بیت‌کوین در نوک قله

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که بازار ارز‌های دیجیتال در حال تجربه شرایطی مشابه سال ۲۰۲۱ است و میلیون‌ها سرمایه‌گذار در سراسر جهان بار دیگر به بازار فناوری نوین بلاک‌چین علاقه نشان داده‌اند. البته در حالی که افزایش‌های شدید قیمتی اخیر منجر به استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران و ورود حجم زیادی سرمایه به بازار ارز‌های دیجیتال شده است، یادآوری این نکته اهمیت دارد که این بازار بار‌ها در گذشته خطرات سرمایه‌گذاری در روند‌های صعودی را نشان داده است و در نهایت بسیاری از خریداران امروز‌ ارز‌های دیجیتال نمی‌توانند در کوتاه‌مدت به سود برسند. بنابراین با وجود تمام جذابیت‌های بازار صعودی و احتمال ادامه افزایش قیمتی، هم اکنون ممکن است برخلاف برخی تصورات زمان مناسبی برای خرید بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال نباشد.

پتانسیل صعود

آغاز سال ۲۰۲۴ با خبری بزرگ برای محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار همراه بود و در نهایت پس از سال‌ها کشمکش، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به نخستین صندوق قابل معامله اسپات بیت‌کوین برای فعالیت در بزرگ‌ترین بورس جهان مجوز فعالیت داد.  انتشار این خبر به عنوان کاتالیزوری برای عملکرد صعودی قیمت بیت‌کوین عمل کرد و این ارز طی سه ماه گذشته افزایش‌های شدید قیمتی را داشته است.

لازم به ذکر است که تاثیر مثبت راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات بر روند بیت‌کوین تنها روانی نبوده است. این صندوق‌ها موفق شده‌اند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند و جریان خالص ورودی قابل توجهی را ثبت کنند.  در یک نمونه، صندوق قابل معامله اسپات شرکت بلک‌راک در مدت تقریبا یک ماه موفق شد تا موجودی خود را از صفر بیت‌کوین به بیش از ۱۰۰ هزار بیت‌کوین افزایش دهد. پس از ورود میلیون‌ها دلار سرمایه به صورت روزانه، این صندوق هم اکنون تقریبا ۷ میلیارد دلار دارایی را تحت مدیریت خود دارد و به نظر نمی‌رسد که به زودی این روند متوقف شود. 

موفقیت صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین تنها محدود به شرکت بلک‌راک نیست و در چندین صندوق اسپات بیت‌کوین دیگر نیز بیش از یک میلیارد دلار دارایی دیده می‌شود.  با توجه به قدرت و نفوذ بورس آمریکا در جهان، شرایط این صندوق‌ها اهمیت زیادی دارد و می‌تواند نشانه‌ای از جهت و روند قیمتی آینده باشد. در حال حاضر افزایش حجم ورودی سرمایه و همچنین تخصیص سرمایه به خرید بیت‌کوین توسط موسسات و شرکت‌ها در این صندوق‌ها، به عنوان سیگنالی برای خرید عمل می‌کند و شرایط آینده بیت‌کوین را خوب نشان می‌دهد.

علاوه بر آن، رویداد مهم هاوینگ نیز برای بیت‌کوین در پیش است که در ماه ‌آوریل (فروردین) انجام خواهد شد. رویداد هاوینگ تقریبا هر چهار سال یک بار در شبکه بیت‌کوین رخ می‌دهد و پاداش استخراج‌کنندگان این ارز دیجیتال را نصف می‌کند. این شرایط به معنی کاهش عرضه بیت‌کوین است که معمولا سیگنالی صعودی در نظر گرفته می‌شود و نشان می‌دهد که در صورت حفظ تقاضا یا افزایش خریداران، بیت‌کوین پس از هاوینگ می‌تواند افزایش‌های قیمتی داشته باشد.  روند‌های قیمتی گذشته سندی بر این ادعا است و بیت‌کوین همواره در قبل و بعد از رویداد‌های هاوینگ گذشته افزایش‌های شدید قیمتی را ثبت کرده است. هاوینگ یک الگوی قیمتی ۴ ساله را نیز برای بیت‌کوین ایجاد کرده است. این ارز دیجیتال معمولا پس از یک روند صعودی، کاهش‌های قیمتی بلندمدت را دارد که تا نزدیکی هاوینگ ادامه پیدا می‌کند. پس از نزدیک شدن هاوینگ، روند قیمتی بیت‌کوین صعودی می‌شود و در نهایت پس از هاوینگ، این ارز دیجیتال اوج قیمتی جدیدی را ثبت می‌کند.

اگر این الگو دوباره تکرار شود، بیت‌کوین هم اکنون در روند صعودی پیش از هاوینگ قرار دارد و این احتمال وجود دارد که پس از رخ دادن این رویداد، افزایش‌های شدید قیمتی را داشته باشد.  روند صعودی قیمتی اخیر بیت‌کوین به نفع سایر دارایی‌های بلاک‌چینی نیز بوده است زیرا هم اکنون سرمایه‌گذاران به دنبال تنوع بخشیدن به سبد خود و سرمایه‌گذاری مجدد سود خود هستند. این شرایط باعث می‌شود تا آلت‌کوین‌های بازار نیز افزایش‌های قیمتی را ثبت کنند و پروژه‌های جدید بازار این فرصت را داشته باشند تا مورد توجه کاربران قرار بگیرند.  بنابراین براساس روند‌های قیمتی گذشته، ماه‌های منتهی به رویداد هاوینگ بیت‌کوین معمولا زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال بوده است.  البته تمام این موارد تنها حدس و گمان است و ممکن است که این‌بار بازار در نتیجه عوامل مختلفی مانند شرایط کلان اقتصادی، تورم، تغییرات نرخ بهره و همچنین جنگ کاملا متفاوت عمل کند و روند قیمتی معکوس شود.

خطر نزول

در حالی که وضعیت کلی بازار برای خرید بیت‌کوین خوب به نظر می‌رسد، برخی از سیگنال‌های هشدار‌دهنده نیز وجود دارند که باید قبل از خرید این ارز در نظر گرفته شوند. یکی از این موارد، شاخص ترس و طمع است که در حال حاضر در محدوده طمع شدید و بالاترین عدد پس از نوامبر ۲۰۲۱ قرار گرفته است.  وضعیت حال حاضر شاخص ترس و طمع به صورت خلاصه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران مانند اواخر چرخه صعودی گذشته بازار در سال ۲۰۲۱ حریص شده‌اند. هم اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتال در نتیجه ترس از دست دادن فرصت یا فومو، از اهمیت تحلیل و بررسی شرایط بازار و روند‌های قیمتی غافل شده و تنها در تلاش برای ثبت سفارش خرید بیت‌کوین در راستای کسب سود‌های هنگفت و کوتاه‌مدت هستند.

این وضعیت ریسک معاملات را بسیار افزایش می‌دهد، زیرا همان‌طور که در گذشته بار‌ها دیده شده است، بیت‌کوین ممکن است قبل از ادامه روند صعودی خود اصلاح قیمتی را تجربه کند. اخیرا نیز تنها در طول یک روز، ارزش بیت‌کوین از ۶۸ هزار به ۶۱ هزار دلار کاهش پیدا کرد که ضرر‌های قابل توجهی را برای بخشی از معامله‌گران بازار به همراه داشت.

این نوسانات شدید قیمتی بخشی جدانشدنی از بازار ارز‌های دیجیتال و به ویژه بیت‌کوین است و این ارز دیجیتال بار‌ها در طول مسیر صعود خود اصلاح و کاهش‌های شدید قیمتی را ثبت کرده است. بنابراین خریداران و سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال باید همواره به این نکته توجه داشته و آماده کاهش‌های قیمتی باشند.  همچنین یادآوری این نکته اهمیت دارد که زمان مشخصی را برای صعود قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ نمی‌توان تعیین کرد. در حالی که در گذشته بیت‌کوین همواره بعد از هاوینگ افزایش‌های قیمتی را تجربه کرده است، اما این روند صعودی بلافاصله پس از هاوینگ رخ نداده است و معمولا فاصله‌ای ۱۲ تا ۱۸ ماهه بین هاوینگ و اوج قیمتی جدید وجود داشته است.

علاوه بر تمام این نکات، بیت‌کوین این‌بار روند قیمتی عجیبی را داشته است و برخلاف پیش‌بینی‌ها، پیش از هاوینگ اوج قیمتی جدید را ثبت کرد. این شرایط منجر به ایجاد شک و تردید میان برخی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران شده است و پیش‌بینی آینده قیمتی محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار را بیش از پیش دشوار کرده است.  همچنین به‌طور کلی خرید بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال در زمان ثبت اوج قیمتی جدید پیشنهاد نمی‌شود، زیرا کسب سود در این محدوده دشوار است و معمولا این نقاط به جای محدوده خرید، به عنوان محدوده فروش میان معامله‌گران حرفه‌ای بازار شناخته می‌شوند.

در نهایت معامله‌گران و علاقه‌مندان به بازار ارز‌های دیجیتال مهم است که تجربه‌های تلخ ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را فراموش نکنند و همواره با در نظر گرفتن احتمال برعکس شدن روند‌های قیمتی، ریسک خود را در معاملات و در زمان سرمایه‌گذاری بیت‌کوین مدیریت کنند.