اتریوم علاوه‌بر توسعه شبکه خود، تاثیر قابل‌توجهی بر ایجاد و رشد فناوری و خدمات جدید غیرمتمرکز داشته و منجر به انفجار قیمتی و گسترش استفاده از ده‌‌‌‌‌‌ها پروژه مختلف غیرمتمرکز شده‌است. اتریوم از جمله معتبرترین و برترین بلاک‌چین‌های بازار به‌شمار می‌رود و هیچ ارز دیجیتالی تا به امروز موفق نشده‌است تا جایگاه برتر اتریوم را در حوزه برنامه‌های بلاک‌چینی و اکوسیستم مالی غیرمتمرکز تصاحب کند. بخشی از موفقیت گسترده اتریوم، تحت‌تاثیر تیم توسعه شناخته‌شده و حرفه‌‌‌‌‌‌ای آن بوده‌است که تا به امروز به‌طور مداوم مشکلات و ضعف‌های محبوب‌‌‌‌‌‌ترین شبکه بلاک‌چینی جهان را رفع کرده‌‌‌‌‌‌ و ویژگی‌‌‌‌‌‌ها و خدمات جدیدی را به آن اضافه کرده‌‌‌‌‌‌اند.

درحالی‌که اتریوم دیرتر از بیت‌کوین و برخی دیگر از آلت‌کوین‌‌‌‌‌‌های دیگر بازار منتشر شد، اما در بین ارزهای قدیمی بیشترین توسعه و تغییرات را به خود دیده است. تا به امروز اتریوم مسیر پر پیچ و خمی را برای موفقیت طی کرده است که بررسی آن برای سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران و علاقه‌مندان اتریوم می‌تواند اطلاعات جذاب و مفیدی را به‌همراه داشته باشد.

 ۲۰۱۳-۲۰۱۵؛ آغاز مسیر اتریوم

برخلاف بیت‌کوین، سازندگان و بنیان‌گذاران اتریوم هویت خود را پنهان نکردند که باعث شده‌است تا به‌راحتی منشأ بلاک‌چین اتریوم و تغییرات آن قابل بررسی باشد. مسیر این ارز دیجیتال محبوب بازار از سال‌۲۰۱۳ آغاز می‌شود، زمانی‌که یک دانشمند کامپیوتر به‌نام ویتالیک بوترین وایت‌پیپر اتریوم را منتشر کرد. در این سند، بوترین نوآوری‌‌‌‌‌‌های جدیدی را بیان کرد که اتریوم را از سایر ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال آن زمان بازار متمایز می‌کرد.  ویتالیک بوترین در این سند توضیح داد که چگونه اتریوم به توسعه‌‌‌‌‌‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از ابزار‌‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی مانند قرارداد‌‌‌‌‌‌های هوشمند برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. به عقیده بوترین، از بلاک‌چین می‌شود برای کار‌‌‌‌‌‌ها و خدمات بسیار بیشتر و کاربردی‌‌‌‌‌‌تری نسبت به صرفا انجام معاملات مالی استفاده کرد و به همین دلیل یک شبکه و ارز دیجیتال جدید به‌نام اتریوم را توسعه داد.

ایده ویتالیک بوترین همراه با اجرای قرارداد‌‌‌‌‌‌های هوشمند، به گسترش فناوری بلاک‌چین و امکانات آن کمک کرد و منجر به تمرکززدایی از بسیاری از خدمات سنتی و اینترنت شد. ویتالیک بوترین قبل از ایجاد اتریوم نیز فردی شناخته‌شده درمیان جامعه علاقه‌‌‌‌‌‌مند بیت‌کوین و ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال به‌شمار می‌رفت. او بنیان‌گذار یک مجله بیت‌کوین بود و چندین مقاله تحقیقاتی را پیرامون فناوری‌های جدید ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال نوشته بود. از آنجا‌‌که ویتالیک بوترین وایت‌پیپر اتریوم را نوشته است، او اغلب به‌عنوان بنیان‌گذار اتریوم شناخته می‌شود، اما بوترین به تنهایی اتریوم را توسعه نداد و افراد دیگری مانند گاوین وود و چارلز هاسکینسون نیز به او کمک کردند. ویتالیک بوترین در کنفرانس بیت‌کوین آمریکای‌شمالی سال‌۲۰۱۴ چشم‌انداز خود را برای ایجاد یک بلاک‌چین جدید توضیح داد و تیم اتریوم در اواخر همان سال‌از طریق عرضه اولیه سکه موفق شدند تا حدود ۱۸‌میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کنند.

اتریوم در نهایت در سال‌۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و از همان الگوریتم اجماع بیت‌کوین یعنی اثبات سهام استفاده می‌کرد. این بدان معنی بود که کاربران، اتریوم را همانند بیت‌کوین می‌توانستند استخراج کنند و هر استخراج‌‌‌‌‌‌کننده در ازای مشارکت و کمک به شبکه، توکن بومی اتریوم را پاداش می‌گرفت.

 ۲۰۱۶؛ هک بزرگ

تنها یک سال‌پس از راه‌اندازی، اتریوم با چالشی بزرگ به‌نام هک دائو مواجه شد. دائو مخفف سازمان غیرمتمرکز خودمختار است و به یک پروتکل بلاک‌چینی اشاره دارد که توسط رای‌‌‌‌‌‌گیری و با مشارکت کاربران مدیریت و هدایت می‌شود. در سال‌۲۰۱۶، یک دائو اتریومی موفق به جذب سرمایه ۱۵۰‌میلیون دلاری شد و توجه بسیاری از فعالان و کاربران اتریومی را به خود جلب کرد، با این حال هکر‌‌‌‌‌‌ها با استفاده از باگ‌‌‌‌‌‌های موجود در قرارداد‌‌‌‌‌‌های هوشمند این دائو موفق به سرقت تقریبا ۵۰‌میلیون دلار از سرمایه آن شدند.

پس از این هک، میان جامعه اتریوم دو دستگی ایجاد شد.‌گروه اول از توسعه‌‌‌‌‌‌دهندگان خواستند تا با ایجاد یک زنجیره جدید این هک را حذف کنند و سرمایه را به‌کاربران برگردانند، درحالی‌که گروه دوم معتقد بودند که نباید شبکه را دستکاری کرد و این تغییر، برخلاف ماهیت غیرمتمرکز و اهداف اصلی بلاک‌چین و اتریوم است. گروه دوم بر این عقیده بودند که سرمایه هک‌شده برای همیشه ازدست رفته‌است و نباید تغییری در شبکه اتریوم اعمال شود. در نهایت، اکثر توسعه‌‌‌‌‌‌دهندگان اتریوم تصمیم گرفتند تا با ایجاد یک زنجیره فرعی، هک دائو را پاک کنند، با این حال گروه دوم و مخالف این تغییرات به شبکه جدید نرفتند و فعالیت خود را در همان زنجیره اصلی که امروزه اتریوم کلاسیک نام‌دارد ادامه داده‌اند.  اتریوم کلاسیک از جمله ارز‌‌‌‌‌‌های معتبر بازار به‌شمار می‌رود و درحالی‌که هرگز موفق نشد به محبوبیت شبکه اتریوم برسد، اما همچنان مورد‌توجه بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران بازار است.

 ۲۰۱۷-۲۰۲۱؛ ارتقا‌‌‌‌‌‌های مهم اتریوم

پس از هک پر سر و صدای دائو اتریوم، تیم اتریوم بر توسعه و بهبود خدمات این شبکه بلاک‌چینی تمرکزکردند و طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ ارتقا‌‌‌‌‌‌های مهمی در این شبکه انجام شد. فورک بیزانتیوم از جمله اولین ارتقای انجام‌شده پس از هک به‌شمار می‌رود که ساخت برنامه و بلاک‌چین‌‌‌‌‌‌ها بر روی اتریوم را ساده‌‌‌‌‌‌تر کرد و پاداش بلاک را از ۵ اتریوم، به ۳ اتریوم کاهش داد. ساخت بلاک‌چین بر روی اتریوم، منجر به ایجاد بسیاری از بلاک‌چین‌‌‌‌‌‌های لایه۲ شد که برخی از آنها همانند پالی‌‌‌‌‌‌گان امروزه در لیست محبوب‌‌‌‌‌‌ترین شبکه‌‌‌‌‌‌های ارز دیجیتالی جهانی قرار دارند. توکن‌‌‌‌‌‌های غیرمثلی نیز از جمله دیگر ویژگی‌های مهمی بود که در سال‌۲۰۱۷ به اتریوم اضافه شد. در همان سال‌یکی از مجموعه‌‌‌‌‌‌های توکن‌‌‌‌‌‌های غیرمثلی به‌نام کریپتوکیتیز باعث ثبت رکورد جدیدی در فعالیت بلاک‌چین اتریوم شد و بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران از این توکن‌‌‌‌‌‌های جدید شبکه اتریوم استقبال کردند. در ادامه این استقبال در سال‌۲۰۲۱ به اوج خود رسید‌و بسیاری از توکن‌‌‌‌‌‌های غیرمثلی اتریوم موفق به‌ثبت رشد‌‌‌‌‌‌های قیمتی چندبرابری شدند.

ارتقا‌‌‌‌‌‌های استانبول و قسطنطنیه در سال‌۲۰۱۹ از جمله دیگر ارتقا‌‌‌‌‌‌های مهم شبکه اتریوم به‌شمار ‌‌‌‌‌‌می‌روند که بر بهینه‌‌‌‌‌‌سازی ساختار کارمزد‌‌‌‌‌‌های اتریوم و معرفی راه حل‌‌‌‌‌‌های مقیاس‌‌‌‌‌‌پذیری متمرکز بودند. ارتقای قسطنطنیه از جمله تغییراتی بود که راه را برای انتقال اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام هموار کرد. برخلاف الگوریتم اجماع اثبات کار، در اثبات سهام استخراج ارز دیجیتال وجود ندارد و کاربران با قفل‌کردن توکن‌‌‌‌‌‌های خود در تامین امنیت و انجام فعالیت شبکه مشارکت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در هزینه‌های شبکه صرفه‌‌‌‌‌‌جویی شود و میزان آلودگی‌‌‌‌‌‌های زیست‌محیطی ایجادشده در نتیجه فعالیت کاربران و انجام تراکنش‌ها کاهش پیدا کند. در نهایت اتریوم در پایان سال‌۲۰۲۰، بلاک‌چین اثبات سهام خود را به‌نام بیکن‌چین معرفی کرد. تیم و جامعه اتریوم توسعه بیکن‌چین را ادامه دادند و در ارتقای بزرگی به‌نام مرج، این بلاک‌چین جایگزین بلاک‌چین قدیمی اتریوم شد.

مرج از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییرات تاریخ اتریوم به‌شمار می‌رود که با موفقیت انجام شد و الگوریتم اجماع آن را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر داد، بنابراین از زمان اجرای این ارتقا دیگر استخراج اتریوم ممکن نیست و کاربران به‌جای آن می‌توانند با قفل‌کردن دارایی در شبکه اتریوم، در فعالیت شبکه مشارکت داشته باشند و سود کسب کنند. با توجه به اثرات بزرگ و قابل‌توجه مرج، این ارتقا به‌نام اتریوم ۰/ ۲ نیز شناخته می‌شود.

 مسیر روشن آینده

هم‌اکنون ده‌‌‌‌‌‌ها رقیب مختلف برای اتریوم عرضه شده‌اند، شبکه‌‌‌‌‌‌هایی که سریع‌تر هستند، مقیاس‌‌‌‌‌‌پذیری بیشتر و کارمزد کمتری دارند، بااین‌حال اتریوم همچنان پادشاه فضای غیرمتمرکز ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال باقی‌مانده‌است و اکثر برنامه‌‌‌‌‌‌ها و خدمات غیرمتمرکز در بلاک‌چین اتریوم عرضه می‌شوند.