فعالیت‌‌‌های خانه معدن در حوزه اکتشاف

به گزارش دنیای اقتصاد، در ابتدای این پنل، رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد: در خانه معدن، کمیته‌‌‌ای به‌‌‌ نام کمیته اکتشاف داریم که مسائل مربوط به حوزه اکتشاف را پیگیری می‌‌‌کند. بهرامن خاطرنشان کرد: در حوزه اکتشاف با مسائل مختلفی روبه‌رو هستیم. برای نمونه برای استعلام اکتشاف ۱۸ سازمان و نهاد تصمیم‌گیر هستند.

وی درباره ذخایر معدنی در کشور بیان کرد: ذخایر معدنی براساس مواد ۴۴ و ۴۵ قانون جزو انفال و بیت‌‌‌المال هستند و متولی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت است. کمیته اکتشاف معدن نیز پیگیر مسائل این حوزه است. ما در حقیقت مستاجران ۲۵ بخش معدن هستیم و هیچ فردی صاحب معدن نیست.

رئیس خانه معدن ایران، درباره اهمیت بخش معدن عنوان کرد: توسعه بخش معدن با اکتشاف آغاز می‌شود. اگر رشد ۱۳درصدی برای معادن در نظر گرفته شده، بدون توسعه بخش اول یعنی اکتشاف ممکن نخواهد بود. باید برای این حوزه نسخه‌‌‌ای ارائه داد و براساس آن مطالبه‌‌‌گری کرد.

بهرامن در ادامه با تاکید بر این موضوع که باید در حوزه معدن روی مسائل فنی تمرکز کنیم گفت: قانون در تمام کشورهای معدن‌‌‌خیز وجود دارد و ذخایر معدنی حتی در آمریکا در زمان بهره‌‌‌برداری نگاه حاکمیتی پیدا می‌‌‌کند. در کشور ما هم همین منوال است و معادن انفال است. در کشور در زمینه نهادن این قوانین نهایت دقت را به کار گرفته‌‌‌اند. وی در ادامه با اشاره به موضوع معارضین عنوان کرد: در قوانین معدن، موضوع معارضین به خوبی دیده شده و قانون به صراحت در این زمینه بیان شده، اما موضوع آن است که دادستان‌‌‌ها یا قضات به این قانون توجه نمی‌‌‌کنند. براساس ماده ۱۹ در دعوای بین معارضین و معدن‌کاران، معارض باید مجازات شود نه اینکه معدن‌کاری را متوقف کنیم. باید دستگاه قضا به این موارد آشنایی داشته باشد. رئیس خانه‌‌‌ معدن ایران در ادامه تاکید کرد: قانون، مسوولیت تمامی بخش‌‌‌ها در حوزه معدن را مشخص کرده است؛ بنابراین ما مجبور هستیم نگاه خود را مهندسی کنیم، چراکه حقوق عامه در آن وجود دارد. اگر نگاه خود را به‌‌‌درستی جلو ببریم و مطالبه‌‌‌گری خود در این حوزه را به‌‌‌درستی پیش ببریم، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. بهرامن در ادامه همچنین درباره زمان پروانه اکتشاف و زمان بهره‌‌‌برداری آن عنوان کرد: پس از پروانه اکتشاف، بهره‌‌‌بردار حداکثر ۲۵ سال زمان بهره‌‌‌برداری خواهد داشت. البته این زمان براساس ذخایر معدن می‌تواند قابل تمدید باشد. در حقیقت ذخیره معدنی در زمان بهره‌‌‌برداری موثر واقع خواهد بود؛ زمانی که کسی پروانه بهره‌‌‌برداری گرفت، صاحب کشف آن خواهد شد و زمانی که ذخیره کمتر باشد، زمان بهره‌‌‌برداری از آن نیز بالطبع کمتر خواهد بود.  وی همچنین درباره نگاه حمایتی به حوزه اکتشاف عنوان کرد: یک بهره‌‌‌بردار، پس از کار خود باید بتواند برای معدن خود، جذب سرمایه کند و باید این نگاه در این حوزه وجود داشته باشد. معدن‌کار نباید از روز اول به‌‌‌دنبال تسهیلات و وام دولتی باشد.

رئیس خانه معدن در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف عنوان کرد: اگر استانداردسازی نداشته باشیم، در آینده با مشکل روبه رو خواهیم شد و سرمایه‌گذار به این حوزه ورود پیدا نخواهد کرد.

بهرامن همچنین با اشاره به اهمیت نیروی انسانی و آموزش آنها در این حوزه عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی در حوزه معدن برعهده دانشگاه است، اما موضوع مهم‌تر این است که چه کسی باید این‌‌‌ نیروها را حفظ کند؟ سهم شرکت‌های معدنی در نگه‌داشت این نیروی انسانی کجاست؟ وی در ادامه یادآور شد: البته ما در خانه معدن حرکت‌‌‌هایی را در راستای تعامل با دانشگاه آغاز کرده‌‌‌ایم و در این راستا نیز شرکت‌ها را تشویق می‌‌‌کنیم که دانشجویان سال سوم را بورسیه کنند و از پرداخت بیمه آن نیز ابا نداشته باشند، چراکه سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی از سایر حوزه‌‌‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه این نکته قابل یادآوری است که ما ازطریق حوزه صنعت با دانشگاه در ارتباط هستیم، اما دانشگاه در ارتباط‌‌‌گیری با صنعت چندان اصرار ندارد. ما در خانه معدن در راستای ارتباط با دانشگاه تلاش خود را به کار گرفته‌‌‌ایم و در حال فرهنگ‌‌‌سازی هستیم، زیرا معتقدیم که اگر روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری نکنیم، رشد ما متوقف شده است.

هر دانشجوی معدن در هر کجای ایران، از سال دوم یا سوم به بعد، اگر خود را برای کارآموزی معرفی کند، ما استقبال کرده و آنها را برای کارآموزی معرفی خواهیم کرد.