گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت ملایم 66/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که بیشتر صنایع بورسی با این روند همراهی کردند. در واقع، موج حمایتی حقوقی‌ها مانع افت بیشتر شاخص به زیر 80 هزار واحد در اواخر هفته گذشته شد؛ در پی این امر، پیش بینی می‌شد که این سهامداران به‌منظور ایجاد ثبات در بازار، از رشد بی وقفه و ناگهانی شاخص جلوگیری کنند. بر این اساس، مشاهده می‌شود با مثبت شدن شاخص، عرضه‌های قابل توجه اما کنترل شده ‌ای به ویژه از ابتدای هفته جاری توسط حقوقی‌ها صورت گرفت که مانع از رشد بیشتر شاخص شد.
به عبارت دیگر، رشدهای بی‌وقفه باعث هیجانی شدن بازار می‌شود که در نتیجه کوچک ترین اخبار منفی می‌تواند موج صف‌های فروش و خروج نقدینگی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین، سهامداران حقوقی که بیشترین ضرر را از رکود بورس متحمل می‌شوند تمایلی به سرمایه‌گذاری در یک بازار پرریسک ندارند و همواره تلاش دارند با در دست داشتن نبض بازار، تعادل را در آن حفظ کنند. از سوی دیگر، ارزش معاملات در روز گذشته (۲۹۰ میلیارد تومان) نشان می‌دهد سهامداران حقیقی نیز تا حدودی از این روند آگاهی پیدا کرده و دیگر بر اثر ترس از افت بورس، به سرعت در صف‌های فروش حضور پیدا نمی‌کنند. به‌طور کلی اصلاح قیمت در بازار روز گذشته به‌منظور حفظ تعادل امری طبیعی بود. همچنین، به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس تصویب نمایندگان مجلس، از سال آینده به ازای هر متر مکعب گاز طبیعی ۱۳ تومان عوارض از مشترکان دریافت می‌شود که این مساله بدون احتساب قیمت گاز در فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است. بنابراین، افزایش قیمت گاز در سال آینده (هم در اثر اجرای احتمالی فاز دوم هدفمندی و هم با اخذ عوارض ۱۳ تومانی)، بالا رفتن هزینه‌های تولید بسیاری از شرکت‌های بورسی را در پی خواهد داشت. این مساله می‌تواند در صورت عدم تغییر در قیمت فروش میزان سودآوری آنها را کاهش دهد. در مجموع، تصمیمات مجلس طی روزهای اخیر از جمله عواملی است که بازار سرمایه را دچار نوسان می‌ کند، اما احتمالا نمی‌تواند بر موج خوش‌بینی به بهبود اوضاع اقتصادی غلبه کند و در نتیجه شاخص بورس با روندی هرچند ملایم گام‌های صعودی خود را ادامه خواهد داد.
در معاملات روز گذشته، گروه دارویی روند ملایم نزولی روزهای اخیر خود را ادامه داد. «تیپیکو»، بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی که پس از عرضه اولیه تقریبا به‌طور بی‌وقفه با رشد قیمت مواجه بود، روز گذشته منفی شد. این نماد در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند.
حمل و نقلی‌ها نیز روند نزولی خود را ادامه دادند. این گروه همچنان نسبت قیمت به درآمد (P/E) بسیار بالایی دارد که امیدواری به رفع تحریم‌های کشتیرانی این امر را سبب شده بود، در حالی که با تعدیل منفی «حکشتی»، در هفته‌های اخیر با افت مواجه است. این نماد با حضور سهامداران حقوقی به ویژه در نقش فروشنده بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
در این شرایط، روند مثبت گروه غذایی متوقف شد. «غالبر» با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد و با صف فروش مواجه شد.
اما گروه رایانه‌ای روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. گزارش‌های مالی نسبتا مناسب و افزایش سرمایه برخی نمادها نظیر «رانفور» علت رشد این گروه به شمار می‌آید. «مداران» در حالی روز مثبتی را سپری می‌کرد که با حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در نقش خریدار مواجه بود و بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.
از سوی دیگر، گروه ساختمانی بار دیگر به مسیر نزولی بازگشت. «ثشاهد» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور پررنگی داشتند.
گروه برقی نیز روز منفی را پشت سر گذاشت. «بترانس» با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
در این شرایط، گروه ماشین‌آلات و تجهیزات روند منفی خود را ادامه داد. «وتوشه» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی به صورت پایاپای در نقش خریدار و فروشنده حضور یافتند.
اما گروه لاستیک و پلاستیک که روز شنبه پیرو تعدیل مثبت «پکرمان» رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود، بار دیگر منفی شد. «پلاسک» با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.
همچنین، گروه کاشی و سرامیک روند منفی خود را ادامه داد. گزارش‌های مالی کمتر از حد انتظار سهامداران، عامل اصلی افت این گروه به شمار می‌آید. «کترام» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی بیشتر عرضه‌کننده بودند.
در نهایت، قندی‌ها بار دیگر به مسیر نزولی بازگشتند. «قشکر» به عنوان مثبت ترین نماد گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.

رشد بورس متوقف شد

رشد بورس متوقف شد