گروه بازار پول: رشد حدودا ۲درصدی ارزش طلا در هفته گذشته باعث شده خوش بینی در بازارهای جهانی طلا تداوم داشته باشد. اونس فلز زرد هفته گذشته با ۲۲ دلار رشد به قیمت ۱۱۷۸ دلار رسید تا به رغم «عقب نشینی اصلاحی» روز جمعه، اکثر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت‌ها در هفته جدید کاری را که از امروز آغاز می‌شود، داشته باشند.

در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان ۲۸۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۲۲۵ نفر معادل ۷۸ درصد، افزایش و ۴۵ نفر معادل ۱۶ درصد، کاهش قیمت طلا را در روزهای پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۸ نفر معادل ۶ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

میان حرفه ای‌های بازار حس خوب نسبت به طلا در مورد روند درازمدت پابرجا است، گرچه در مورد روند کوتاه‌مدت قطعیت کمتری وجود دارد. از ۱۵ کارشناسی که در نظرسنجی این هفته کیتکو شرکت کرده‌اند، ۸ نفر معادل ۵۷ درصد، افزایش و ۵ نفر معادل ۲۹ درصد، کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. ۲ نفر معادل ۱۴ درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. جیم وایکوف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو متذکر می‌شود که انتظار کاهش قیمت‌ها را ندارد؛ چراکه «تصویر فنی کوتاه‌مدت هم اکنون افزایشی است.» ریچارد بیکر، دبیر Eureka Miner Report نیز با وایکوف موافق است و هدف طلا را در هفته جدید مرز ۱۱۹۰ دلار در نظر می‌گیرد. اوی گیلبورت، معامله‌گر و کارشناس بازار طلا هم می‌گوید اونس هنوز به سقف قیمتی خود نرسیده است. کن موریسون، دبیر خبرنامه Morrison on the Markets رشد طلا را به افت شاخص دلار نسبت می‌دهد و می‌گوید: ‌«با توجه به بازگشت شاخص دلار از کف ۳ هفته‌ای، طلا برای گذر از مرز مقاومتی ۱۱۹۰ دلار، نیاز به عوامل افزایشی دیگری مانند تنش‌های خاورمیانه دارد. من انتظار دارم طلا در این هفته در بازه ۱۱۶۰ تا ۱۱۹۰ دلار نوسان کند.»

بیل باروک، استراتژیست ارشد بازار در موسسه iiTrader با تکرار پیش‌بینی موریسون می‌گوید که با توجه به بسته شدن بازار روی قیمت میانگین ۲۰۰ روزه،‌ رشد طلا دور از ذهن نیست. اینها در حالی است که برخی از کارشناسان، با توجه به عوامل بنیادین و نه صرفا فنی از رشد طلا سخن می‌گویند. آدریان دی از موسسه Adrian Day Asset Management می‌گوید که «ورق در بازار طلا برگشته است»‌: «سرمایه‌گذاران دیگر نگران افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در زمان خاصی نیستند و عموما به پوشش کوتاه‌مدت و خرید رو خواهند آورد.» با این همه، رابرت تبوت، مشاور بازار کالا می‌گوید که انتظار کاهش قیمت‌ها را در این هفته دارد، اما در مورد روند بلندمدت «افزایشی» است. کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه CMC Markets هم انتظار افزایش قیمت‌ها در بلندمدت را دارد، گرچه درباره روند کوتاه‌مدت «خنثی» است.

ورق در بازار طلا برگشته است؟

ورق در بازار طلا برگشته است؟