احتیاط‌های تابستانه

رشد قیمتی شدید محبوب‌ترین ارز دیجیتال باعث شده است بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران از سراسر جهان به این بازار مالی جلب شود که ارزش کلی بازار را به بیش از ۲.۳تریلیون دلار رسانده است. در این بازه‌های زمانی که به آن تابستان ارزهای دیجیتال نیز گفته می‌شود، معمولا ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و معامله‌گران افزایش پیدا می‌کند و آلت‌کوین‌ها این فرصت را دارند تا روندی صعودی پیدا کنند؛ روندی که هم اکنون در بازار دیده می‌شود و طی یک هفته گذشته بسیاری از میم‌کوین‌های محبوب که سرمایه‌گذاری پرخطری در بازار به شمار ‌می‌روند افزایش‌های ۱۰۰ تا ۴۰۰درصدی قیمتی داشته‌اند.

این شرایط جذابیت فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال را افزایش می‌دهد و بسیاری از معامله‌گران با مشاهده افزایش‌های چند صد درصدی قیمت ارز‌های دیجیتال ترغیب می‌شوند تا هرچه سریع‌تر فعالیت خود را در بازار آغاز کنند و از روز‌های تابستان بازار کمال بهره را ببرند. با وجود فرصت‌های کسب سودی که بازار ارز‌های دیجیتال طی روز‌های اخیر در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده است، طبیعی است که تمام فعالان طی روز‌ها و هفته‌های آینده با سود از بازار خارج نمی‌شوند و علاقه‌مندان به معاملات ارز‌های دیجیتال نباید از خطرات این دوره صعودی نیز غافل شوند.

جذابیت و خطرات روند‌های صعودی

پس از عبور از سقوط‌های شدید قیمتی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، بسیاری از فعالان بازار در انتظار بازگشت روند‌های صعودی بودند و سال۲۰۲۴ را برای افزایش ارزش بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال پیش‌بینی می‌کردند. به نظر می‌رسد در نهایت زمان مورد انتظار فرا رسیده است و ارز‌های دیجیتال بار دیگر تحت تاثیر نزدیک شدن رویداد هاوینگ بیت‌کوین و همچنان افزایش دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های بلاک‌چینی افزایش‌های شدید قیمتی را ثبت کرده‌اند. با این حال همان‌طور که در بازار صعودی سال۲۰۲۱ دیده شد، افزایش‌های شدید و مداوم قیمت ارز‌های دیجیتال برای همه سودآور نخواهد بود و بسیاری در بازار‌های صعودی ممکن است ضرر‌های غیرقابل جبرانی را تجربه کنند.

بنابراین وضعیت صعودی این روز‌ها نباید به معنای دعوتی برای سرمایه‌گذاری عموم مردم در بازار ارز‌های دیجیتال قلمداد شود و مهم است که کاربران بیش از پیش به خطرات فعالیت در بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال توجه داشته باشند. هولد یکی از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری عموم مردم در بازار ارز‌های دیجیتال است که به نگهداری طولانی مدت ارز‌های دیجیتال برای کسب سود در آینده اشاره دارد. این روش معمولا توسط کاربران تازه وارد و سرمایه‌گذارانی که مهارت تحلیل و بررسی روند‌های قیمتی را ندارند، استفاده می‌شود.

درحالی‌که این استراتژی در بازار نزولی و کف‌های قیمتی می‌تواند سود خوبی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد، اما در بازار تابستانه و صعودی ارز‌های دیجیتال نتایج متفاوتی را به همراه دارد. یکی از خطرات اصلی بازار صعودی ارز‌های دیجیتال، نزدیک شدن ارزش اکثر ارز‌ها به اوج قیمتی خود است. خرید ارز‌های دیجیتال با دید بلندمدت در این زمان ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد؛ زیرا بازار طی سال‌های گذشته بار‌ها ثابت کرده است که رشد قیمت در این محدوده‌ها نمی‌تواند طولانی‌مدت ادامه پیدا کند. در نتیجه، بسیاری از خریداران جدید بازار در اوج قیمتی وارد می‌شوند و فرصتی را برای خروج پیدا نمی‌کنند. همچنین اکثر سرمایه‌گذاران تازه وارد و مبتدی بازار از فرصت‌های کسب سود کوتاه مدت بازار بهره نمی‌برند و درحالی‌که ارزش کیف پول آنها افزایش یافته است، اما به دلایل مختلفی از جمله طمع برای کسب سود بیشتر دارایی‌های خود را در زمان مناسب به فروش نمی‌رسانند و در نتیجه از سود بازار بهره‌مند نمی‌شوند.

فعالیت موفق و کسب سود در بازار ارز‌های دیجیتال نیازمند برخی پیش نیاز‌های مهم از جمله دانش و تجربه ترید، مهارت تحلیل و بررسی بازار و همچنین زمان کافی برای بررسی روند‌ها و اخبار است. بازار صعودی ارز‌های دیجیتال استثنایی برای این موضوع به شمار نمی‌رود و در روز‌هایی که ارزش بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال در حال افزایش است، فعالیت در این بازار خطرات خود را برای معامله گران به همراه دارد. این خطرات به‌ویژه برای سرمایه‌گذارانی که با دید کسب سود کوتاه‌مدت به بازار وارد می‌شوند، قابل توجه است و مهم است که شرایط این روز‌های بازار را روشی آسان و مطمئن برای کسب سود نپندارند.

اهمیت استراتژی معاملات و نحوه فعالیت

با تغییر شرایط بازار، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نیز نیازمند تغییر شیوه فعالیت خود هستند تا از نوسانات قیمت بیشترین بهره را ببرند. درحالی‌که برای موفقیت در این بازار پرنوسان نمی‌توان چارچوب فعالیت مشخصی را تعیین کرد، اما رعایت برخی موارد می‌تواند به کسب نتایج بهتر منجر شود و از تکرار اشتباهات قدیمی جلوگیری کند. هر معامله‌گر حرفه‌ای در بازار‌های مالی براساس عواملی مانند وضعیت مالی، شرایط زمانی و دیگر موارد از استراتژی‌های مختلف استفاده می‌کند تا ریسک معاملات خود را کاهش دهد و به فرصت‌های کسب سود بیشتری دسترسی داشته باشند.

برخی از تحلیلگران و معامله‌گران بر این باور هستند که در زمان‌های پرنوسان مانند تابستان ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاران بهتر است که روی یک استراتژی واحد تمرکز داشته باشند تا حواس خود را با استراتژی‌های مختلف پرت نکنند و تمرکز و زمان بیشتری را برای بررسی فرصت‌های بازار و ثبت معاملات داشته باشند. همچنین درحالی‌که بازار ارز‌های دیجیتال ساعت خاموشی ندارد، اما توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران بازه‌های زمانی مشخصی را برای فعالیت خود تعیین کنند. به‌عنوان مثال، افرادی که در شب خستگی ذهنی پیدا می‌کنند بهتر است که معاملات خود را در شب ادامه ندهند تا از ثبت ضرر در نتیجه خستگی و حواس‌پرتی جلوگیری کنند. تعیین ساعات فعالیت همچنین به فعالان بازار کمک می‌کند تا قبل از ثبت معاملات جدید، زمانی مشخص را در طول روز برای بررسی و تغییرات بازار اختصاص دهند و آخرین روند‌های صعودی یا نزولی بازار را قبل از ثبت معاملات جدید تحلیل کنند. تحلیل و بررسی مداوم تغییرات قیمتی بازار ارز‌های دیجیتال به‌ویژه در معاملات کوتاه‌مدت اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند تفاوت میان کسب سود یا ضرر را رقم بزند. علاوه بر آن، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که تعداد معاملات انجام‌شده در طول هر روز خود را محدود کنند.

یکی از مزایای محدودیت تعداد معاملات روزانه در این است که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا کنترل بیشتری بر احساسات خود پیدا کنند و گرفتار تصمیمات هیجانی نشوند. کنترل احساسات ترس و طمع در بازار ارز‌های دیجیتال و به‌ویژه در زمان افزایش‌های قیمتی ضروری است. بسیاری در این بازه زمانی حس فومو یا ترس از دست دادن را تجربه می‌کنند و در نتیجه این ترس، از اهمیت بررسی و تحلیل شرایط بازار غافل می‌شوند که ضرر در معاملات را به همراه دارد. کاتالیزور‌های بازار ارز‌های دیجیتال نیز در کسب سود یا ضرر معامله‌گران نقش مهمی ایفا می‌کنند. حتی در جو مثبت و صعودی بازار نیز انتشار برخی اخبار منفی می‌تواند ناگهان روند‌های قیمتی را دستخوش تغییر کند. بنابراین معامله‌گران بازار ارز‌های دیجیتال مهم است که در جریان اتفاقات و رویداد‌های بازار باشند و اطلاعات جدید به‌دست‌آمده را در تصمیمات معاملاتی بعدی خود اعمال کنند.

معامله گران حرفه‌ای به‌طور مداوم محیط در حال تغییر بازار ارز‌های دیجیتال را بررسی می‌کنند و با در نظر گرفتن نوسانات قیمتی و تغییرات نقدینگی، ریسک خود را مدیریت می‌کنند و برای هر شرایطی آماده می‌شوند. افزایش و کاهش‌های مداوم قیمتی بخشی جدانشدنی از بازار ارز‌های دیجیتال هستند و تنها افرادی در این بازار موفق خواهند بود که در هر زمان انتظار تغییر ناگهانی روند را دارند و برای آن آماده هستند. بنابراین درحالی‌که هم‌اکنون بازار ارز‌های دیجیتال فرصت‌های متنوع و زیادی را برای ثبت معاملات سودآور در اختیار کاربران قرار داده است، اما خطرات معاملات ارز‌های دیجیتال کمتر نشده است و همانند همیشه، در زمان فعالیت در این بازار نباید از اهمیت مدیریت ریسک و سرمایه غافل شد.