شایان ذکر است؛ اولین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی توسط ایمیدرو و با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌‌‌ای خراسان جنوبی برگزار شد. در این دوره از مسابقات ملی مهارت گوهرتراشی، ۷۲ شرکت‌کننده در رشته‌های دامله، کاروینگ و فست از استان‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند. این در حالی است که استقبال قابل‌توجهی از سوی فعالان گوهرسنگ برای حضور در مسابقات صورت گرفت و در نهایت، ۴۰ نفر در رشته دامله، ۱۸ نفر در رشته کاروینگ و ۱۴ نفر در رشته فست در مسابقات حضور یافتند. همچنین، در جریان این مسابقات، ۶ وبینار تخصصی صنعت گوهرسنگ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. اولین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی در محل دپارتمان تخصصی آموزش گوهرشناسی و گوهرتراشی فردوس از ۹ آبان آغاز شده و تا ۱۱ آبان ادامه داشت.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، سید ابومحمد هاشمی، امروز در مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی تصریح کرد: علاقه مندان در مسابقات ملی مهارت گوهرتراشی از ۳۱ استان ثبت‌نام کردند و در مرحله نهایی، بیش از ۷۰ نفر از ۲۰ استان در مسابقات حضور یافتند. وی ادامه داد: در این مسابقات، داوران از استادان سطح ملی و بین‌المللی بودند.

مجری طرح گوهرسنگ با بیان اینکه سند ملی گوهرسنگ حدود ۲ سال و نیم پیش ابلاغ شد، گفت: به دنبال آن، طرح توسعه گوهرسنگ توسط ایمیدرو اجرایی شد. وی افزود: در سند مذکور، ۶ استراتژی کلان با ۴۵ فعالیت عمده به صورت زنجیره پیوسته از اکتشافات تا حضور مصنوعات و تولیدات در بازارهای بین‌المللی تدوین شده است. هاشمی با اشاره به اینکه ۷ وزارتخانه درگیر سند گوهرسنگ هستند، گفت: ۲۰ نهاد دولتی و غیردولتی، فعالیت خود را به طور مطلوب انجام می‌دهند. وی افزود: ایمیدرو با سازمان آموزش فنی حرفه‌ای قراردادی مبنی بر آموزش گوهرتراشی منعقد کرد و تاکنون افراد متعددی به صورت کاملا حرفه‌‌‌‌ای آموزش دیده‌اند.

ایمیدرو، الهام بخش توسعه گوهرتراشی

حسن کامرانی فرد، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌‌‌ای خراسان جنوبی در این مراسم گفت: ایمیدرو برای توسعه گوهرتراشی، الهام بخش است. وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات گوهرتراشی، شرکت‌کنندگان مسابقات از ۲۰ استان حضور داشتند. به طوری که حتی شرکت‌کننده‌ای با سن ۹ سال داشتیم.

کامرانی فرد با اشاره به اینکه در سال بعد، در نظر داریم مسابقات گوهرتراشی را توسعه دهیم، اذعان کرد: موضوع گوهرتراشی، رکاب و... در برنامه سال آینده است.

وی افزود: همچنین بنا داریم چتر آموزش‌های مهارتی در استان را گسترده کنیم و هدف ما این است که نگاه‌ها را به سمت ارتقای ارزش افزوده پیش ببریم. کامرانی فرد خاطرنشان کرد: این مسابقه در مقایسه با سایر مسابقات، اقدامی مطلوب و ارزشمند بود.

تلاش برای ارتقای مهارت آموزی

جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این رویداد که با مشارکت ایمیدرو و سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شد، افزود: این فرآیند مسوولیت ما را نسبت به ارتقای مهارت آموزی بیشتر می‌کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شناخت چالش‌های موجود در حوزه گوهرسنگ در رویداد کنونی گفت؛ با توجه به اینکه صنعت گوهرسنگ، سومین حوزه با بیشترین مبادلات تجاری در جهان است باید بتوانیم جایگاه مشخصی را برای کشورمان به دست آوریم این در حالی است که اغلب تجارت گوهرسنگ به صورت چمدانی است. وی ادامه داد: ما نیاز به خلق اثر هنری داریم که ارزش افزوده گوهر سنگ را چند برابر کند. به گفته وی، اقدامات این چنینی، موجب می‌شود تا برنامه‌های مناسبی برای گوهرسنگ‌ها داشته باشیم. اشرفی با بیان اینکه نقش حاکمیت، فراهم کردن بستر توسعه صنعت گوهرسنگ است، تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌‌ای و ایمیدرو در این زمینه حمایت کند تا بستری برای دیده شدن و حضور در بازارها فراهم شود و درنتیجه، خلاقیت‌ها در این زمینه به منصه ظهور برسد.

اعطای تسهیلات به شرکت‌کنندگان مسابقه

معاون استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تاکنون، ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۴‌درصد در اختیار فعالان صنعت گوهرسنگ استان قرارداده شده است. وی ادامه داد: ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای توسعه فعالیت شرکت‌کنندگان مسابقات گوهرتراشی به ازای هر نفر ۱۵۰ میلیون تومان با بهره ۴‌درصد اعطا می‌شود.

به گفته اشرفی، زنجیره ارزش در حوزه گوهرسنگ را با کمک سرمایه‌گذاران در این استان تکمیل خواهیم کرد. امیر میمنت‌آبادی، معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌‌ای کشور در این مراسم گفت: توجه به بحث حیاتی مهارت آموزش در کشور، موجب شده تا منابع طبیعی و خدادادی توسط منابع انسانی، استعدادهای برجسته و نخبگان دارای ارزش افزوده شود.

وی ادامه داد: این اقدامات در نهایت منجر به ایجاد تولید، اشتغال، رفاه و آبادانی در سطح منطقه و کشور می‌شود. میمنت آبادی با بیان اینکه رویداد حاضر، جزو اقدامات برجسته ایمیدرو و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است، گفت: این روند موجب ارتقای مهارت آموزی و اشتغال استان خراسان جنوبی شده است. معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌‌ای کشور گفت: اکنون شاهد توجه بیشتر مهارت آموزی در کشور با اقدامات انجام شده از جمله اساس نامه سازمان فنی و حرفه‌ای -که در شورای نگهبان در حال تصویب است- هستیم.

 وی افزود: اقدام دیگر، توجه ویژه به تجهیز و نوسازی مراکز فنی و حرفه‌ای در سطح کشور است و اکنون، نیازمند تجهیزات جدید و بررسی نیازهای بازار و مواد مصرفی با کیفیت هستیم.