با ظهور فناوری بلاک‌چین، توسعه‌‌‌‌‌‌دهندگان این امکان را پیدا کردند تا بلاک‌چین را با بازی‌ها ترکیب کنند و در نتیجه این ادغام، بازیکنان صاحب واقعی بسیاری از آیتم‌‌‌‌‌‌ها و دارایی‌های دیجیتال شدند و از این دارایی‌ها برای کسب درآمد استفاده کردند.

با همه‌‌‌‌‌‌گیری کرونا و ورود حجم عظیمی از سرمایه به بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال طی سال‌۲۰۲۱، بازی‌های بلاک‌چینی موفق شدند تا رشد‌‌‌‌‌‌ قابل‌توجهی را تجربه کنند و همراه با پروژه‌های متاورسی محبوب شدند.  درحالی‌که این بازی‌ها همچنان در ابتدای مسیر فعالیت خود قرار دارند و از کیفیت ساخت مشابه جدیدترین بازی‌های پرهزینه امروزه برخوردار نیستند، اما همچنان تجربه این بازی‌ها جذاب است و امکان کسب درآمد، مزیت اصلی آنها به‌شمار می‌رود.

با عرضه و آغاز فعالیت بازی‌های بلاک‌چینی، به‌نظر می‌رسد رویای بسیاری از علاقه‌مندان بازی برای کسب درآمد در کنار سرگرمی واقعی شده‌است.

 چالش‌های کسب درآمد

درحالی‌که کسب درآمد از بازی‌های بلاک‌چینی امکان‌پذیر است، اما چالش‌های خود را دارد. برخی در سراسر جهان موفق شده‌اند تا با بازی‌های بلاک‌چینی کسب درآمد‌ میلیون دلاری داشته باشند، اما این به‌معنای راهی برای ثروتمند‌شدن تمام بازیکنان نیست.

علاوه بر صرف زمان زیاد، برای کسب درآمد قابل‌توجه، کاربران نیازمند هزینه و سرمایه‌گذاری هستند. اکثر بازی‌هایی که از فناوری بلاک‌چینی استفاده می‌کنند این امکان را به‌کاربران می‌دهند تا به رایگان آنها را تجربه کنند، اما ابزار‌‌‌‌‌‌هایی که در اختیار کاربران رایگان گذاشته می‌شود برای کسب درآمد مناسب نیستند.

این ابزار‌‌‌‌‌‌ها کارآیی کمی دارند و در برخی مواقع، صرفا برای ارائه یک تجربه محدود از بازی طراحی شده‌اند، بنابراین افرادی که به کسب درآمد واقعی از بازی‌های بلاک‌چینی علاقه دارند، باید در این بازی‌ها هزینه و سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند به ابزار‌‌‌‌‌‌ها و بخش‌های کاربردی دست پیدا کنند.

سرمایه‌گذاری تنها پیش‌نیاز‌‌‌‌‌‌ کسب درآمد از بازی‌های بلاک‌چینی نیست و در ادامه فعالیت اصلی یعنی بازی‌کردن شروع می‌شود. فرآیند بازی برای کسب درآمد ممکن است به زمان بسیاری نیاز داشته باشد و افرادی که زمان آزاد کافی را ندارند، نمی‌توانند از این بازی‌ها درآمد مناسبی به‌دست آورند.

در این بین حتی برخی با وجود سرمایه‌گذاری و صرف زمان، همچنان به درآمد مناسبی دست پیدا نمی‌کنند که دلایل مختلفی مانند استراتژی سرمایه‌گذاری و فعالیت نادرست دارد.

بنابراین درحالی‌که کسب درآمد از بازی‌های بلاک‌چینی واقعی است، اما دستیابی به اعداد بزرگ کاری دشوار و برای برخی غیرممکن است.  علاقه‌مندان بازی‌های بلاک‌چینی مهم است توجه داشته باشند که همانند هر فعالیت مالی دیگری، سرمایه‌گذاری در بازی نیز ریسک‌های خود را دارد. ماهیت بازی‌ها نیز چالش بعدی را ایجاد می‌کند، زیرا صنعت بازی به‌طور مداوم در حال رشد و گسترش است و بازی‌های بلاک‌چینی نیز همانند بازی‌های سنتی در نهایت محبوبیت خود را از دست می‌دهند و توسعه‌‌‌‌‌‌دهنده مجبور به معرفی نسخه بعدی و ارتقا‌یافته ‌است.

با عرضه نسخه بعدی، توکن‌‌‌‌‌‌ها و NFT نسخه قبلی ارزش خود را از دست می‌دهند و سرمایه‌گذاری‌های کاربران در بازی قدیمی نیز دیگر کاربرد نخواهد داشت.

با وجود این ریسک و خطرات، امروزه بسیاری به فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازی‌های بلاک‌چینی علاقه نشان داده‌اند و به روش‌های مختلفی در این بازی‌ها فعالیت می‌کنند.

 روش‌های کسب درآمد

همانند دیگر بخش‌های بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال، بازی‌های بلاک‌چینی نیز تنوع بسیار زیادی دارند و راه‌‌‌‌‌‌های مختلفی برای کسب درآمد از آنها وجود دارد. اکثر بازی‌ها تنها با بازی و انجام فعالیت‌‌‌‌‌‌های مختلف به‌ کاربران توکن‌‌‌‌‌‌های دیجیتالی پاداش می‌دهند، در ادامه بازیکنان می‌توانند این توکن‌‌‌‌‌‌ها را در بازار بازی و در ازای دریافت ارز دیجیتال به‌فروش برسانند و با فروش در صرافی‌ها، وجه و سود کسب‌شده را در حساب خود دریافت کنند.

در این بین کاربرانی که زمان مورد‌نیاز برای بازی را ندارند نیز راه‌‌‌‌‌‌های مناسب خود را برای کسب درآمد از بازی‌های بلاک‌چینی پیدا کرده‌‌‌‌‌‌اند. این افراد می‌توانند زمین‌‌‌‌‌‌های‌مجازی بازی‌ها را خریداری کنند و سپس در آینده و با بالا‌رفتن ارزش، به‌کاربران و بازیکنان جدید بفروشند.

همچنین خرید و اجاره‌دادن موجودات و ابزار‌‌‌‌‌‌ها در بسیاری از بازی‌های بلاک‌چینی نیز امکان‌پذیر است. با این ویژگی، سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران می‌توانند موجودات و ابزار‌‌‌‌‌‌های کاربردی بازی را خریداری کنند و سپس در اختیار بازیکنانی که زمان و مهارت مورد‌نیاز را دارند قرار دهند. بازیکنان نیز در ازای ابزار‌‌‌‌‌‌های دریافت‌شده، سهمی از سود خود را به این سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران پرداخت می‌کنند. علاوه بر خرید و سرمایه‌گذاری در ابزار‌‌‌‌‌‌های درون بازی، خرید و فروش توکن این بازی‌ها روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود. کسب درآمد با این روش همانند روش سرمایه‌گذاری عمومی در ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال است.

سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران بازی‌های آینده‌دار و با پتانسیل رشد قیمتی را کشف می‌کنند و سپس مقداری از توکن و ارز دیجیتال بومی آن را خریداری می‌کنند. با بالا‌رفتن ارزش، سرمایه‌گذاران موجودی را به‌فروش می‌‌‌‌‌‌رسانند و سود قابل‌توجهی را به‌دست می‌‌‌‌‌‌آورند.  روش محبوب سرمایه‌گذاری استیکینگ ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال نیز راه خود را به بازی‌های بلاک‌چینی باز کرده‌است. برخی از بازی‌ها و پروژه‌های بلاک‌چینی برای فعالیت نیازمند مقداری دارایی دیجیتال هستند، کاربران با فراهم‌کردن این دارایی علاوه‌بر کمک به پلتفرم برای ادامه فعالیت، می‌توانند کسب درآمد نیز داشته باشند.

در این روش، سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران کافی است ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال خود را در یک کیف‌پول قفل کنند و به ازای مدت زمانی‌که این دارایی‌ها قفل شده‌است، سود دریافت کنند. روندی که مشابه سپرده‌‌‌‌‌‌گذاری بانک‌های سنتی است.

 ریسک و خطرات

بازار بازی‌های بلاک‌چینی هنوز جوان است و فرصت‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد دارد، اما سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران مهم است توجه داشته باشند که هیچ سود و کسب درآمدی به آسانی به‌دست نمی‌آید. فعالیت در بسیاری از بازی‌های بلاک‌چینی فرآیندی پیچیده و نیازمند تحقیق و بررسی مداوم تغییرات و شرایط بازار است. سرمایه‌گذاری در بازی‌های بلاک‌چینی همانند دیگر فعالیت‌‌‌‌‌‌ها در بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال ریسک‌های بسیاری دارد و کلاهبرداران و هکر‌‌‌‌‌‌ها برای سرمایه کاربران کمین کرده‌‌‌‌‌‌اند.

شناسایی پروژه‌های موفق و آینده‌دار، داشتن زمان و سرمایه کافی و تحقیق و بررسی قبل از ورود به بازار از جمله راه‌‌‌‌‌‌هایی است که می‌تواند به کسب درآمد واقعی از بازی‌های بلاک‌چینی منجر شود.