فولاد در آلودگی ۷.۹‌درصد اعلام شده است. هر چند به تازگی به دلیل امکان استفاده از فناوری‌‌‌های جدید و همچنین استفاده بالقوه از هیدروژن کم‌‌‌کربن (سبز و آبی) درصدد برآمده شده تا از صنعت فولاد کربن‌‌‌زدایی شود.

البته لازم به یادآوری است که نوع کارخانه فولادسازی و مصرف انرژی آن به یک میزان در آلودگی موثر نیست و در این زمینه عوامل مختلفی همچون نوع سوخت مصرفی، از اینکه زغال‌‌‌سنگ باشد یا گاز طبیعی متفاوت است؛ همچنین نوع فناوری مورد استفاده در خط تولید و خوراک مصرفی، بر میزان انتشارات گلخانه‌‌‌ای تاثیر دارد.

انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای و سرنوشت زمین

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مهران خرمی‌‌‌نیا معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان با اشاره به چالش‌‌‌هایی که کره زمین با آن روبه‌رو است، گفت: یکی از چالش‌‌‌های زمین، گرم شدن و انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای است که سبب چالش اصلی محیط‌زیستی شده است. این موضوع بسیار اهمیت دارد که انسان برای ادامه حیات خود در این کره خاکی به حفظ آن توجه داشته باشد. اگر در راستای گرم شدن زمین اقدامی انجام نگیرد، ۵ درجه زمین تغییر دما خواهد داد و تصور اینکه چه اتفاقی برای سیاره ما خواهد افتاد، بسیار تصور خطرناکی است. حال اگر سیاست‌‌‌هایی در راستای این کنترل آلودگی به کار گرفته شود، ممکن است که تا ۳ درجه شاهد تغییرات دمایی باشیم. یکی از منابع آلودگی در دنیا، تولیدات و صنایع مختلف هستند. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم حیات بشر روی این کره ادامه پیدا کند، تمام صنایع باید تولیدات خود را به سمت تولید سبز پیش ببرند.در صنعت فولاد نیز باید این تولید سبز مورد توجه قرار گیرد.

مهران خرمی‌‌‌نیا در ادامه با اشاره به سهم کشورهای مختلف در میزان آلایندگی‌‌‌ها در جهان عنوان کرد: در این راستا کشور چین بیشترین میزان تولید و هدف‌‌‌گذاری در زمینه تولید فولاد را دارد. ایران جزو کشورهایی است که به طور متوسط آلودگی ایجاد می‌کند.

سهم فولاد در میزان آلایندگی

خرمی‌‌‌نیا با اشاره به سهم میزان آلایندگی صنعت فولاد در جهان عنوان کرد: سهم صنعت فولاد در میزان آلایندگی ۷.۹‌درصد است. سهم انرژی در آلودگی هوا حدود ۷۳‌درصد است. سهم انرژی‌‌‌ای که در آهن و فولاد استفاده می‌شود، حدود ۷‌درصد است. تمام صنایع و عوامل تاثیرگذار باید هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند تا بتوانند میزان آلودگی هوا را کاهش داده و میزان دی‌‌‌اکسیدکربن را کاهش دهند.

وی با تاکید بر این موضوع که تولید فولاد به روش احیای مستقیم و کوره قوس با ‌‌‌آلودگی کمتری همراه است، خاطرنشان کرد: البته در کشور ما بر اساس مزیت‌‌‌هایی که در راستای تولید به روش احیای مستقیم و کوره الکتریکی وجود داشته، عمده فولاد به این روش تولید می‌شود و از این نظر نسبت به دنیا ما جلوتر هستیم.وی در ادامه در زمینه تولید فولاد عنوان کرد: یکی از بخش‌‌‌هایی که باید در زمینه فولاد سبز مورد توجه قرار گیرد، تولید این نوع فولاد در احیای مستقیم است.

در احیای مستقیم یک کوره قوس وجود دارد که برق مصرف می‌کند که اگر قرار باشد، برق فسیلی مصرف کند، طبیعی است معیارهای تولید فولاد سبز را نخواهد داشت. بنابراین ضرورت دارد که در این زمینه از برق تجدیدپذیر استفاده کنیم. همچنین در راستای الکترولیز به برق تجدیدپذیر نیاز داریم.

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در ادامه با تاکید بر این موضوع که تولید فولاد سبز، چهار محور است که منجر به تولید آن می‌شود. تولید فولاد سبز با چهار محور مشخص خواهد شد، اول تولید با هیدروژن سبز در تولید آهن اسفنجی، دوم تولید برق با انرژی تجدیدپذیر، سوم جذب و ذخیره‌‌‌سازی دی‌‌‌اکسیدکربن در فرآیندها و چهارم استفاده از قراضه و بازیافت است.

خرمی‌‌‌نیا در ادامه عنوان کرد: ما باید فناوری‌‌‌های خود را به سمتی پیش ببریم که با کمترین میزان آلودگی همراه باشد. در تولید فولاد سبز نمی‌توان با کوره‌‌‌ای کار کرد که برای نمونه ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلو وات برق مصرف می‌کند؛ این کوره‌‌‌ها قدیمی شده‌‌‌اند و این موضوع هیچ راهی ندارد، مگر اینکه به سمت فناوری‌‌‌های جدید برویم. البته علاوه بر مصرف برق باید به مصرف گاز و آب نیز توجه شود.

ابرچالش تولید فولاد سبز

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که ابرچالش و بزرگ‌ترین چالش ما در کشور در زمینه تولید فولاد سبز هزینه‌‌‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه است، گفت: فناوری‌‌‌های فولادسازی در کشور مستقر است و امکان تغییر آن وجود ندارد؛ بنابراین باید بر همین فناوری تمرکز کنیم و فرآیند تولید را بهینه کنیم. علاوه بر این سایر فولادسازی‌‌‌ها را به منطقه ایمن نزدیک کنیم.

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به سایر چالش‌‌‌های موجود بر سر راه تولید فولاد سبز در ایران عنوان کرد: چالش دیگر ما در زمینه تولید فولاد سبز، به چالش مصرف برق و انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر برمی‌‌‌گردد. موضوع دیگر جذب و ذخیره‌‌‌سازی کربن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خرمی‌‌‌نیا همچنین به موضوع مصرف آهن قراضه اشاره کرد و گفت: در ایران در مقایسه با جهان، چندان از قراضه در فولادسازی استفاده نمی‌شود، اما باید جهت‌‌‌گیری‌‌‌ها را به سمتی پیش ببریم که آهن قراضه بیشتر مصرف کنیم. در دنیا جهت‌‌‌گیری‌‌‌ها بیشتر به سمت استفاده بیشتر از آهن قراضه است. در کشور چین بیشتر از سایر کشورهاست. سایر کشورها نیز به‌‌‌دنبال افزایش استفاده از آهن قراضه هستند.